کد خبر: ۵۱۶۶

حکیم مهر - رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: به‌منظور جلوگیری از بروز بیماری‌های پوستی و عفونی مردم ماهی قرمز را از مراکز مجاز تهیه کنند.

اردشیر گنجی اظهار داشت: با فرارسیدن عید نوروز علاقه مردم برای خرید آبزیان به‌ویژه ماهی قرمز افزایش می‌یابد، هرچند که این کار توصیه نمی‌شود ولی رعایت اصول بهداشتی قرنطینه‌ای می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌ها و حفظ سلامت جامعه داشته باشند.
وی با بیان اینکه ماهیان آکواریومی و زینتی مزایای فراوان از لحاظ روحی و روانی دارند، گفت: این در حالی ا‌ست که در صورت عدم رعایت شرایط بهداشتی می‌توانند ناقل بیماری‌های ویروسی، باکتریاتی و آلودگی‌های انگلی و قارچی باشند.
گنجی ادامه داد: ماهی قرمز باید در دمای 250 درجه سانتی‌گراد و در یک ظرف دهان گشاد با برخورداری از به ازای هر ماهی یک تا دو لیتر آب تمیز، سالم و بدون کلر با کسیژن کافی نگهداری شود.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: تعویض مرتب آب ظرف نگهداری ماهی بدون ایجاد استرس، وجود نور مناسب در طول روز و جلوگیری از تابش مستقیم نور زیاد، غذادهی اندک از دیگر شرایط نگهداری ماهی‌های قرمز در منزل است.
وی با اشاره به علائم ظاهری ماهی قرمز سالم، گفت: تحرک طبیعی، تعادل در شنا کردن و نخوابیدن به پهلو، پوست براق و فلس‌های سالم و غیربرجسته، باله‌های سالم، بدون خراش و خوردگی، چشم‌های براق و بدون گود رفتگی یا بیرون‌زدگی غیرطبیعی، عدم لکه‌های خونریزی، پرخونی، زخم، لکه سفید یا پنبه مانند در روی بدن، مصرف غذا و عدم بیقراری از مهم‌ترین این علائم هستند.
گنجی ادامه داد: مشاهده ماهی در سطح آب و بلع هوا از علائم کمبود اکسیژن است که باید هوادهی و یا تعویض آب انجام شود.
وی ضرورت رعایت توصیه‌های بهداشتی را مورد تأکید قرار داد و گفت: افراد خردسال یا دارای زمینه آلرژی، نباید بدون دستکش با آب آکواریوم و یا بدن ماهی تماس داشته باشند.
گنجی خاطرنشان کرد: برهمین اساس افرادی که دستشان با بدن ماهی و یا آب ظرف نگهداری آن تماس یافته، لازم است از برخورد دستشان به چشم، صورت، دهان و بینی خود و یا بدن دیگران پرهیز کرده و دست‌ها را با آب و صابون شستشو دهند.
وی با تأکید بر اینکه ماهی را باید از مراکز مجاز دارای شرایط مناسب و بهداشتی و مورد تأیید ادارات دامپزشکی خریداری کرد، گفت: مراکز مجاز به مکان‌هایی گفته می‌شوند که علاوه بر مسقف بودن، قابلیت شستشو و ضدعفونی را دارا بوده و از آب بهداشتی دارای دما و اکسیژن مناسب برخوردار باشند و همچنین متصدی مربوطه، لوازم نگهداری، حمل و نقل و عرضه سالم و بهداشتی باشند.
گنجی تأکید کرد: در صورت رفتار و یا علائم غیرطبیعی باید ماهی بیمار را از ماهیان سالم جدا و با افراد متخصص مشورت کنند.
وی با بیان اینکه باید از رها کردن ماهیان تزئینی در رودخانه‌ها، تالاب‌ها و آب‌های جاری باید خودداری کرد، افزود: برهمین اساس می‌توان آنها را در آکواریوم، حوضچه‌ها و یا آبنماهای پارک‌ها نگهداری کرد.

 

 

نظر شما
ادامه