کد خبر: ۵۱۷۵

حکیم مهر - رییس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران خوزستان گفت: تعیین یک سقف عادلانه برای قیمت مرغ در زمان اوج تولید در کشور و ذخیره برای زمان‌های پرمصرف و ادامه روند سهیمه‌دادن به استان‌ها، دو تقاضای مرغداران است.

"محمدحسین زمانی" عنوان کرد: با وجود افزایش هزینه‌ها برای مرغداری‌ها پس از گذشت 75 روز از حذف یارانه سوخت، سازمان بازرگانی با افزایش 7 درصدی قیمت مرغ موافقت کرد اما به علت واردات بی‌رویه مرغ، قیمت‌ها خود به خود کاهش یافت و به کیلویی یک‌هزار و 800 تومان رسید.

وی افزود: در حال حاضر انبارهای دولت از مرغ‌های برزیلی پر است؛ در حالی که دولت باید به فکر تولیدکننده داخلی هم باشد. همچنین قیمت نهاده‌های مرغداری‌ها بسیار افزایش یافت که پس از اعتراض، معاونت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی هر کیلوگرم ذرت را با قیمت یک‌هزار و 388 تومان و سویا را با قیمت هر کیلوگرم یک‌هزار و 588 تومان بدون احتساب کرایه به مرغداری‌ها عرضه کرد؛ البته سهمیه تخصیص یافته نیاز مرغداری‌ها را تامین نمی‌کند.

رییس هیئت مدیر اتحادیه مرغداران خوزستان تصریح کرد: از دولت تقاضا داریم یک قیمت پایه و کف برای مرغ تعیین کند و زمانی که قیمت مرغ در بازار به قیمت پایه رسید، مرغ را به‌صورت تضمینی با یک قیمت عادلانه از مرغداران خریداری کند تا امنیت شغلی برای مرغدار ایجاد شود، این چنین متحمل ضرر نشوند.

زمانی گفت: همچنین اگر تخصیص سهمیه ذرت و سویا به مرغداری‌ها از سوی پشتیبانی امور دام ادامه یابد، حداقل می‌توان از ایجاد بازار سیاه دان و نهاده‌ها جلوگیری کرد و مرغدارها نیز به جوجه‌ریزی شب عید ترغیب می‌شوند. با خرید مرغ از مرغداران در زمان اوج تولید، علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور، توان صادرات برای تولیدکنندگان داخلی فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تولید در استان وضعیت خوبی دارد و کمبودی در این زمینه وجود ندارد، عنوان کرد: به علت کاهش تقاضا و قیمت مرغ در خوزستان، مقادیر زیادی صادرات به استان‌های ایلام و لرستان صورت گرفت.

رییس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران خوزستان افزود: در حال حاضر نیاز مرغداری‌ها به دان حدود 30 تا 40 درصد بیش از سهمیه تخصیص یافته است؛ البته قیمتی که پشتیبانی امور دام برای دان به مرغداری‌ها عرضه می‌کند، ارزان نیست و اگر قرار باشد پشتیبانی کنند باید سویا را به قیمت یک‌هزار و 300 و ذرت را یک‌هزار و 400 تومان عرضه کنند. همچنین افزایش 20 درصد قیمت دان در بازار به علت ورود دلالان در این بازار است.

زمانی با بیان اینکه مشکل سوخت واحدهای مرغداری رفع شده است، ادامه داد: به دلیل اینکه هوا رو به گرم شدن می‌رود سهمیه گازوئیل مرغداری‌ها، نیاز آن‌ها را تامین می‌کند.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه