کد خبر: ۵۱۶۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

به گفته یک دامپزشک از جمله اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین راهکارهایی که باید برای کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب انجام داد، مدیریت پسماند و عدم غذارسانی به آن‌ها است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، سگ‌ها حیوانات اهلی هستند که فقط برای انسان کاربرد دارند. این نوع از حیوانات در کنار کار نگهبانی به انسان کمک می‌کرد تا در برابر حیوانات وحشی از خود محافظت کند، بنابراین به دلیل کارکردهای سگ برای انسان، به تدریج انسان‌ها سعی کردند که تعداد این حیوان را افزایش دهند اما امروزه افزایش بی‌رویه جمعیت سگ‌ها سبب بروز مشکلاتی هم برای خود سگ‌ها و هم برای انسان شده است. در ادامه «دکتر ایمان معماریان» دامپزشک شش راهکار برای کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب ارائه داده است.

- اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین اقدامی که باید برای کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب در محیط‌های شهری انجام داد، مدیریت پسماند است زیرا هنگامی که غذا به‌راحتی از طریق پسماندها در اختیار این نوع از حیوانات قرار می‌گیرد میزان تولید مثل آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

- ما نه تنها در کشور مدیریت پسماند درستی نداریم بلکه برخی افراد غذای مجانی در اختیار سگ‌ها قرار می‌دهند که کار اشتباهی است. عدم مدیریت پسماند و غذارسانی به سگ‌ها سبب افزایش بی حد و حصر جمعیت آن‌ها در محیط‌های شهری و یا نزدیکی آن‌ها شده است.

- مرحله دوم پس از مدیریت پسماند و عدم غذارسانی به سگ‌ها، مدیریت سگ‌های صاحب‌دار به‌ویژه سگ‌های گله است. در ایران تولید مثل و بهداشت سگ‌های گله به هیچ وجه کنترل نمی‌شود و در واقع همین سگ‌ها منبع اصلی تولید سگ‌های ولگرد هستند.

- پس از اجرای این راهکارها باید سراغ راه حل‌های حذف فیزیکی مثل عقیم‌سازی رفت. در مناطق مختلف شهری و غیرشهری راهکارهای مختلف علمی اعم از نگهداری کردن در محیط محصور و... وجود دارد.

- در حال حاضر میلیون‌ها سگ در کشور وجود دارد و نمی‌توان همه آن‌ها را جمع‌آوری و تا آخر عمرشان از آن‌ها نگهداری کرد. با این کار نمی‌توان سگ‌ها را مدیریت کرد و ممکن است با این اقدام به کارهای اشتباهی برای حذف سگ‌ها روی آوریم.

- مدیریت درست و علمی بدون سوار شدن بر موج احساسات، کمک می‌کند تا در آینده جمعیت سگ‌ها در محیط‌های شهری که هم برای انسان و هم برای خود سگ‌ها مناسب نیست، کنترل شود.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Hong Kong
|
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
1
2
لطفا بطور شفاف گفته شود منظور از حذف فیزیکی چیست؟
و چرا به پرورش و واردات سگ هیچگونه انتقادی نمیشود؟
اینکه دامپزشکان دست اندرکار پرورش و واردات سگ هستند و ازین طریق سود اقتصادی میبرند و نیز از اخته کردن انها... چقدر در گمراه کردن مردم تاثیر گذار است؟
نظر شما
ادامه