کد خبر: ۵۱۶۹

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان رضوی ، زاوه و رودبار

 

آماده باش گروه های نظارت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی برای تامین امنیت غذایی زائران و مجاوران در نوروز

 

با توجه به درپیش بودن تعطیلات نوروز و ورود خیل عظیم زائران و مسافران نوروزی به مشهدالرضا، طرح ویژه بازرسی و کنترل مراکز تولید، نگهداری وعرضه فرآورده‌های خام دامی در مشهد و سایر شهرستان‌های استان انجام می‌شود.

دکتر ناصر مرگان ازغدی، مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی، با اعلام خبر فوق، افزود: در طرح مذکور که از پانزدهم اسفندماه سال جاری تا پانزدهم فروردین ماه سال بعد اجرا خواهد شد، با توجه به وظیفه مندی دامپزشکی نسبت به نظارت بهداشتی بر مراحل مختلف تولید، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی کارشناسان این اداره کل، کلیه مراکز یادشده اعم از رستوران‌های بین‌راهی و درون شهری، سردخانه‌های مواد پروتئینی، مراکز تولید، نگهداری و عرضه انواع گوشت سفید و قرمز، آشپزخانه‌ها، هتل ها و مهمان سراها، بیمارستان ها و ... را به طور مستمر بازدید خواهند نمود.
وی با توجه به خطر انتقال بیماری‌های مختلف در اثر عرضه غیر بهداشتی فرآورده‌های خام دامی توسط دستفروشان ، اظهار داشت: با کلیه افرادی که به صورت دست فروش در حاشیه جاده‌ها، سطح شهر مشهد و بویژه اطراف حرم مطهر اقدام به عرضه غیر مجاز مواد پروتئینی از قبیل گوشت سفید و قرمز، کله پاچه، جگر و ... نمایند بطور جدی برخورد شده و پس از تشکیل پرونده برای متهمان، مراتب جهت رسیدگی به دستگاه قضایی تسلیم خواهد شد.
 روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی نیز از کلیه شهروندان و زائران خواست از خرید  گوشت مرغ یا قطعات ران و سینه فاقد بسته بندی، گوشت قرمز فاقد مهر دامپزشکی،گوشت از پیش چرخ شده، آلایش مرغ بدون بسته‌بندی و یا فرآورده‌های خام دامی منجمد و غیرمنجمد دارای بسته‌بندی با برچسب مخدوش خودداری نموده و هنگام خرید موارد بسته‌بندی به تاریخ تولید، انقضا و کد بهداشتی دامپزشکی توجه نمایند.
این روابط عمومی ضمن تاکید بر اهمیت گزارش‌های مردمی در کشف و ضبط موارد غیر مجاز و نیز ارتقای سطح بهداشت عمومی، از کلیه شهروندان درخواست نمود، در صورت مشاهده موارد یادشده و یا سایر تخلفات در عرضه فرآورده‌های  خام دامی، مراتب را در مشهد، با شماره تلفن‌های 7250025و 7250035(شبکه دامپزشکی مشهد)، 6233075(پیامگیر روابط عمومی اداره کل)، 7624208(مرکز پیام جهادکشاورزی) و در شهرستان‌ها با شبکه دامپزشکی شهرستان در میان گذارند.

----------------------------------

 

افتتاح سومین داروخانه دامپزشکی در شهرستان زاوه
 
به گزارش روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان زاوه سومین داروخانه دامپزشکی در این شهرستان افتتاح شد.

دکتر سیدین سرپرست شبکه دامپزشکی زاوه در این مراسم گفت: با توجه به وجود 176هزار راس دام سبک و 4800راس دام سنگین و همچنین باوجود فعالیت بیش از 85 واحد مرغداری، نیاز به یک واحد دیگر داروخانه دامی در شهرستان لازم به نظر می رسید. لذا با پیگیری های بعمل آمده پروانه ایجاد این داروخانه در قالب بخش خصوصی از طرف اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی صادر شد.

در مراسم افتتاحیه فرماندار شهرستان زاوه ضمن قدردانی از شبکه دامپزشکی گفت: با افتتاح این داروخانه خدمت رسانی به دامدان منطقه بهتر صورت می پذیرد و از تمام دستگاه های اجرائی خواست در توسعه بخش های خصوصی  مساعدتهای لازم را بنمایند.

 

----------------------------------

 

معدوم کردن 200 کیلوگرم گوشت مرغ یخ زده غیر بهداشتی در شهرستان رودبار
 
مدیر کل دامپزشکی منطقه جیرفت و کهنوج از معدوم‌سازی بیش از 200کیلوگرم گوشت مرغ یخ زده غیر بهداشتی در رودبار خبر داد.
دکتر علیرضا رجایی در گفت‌وگو با خبرنگار رودبار زمین اظهار داشت: یکی از وظایف اصلی دامپزشکی حفظ سلامت مردم و ارتقای سطح بهداشت عمومی با نظارت مستمر بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی در طول زنجیره تولید تا توزیع است.
وی خاطرنشان کرد: در همین راستا بازرسان بهداشتی شبکه دامپزشکی شهرستان رودبار، در بازرسی از یکی از مراکز عرضه مرغ در سطح شهر مقدار 200 کیلوگرم گوشت مرغ آلوده را کشف کردند.
دکتر رجایی بیان داشت: بازرسان پس از اعلام آلودگی محموله توسط آزمایشگاه دامپزشکی، پرونده این واحد را برای رسیدگی و دستور معدوم‌سازی به اداره کل تعزیرات حکومتی ارسال کرده و این محموله روز گذشته با دستور قاضی معدوم شد.
وی با بیان اینکه بازرسی‌های شبکه دامپزشکی به منظور حفظ سلامت مردم با جدیت در تمامی ایام سال انجام می‌شود، افزود: در برخی ایام سال مانند ایام ماه مبارک رمضان یا عید نوروز این نظارت‌ها بیشتر می‌شود اما در بقیه ایام سال نیز بازرسان به طور مرتب از مراکز تولید تا عرضه بازدید کرده و در حفظ سلامت مردم کوشا هستند.
دکتر رجایی ضمن قدردانی از همکاری مردم منطقه جیرفت و کهنوج با دامپزشکی از آنها خواست در هنگام خرید فرآورده‌های گوشتی تا حد امکان از فرآورده‌های گوشتی بسته‌بندی شده تاریخ‌دار، دارای کد و پروانه دامپزشکی استفاده کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در زمینه حمل، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی، مراتب را در اسرع وقت به نزدیک‌ترین شبکه دامپزشکی اطلاع دهند.

 

 

نظر شما
ادامه