کد خبر: ۵۱۶۷۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با رئیس نظام دامپزشکی استان قم:
«دکتر مسعود عربشاهی» اظهار داشت: امروز در کشور به مرحله‌ای رسیدیم که تمام دامداران و پرورش‌دهندگان علاقه‌مند هستند که دامپزشک اختصاصی برای خود داشته باشند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: رئیس نظام دامپزشکی استان قم معتقد است که دامپزشکان سراسر کشور باید یک فرمت برای لباس‌ها همراه با آرمی مشخص داشته باشند که بیانگر حضور دامپزشک در فارم، مزارع و محل‌های تولید مواد غذایی باشد.

از نظر «دکتر مسعود عربشاهی» همانطور که وارد بیمارستان می‌شویم و پزشک را به خاطر شکل و شمایلی که دارد، خیلی راحت تشخیص می‌دهیم، دامپزشکان هم باید همین وجه مشخص را داشته باشند و در جاهایی که فعالیت می‌کنند، همه بدانند آنها دامپزشک هستند.

حکیم مهر: آقای دکتر، مهمترین چالش‌های صنفی دامپزشکی چه چیزهایی هستند؟

در صنف دامپزشکی فضا برای کار خیلی زیاد است؛ اگرچه خیلی از همکاران دامپزشک تقریباً خود را وقف این رشته کرده‌اند اما باز هم کافی نیست، بلکه تمام بدنه دامپزشکی باید این کمک را انجام دهند. هر کس در هر قسمتی که فعالیت می‌کند، یک نماینده دامپزشکی است. بیشترین توصیه‌ای که بنده به دوستان و همکاران بخش خصوصی دارم، رعایت شئونات دامپزشکی است. یکی از مسائلی که کارفرمایان خیلی به آن توجه دارند، شکل ظاهری همکاران در محل‌هایی است که در آن مشغول به فعالیت هستند. به اعتقاد من رعایت شئونات دامپزشکی تاثیر به سزایی بر سرنوشت ما دامپزشکان دارد.

حکیم مهر:‌ منظور شما استفاده از لباس‌های متحدالشکل برای دامپزشکان است؟

بله، باید یک فرمت برای این کار تهیه کنیم. البته بنده خیلی با پوشیدن روپوش سفید موافق نیستم.

حکیم مهر:‌ چرا؟

چون بالاخره شرایط کاری ما کمی آلودگی دارد و این آلودگی خیلی زود روی لباس سفید خود را نشان می‌دهد. من حتی با پوشیدن لباس کار سراسری هم موافق نیستم اما می‌توانیم این کار را انجام دهیم و یک فرمت برای لباس‌ها تهیه کنیم که آرمی داشته باشد که بیانگر حضور دامپزشک در فارم و مزارع و محل‌های تولید مواد غذایی است. همانطور که وارد بیمارستان می‌شویم و پزشک را به خاطر شکل و شمایلی که دارد، خیلی راحت تشخیص می‌دهیم، دامپزشکان هم باید همین وجه مشخص را داشته باشند و در جاهایی که فعالیت می‌کنند، همه بدانند آنها دامپزشک هستند.

به اعتقاد من دامپزشکان در بین مردم ارج و قرب خاصی دارند و بنده در طول ۴۲ سالی که در زمینه دامپزشکی فعالیت می‌کنم، بارها این را تجربه کردم. به همین دلیل ما به‌عنوان سفیران دامپزشکی در جامعه، باید شرح وظایف دامپزشکی را برای جامعه تدوین کنیم و مردم بدانند که هر جا مشکل مواد غذایی به وجود می‌آید، به ماها مراجعه ‌کنند؛ این شأنیت دامپزشک است که امیدوارم به آن درجه برسیم.

حکیم مهر:‌ وضعیت اجرای ماده ۱۹ آیین‌نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی در استان قم چگونه است؟

ما اجرای ماده ۱۹ را از خیلی سال پیش شروع کردیم و در این زمینه ابتکاراتی هم داشتیم. بدون شک در استان قم تعامل فوق‌العاده زیادی با سیستم حاکمیتی دامپزشکی داریم. هم ما و هم همکاران در بخش دولتی خیلی از مشکلات را به خاطر روابط حسنه‌ای که وجود دارد، حل کردیم. ما مبتکر طرحی در استان قم بودیم که متعاقب آن کارفرماها از ضمانت‌نامه‌های بانکی استفاده کنند و وثیقه بگذارند. تعداد زیادی هم انجام دادیم و موفق بودیم. امیدواریم ماده ۱۹ مراحل نهایی خود را با این فراز و نشیب‌ها طی کند. اما ما در استان قم ماده ۱۹ را به اشکال دیگر اجرا کردیم.

حکیم مهر:‌ به چه شکل؟ منظور شما از ضمانت‌های بانکی کارفرما چه بود؟

از کارفرماها ضمانت‌های خیلی خوبی گرفتیم که حق و حقوق دامپزشکان را تامین کرده است. در جایی اگر کوتاهی شده، از طریق کارفرماها به انحای ممکن حق و حقوق دامپزشکان را حساب کردیم و برای آنها گرفتیم. خوشبختانه اداره کل از این رفتار ما حمایت خیلی زیادی دارد و با حمایت اداره کل توانسته‌ایم دستمزد همکاران را در بخش خصوصی بگیریم و پرداخت کنیم. البته گاهاً کم و کسری هم داشته است. همچنین تعاملات خوبی با کارفرما و مراکز تولید داشتیم که امیدوارم این مساله به مراکز درمانی هم که دامپزشکان ما در آنجا آسیب‌پذیر هستند، سرایت کند.

حکیم مهر: ارزیابی شما از عدم ابلاغ تعرفه‌های بخش خصوصی تا این لحظه چیست؟

جای تاسف است که ما همیشه چندین گام از سایر صنوف و حرف عقب هستیم. در حالی‌که که معاینه یک مادیان کاری فوق‌العاده سخت، طاقت‌فرسا و آسیب‌رسان است و خیلی از دامپزشکان ما در درمان آسیب می‌بینند، تعرفه معاینه یک مادیان ۳۰ هزار تومان است، در حالی که بستن مادیان و مقید کردن آن خیلی مشکل است. به اعتقاد من خیلی از فعالیت‌های درمانی باید خارج از تعرفه و به شکل توافق باشد. کمااینکه امروز در کشور به مرحله‌ای رسیدیم که تمام دامداران و پرورش دهندگان علاقه‌مند هستند که دامپزشک اختصاصی برای خود داشته باشند که نهایتاً برای دستمزدها با هم به تفاهم برسند.

حکیم مهر: این تفاهم برای پرداخت حقوق، باعث به هم ریختگی و بی‌نظمی نمی‌شود؟

خیر. به اعتقاد من دامداری‌های بزرگ می‌توانند این کار را انجام دهند. اما نیاز است یک پایه خیلی قوی برای روزهای مبادا که مشکلاتی به وجود می‌آید و قاضی به آن مراجعه می‌کند، داشته باشیم. گاهی وقتی به قاضی مراجعه می‌کنیم، می‌گوید من خجالت می‌کشم این مساله را عنوان کنم؛ این چه دستمزدی است که برای دامپزشک در نظر گرفتند؟! تعرفه‌ها خیلی پایین است و با تورمی که در کشور وجود دارد، هیچ‌گونه سنخیتی ندارد و دامپزشکان ما آسیب می‌بینند.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

در بحث درمان دامپزشکی هم باید ماده ۱۹ را به شکل خیلی قوی با حمایت از سازمان حاکمیتی انجام دهیم. من معتقدم اگر دامپزشکان در فارم‌ها حضور مستمر و قوی داشته باشند، طبیعتا تلفات دام‌های ما به شدت کاهش پیدا می‌کند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۹
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
1
1
همه جای دنیا لباس دامپزشک روپوش سفیده
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
0
1
خداوند مسیولین شورای مرکزی نظام دامپزشکی را نیامرزد که با این تعرفه های مضحک و قرون وسطی موجب ورشکستگی یا حداقل بی اجر و شان و منزلت شدن حرفه دامپزشکی و مایه کوبی شدند.
Vet
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
1
0
احتراماً و با سپاس از اطلاع رسانی های خوب حکیم مهر.
مواردی که باید به آگاهی برخی از همکاران دامپزشک رسانیده شود را به شرح ذیل خلاصه مینمایم :
_ مشکلات و چالش‌های پیش رو در بخش خصوصی در حدی است، که جایی برای در " رویاء اندیشی" مانند یکسان سازی در نوع البسه نگذارده است.
_ من نیز تمامی عمر خود را در راه دامپزشکی کشورم گذارده و از این باب، خوشنودم، هر چنداز فراز و نشیب ها وصدمات این حرفه سهم خود را بیش از آنیکه آقای دکتر عربشاهی تصور کنند دریافت کرده ام.
_ اما اینکه دامپزشکی در ایران وضعیت این چنینی دارد، میباید کل سیستم دامپزشکی را با لحاظ تمامی مشکلاتش، آن را آنالیز و راه های برون رفت از این سختی ها و چالش‌های پیش رو را بدور از هر نوع تعارفی سناسایی و اقدامات اساسی را اعمال و اجرا کرد.
در وضعیت کنونی دامپزشکی مطلقا به صلاح نیست، اینکه دامپزشکان بخش خصوصی را مزین به یکنواخت پوشی کرد.
_ مهم دیگر اینکه، مقایسه و یکسونگری در پزشکان با دامپزشکان ، مرتبط با متمايز بودن در مجموعه های کاری، سلیقه ای ناپسند خواهد بود.
_ یک روپوش سفید و یا هر البسه ای که بتواند، دامپزشک را از آلودگی های حرفه ای در امان دارد، مکفی بنظر میرسد، پوشانیدن لباس های یکدست راه بیرون آمدن تعداد زیادی از همکارانمان، از انزوای حرفه‌ای نیست.
سعی مان این باشد که، خطوط پررنگ بخش دولتی و خصوصی را در نهایت کم رنگی قرار دهیم، زیرا معتقد هستم، در اینصورت، می‌توان همگان، دامپزشک و غیر دامپزشکی که بر سر این سفره نشسته ایم، با یکدیگر مهربان باشیم و صادق.
ایمونولوژی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
0
0
درود بردکتر وخداقوت ب همکاران.

باعرض تأسف همکاران اداره اصلا حرمت مارانگه نمیدارندواحدهای شرکتی تخلف میکنند گذارش میکنیم مارامیفروشن برکارفرما وما اخراج میشیم دکتر جان فکری ب این مشکلات بکنید ک جان مردم درخطراست برای اطلاعت بیشتر تماس بگیرید...
تشکر از تمامی همکاران
نظر شما
ادامه