کد خبر: ۵۱۷۵۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
به بهانه سگ‌کشی‌های اخیر:
در پرتال سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) سرفصل جداگانه‌ای تحت عنوان رفاه حيوانات وجود دارد كه با عنايت به ضرورت‌ها و انتظارات جوامع بشری، امروزه از توجه بيشتری برخوردار شده است ...
 

به بهانه سگ‌کشی‌های اخیر

قسمت اول

رفاه حيوان

دکتر محسن مشکوة

علاقه و توجه روز افزون مردم به نگهداری حيوانات خانگی نظير سگ، گربه، پرندگان و ماهیان زینتی در درجه اول و همستر، سنجاب، موش سفید، مارپيتون، ميمون، لاك پشت، خوكچه هندی، خرگوش، گوانا، جغد، شاهین و... در درجات بعدی، توجه ويژه ای را از باب رعایت حقوق حیوانات و اصول و ضوابط بهداشتی طلب می كند.

اطلاع رسانی درست می تواند خانواده های علاقمند را با روش های درست نگهداری انواع حيوانات درخانه ها و آپارتمان ها، بيشتر آشنا نمايد. بسیاری از فروشندگان این قبیل حیوانات از اطلاعات كافی و درستی از نيازهای فيزيولوژيكی، نحوه زيست و نگهداری اين حيوانات، تغذيه و شرايط بهداشتی مورد انتظار برخوردار نيستند؛ در اینجاست که نقش و وظيفه دامپزشكان در ارایه مشاوره و کمک به خانواده ها برای انتخاب حیوان خانگی مناسب با امکانات آن ها، توصيه های بهداشتی لازم برای نگهداری، تغذيه، زاد و ولد، آشنایی با بيماری های گونه های مختلف حيوانی و همچنين بيماری های مشترك بين حيوان و انسان و ارایه توصیه ها و هشدارهای لازم به خانواده ها، بيشتر می شود.

با عنايت به نقش فرهنگ و مذهب در نگرش و رفتار مردم در نگهداری و رفتار با حيوانات خانگی به ويژه در جوامع مذهبی شرايط خاص خود را دارد. در همه ادیان از جمله دين اسلام به رفتار شفقت آميز با حيوانات و رعايت حقوق آنان، اشاره و توصيه شده است. به گواهی آيات و سخنان پيشوايان دینی، آدميان در برابر بهره برداری از حيوانات به رعايت احترام ذاتی و حق حيات آن ها مكلفند و از سوی پروردگار، حقوقی برعهده دارند و فقه اسلامی يك نوع از حقوق واجب بر انسان را، حقوق حيوانات دانسته است (منبع: مفاتيح الحياة). از جمله حقوق حيوان بر انسان، برآوردن نيازهای اساسی آن ها از جمله آب و غذاست، حيوان براي برآوردن نيازهای خود زبان اظهار ندارد، پس محبوس كردن حيوان و محروم كردن آن از نعمت های الهی مشروع و پسنديده نيست (منبع: مفاتيح الحياة).

 در پرتال سازمان جهانی بهداشت دام (OIE ) سرفصل جداگانه اي تحت عنوان رفاه حيوانات وجود دارد كه با عنايت به ضرورت ها و انتظارات جوامع بشری، امروزه از توجه بيشتری برخوردار شده است. اتحاديه اروپا به بيانيه مشهور به پنج رهایی كه حيوانات بايد از آن بهره مند گردند اشاره دارد:

 - رهایی از گرسنگی

 - رهایی از تشنگی

 - رهایی از ترس و اضطراب

 - رهایی از آسیب، رنج و درد

 - رهایی از بيماری

 در جوامعی مانند ایران برای فرهنگ سازی و دوری از افراط و تفریط رایج در رفتار با حیوانات بايد به دور از تعصب به تدريج با بازگو كردن افراد مورد وثوق جامعه و با پرهيز از ايجاد حساسيت و تنش، نسبت به تغيير نگرش و رفتارهای نادرست گام برداشت.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
Vet
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
0
0
استاد و پیشکسوت عالیقدر دامپزشکی کشور.
جناب آقای دکتر مشکوة.
ما دامپزشکان ایران، از اینکه گرانقدرانی همانند شما را در تاریخ دامپزشکی کشورمان داریم بخود میبالیم.
استاد مشکوة. دامپزشکی متعصب به حرفه اش. سخت کوش و برنامه ریزی تاثیر گذار در انسجام تشکیلات دامپزشکی کشور.
استادم، برایتان سلامتی و موفقیت ارزومندم.
ناصری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
0
0
آقای دکتر مشکوة سال‌های متوالی حساس ترین سمت های سازمان دامپزشکی را بر عهده داشتند. ایشان هیچگاه ابراز خستگی نکرد. برای همه یک الگوی تمام عیار در حوزه دامپزشکی بودند.
ا ستاد آقای دکتر مشکوة بسیار متواضع وراهنمایی کننده ای شایسته برای کلیه اقشار دامپزشکی بود.
از خداوند منان برای ایشان سلامتی وطول عمر با عزت مسئلت دارم. ن
نظر شما
ادامه