کد خبر: ۵۱۶۲۱
تعداد نظرات: ۷ نظر
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشكی کشور:
«دکتر علی‌صفر ماكنعلی» افزود: ممكن است گزارش‌های معدودی از بیماری آنفلوانزای پرندگان واصل شود، اما هم‌اكنون این بیماری در كشور مهار شده است ...

حکیم مهر: معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشكی كشور گفت: ممكن است گزارش های معدودی از بیماری آنفلوانزای پرندگان واصل شود اما هم اكنون این بیماری در كشور مهار شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر علی صفر ماكنعلی»، چهارشنبه افزود: در سال 96 سازمان دامپزشكی با اوج بیماری فوق حاد پرندگان مواجه بود كه مدیریت و مهار این بیماری بیشترین وقت، انرژی و هزینه این سازمان را به خود اختصاص داد

وی ادامه داد: پارسال بر اثر شیوع آنفلوانزای پرندگان بیش از 20 میلیون قطعه مرغ تخم گذار در كشور از چرخه تولید خارج شد كه با مدیریتی جهادی در معاونت امور دام وزارت جهاد كشاورزی و سازمان دامپزشكی كشور، جایگزینی مرغ های معدوم انجام شد تا وابستگی كشور در زمینه واردات تخم مرغ به حداقل برسد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشكی كشور بیان كرد: امسال برای كنترل آنفلوانزای پرندگان برنامه ای ملی در پنج محور رصد و پایش، تشخیص، اعمال موارد كنترلی آموزش و اطلاع رسانی، ارزیابی و مراقبت در حال اجراست كه پیش بینی می شود با انجام آن 80 درصد تلفات ناشی از این بیماری در كشور در سال 97 كاهش یابد.

ماكنعلی افزود: همچنین امسال برنامه واكسیناسیون طیور به طور جدی از سوی این معاونت با جدیت دنبال می شود.

وی ادامه داد: هم اكنون 24 هزار و 777 واحد تولید مرغ گوشتی و یك هزار و 800 واحد پرورش مرغ تخم گذار در كشور وجود دارد.

او گفت: در حال حاضر 74 میلیون تن تخم مرغ در دنیا تولید می شود كه ایران در زمره یكی از 10 كشور برتر دنیا در تولید این محصول است.

ماكنعلی در بخش دیگری از مطالب خود اظهار داشت: در سال 97 نیز راهبرد كنترل بیماری تب برفكی به گونه ای تدوین شده كه خسارت هایی كه از این طریق ظرف چند دهه گذشته هر سال دامداران را تهدید می كرد، مهار شود.

وی در مورد تب كریمه كنگو هم گفت: منشا این بیماری ویروس است كه متاسفانه هیچ نشانه مشهودی در گاو، گوسفند و شتر ندارد و انتقال آن در انسان از طریق ترشحات و بزاق صورت می گیرد.

وی افزود: پیشگیری های اولیه و كنترل بهداشتی اگر اعمال شود تب كریمه كنگو كاملا قابل كنترل است و طبق آخرین گزارش ها، نمونه ای از ابتلای انسان به این بیماری در استان فارس گزارش نشده است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشكی همچنین افزود: امسال بیش از 27 میلیون دام در مقابل بیماری طاعون نشخوار كنندگان و 670 هزار وحوش از جمله سگ گله و سگ خانگی در مقابل بیماری هاری واكسینه خواهند شد.

ماكنعلی اضافه كرد: با هدف ارتقای عملكرد شبكه ملی تشخیص، موضوع تجمیع آزمایشگاه های دامپزشكی كشور نیز در سه محور نیروی انسانی، تجهیزات و نوع فعالیت برای سال 97 در دستور كار قرار دارد.

این مقام مسئول همچنین، ورود به بازارهای منطقه ای را از اهداف مهم این سازمان بیان كرد و گفت: در حال حاضر صادرات گاوهای اصیل ایرانی، میگو، گوشت، پوست شتر مرغ و ماهی قزل آلا به بازارهای منطقه از جمله عمان و كشورهای آسیای میانه، اروپا و منطقه تجاری اورآسیا درحال انجام است.

بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان (HPAI) بین پرندگان و انسان مشترك است، این نوع آنفلوانزا یكی از بیماری های به شدت واگیر و كشنده در پرندگان است كه توسط ویروس نوع A كه تمایل زیادی به سلول های مخاطی و به ویژه دستگاه تنفس و دستگاه گوارش دارد، ایجاد می شود.

این بیماری در مواردی به سایر پستانداران نیز از طریق تماس مستقیم و غیر مستقیم با پرنده آلوده منتقل می شود، این ویروس علاوه بر پرندگان می تواند انسان، خوك، پستانداران دریایی، سنجاب و حتی گربه سانان مانند پلنگ و ببر را نیز آلوده كند، این بیماری به علت شدت تلفات بالا به طاعون پرندگان نیز مشهور است.

از اوایل دهه 60 میلادی تاكنون موارد متعددی از این بیماری در بین طیور اهلی بسیاری از كشورها گزارش شده ولی بیشترین تنوع ویروس های آنفلوانزای پرندگان دربین پرندگان وحشی به ویژه پرندگان آبزی راسته اردك سانان مانند اردك، غاز، قو و پرندگان كرانه زی مشاهده شده است.

 

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
2
2
در مورد ترانزیت دام از ترکیه به قطر وارمنستان به عراق و ترکیه هم یه توضیح کوچولو بفرمایید . گفته شده طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران ترانزیت دام زنده ممنوع هست چگونه دامپزشکی وبخصوص قرنطینه مجوز صادر کرده
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
1
2
برای ترانزیت دام زنده هیچ ممنوعیتی قانونی وجود ندارد همانطوری که دام های وارداتی از مبدا اروپا از ترکیه ترانزیت و وارد ایران می شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
تاشعاع بیست کیلومتری مرز ظاهرا مشکلی نیست منتها دام زنده از ترکیه وارد کشور میشه بصورت زمینی از شهرستان ماکو در آذربایجانغربی و حدود هزارو دویست کیلومتر تا بوشهر را طی میکنه شاید هم بیشتر بصورت زمینی همین که ظاهرا هیچ سودی برای مردم ایران هم ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
اگر ممنوعیتی وجود ندارد و مشکل خاصی هم نیست به شرکتهای ایرانی هم اجازه بدن مثلا دام زنده را از ترکیه وارد کنند ببرند تبریز یا زنجان یا شهرهای شمالی ویا همین تهران خودمان تولید کنند تا از قیمت گوشت گوسفند کاسته بشه ورود دام زنده وترانزیت آن در داخل کشور تا شعاع بیست کیلومتری مرز آزاده و بقیه موارد ممنوع است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
1
1
ترانزیت دام زنده هیچ منع قانونی ندارد اگر ممنوع بود گمرک اجازه نمی داد
ناشناس
|
Japan
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
1
2
در کل دنیا وضعیت آنفلوانزا حالت فروکش دارد و کاهش شدید جمعیت طیور در ایران نیز مزید بر علت است. با ترانزیت دام هم شاهد افزایش کانونهای لمپنی اسکیت و تب برفکی هستیم. ........................
nashnas
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
0
1
اینا شانس اوردند وضعیت بیماری در دنیا کاهش داشتهو الا من که در اداره کل کار می کنم چیز خاصی از فعالیت های که باعث کاهش و پیشگیری بشه ندیدم
کار سازمان و زیر مجموعه در حوزه طیور شده همکاری با اتحادیه مرغداران و سماصط ولا غیر
نظر شما
ادامه