کد خبر: ۵۱۷۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا اکبرشاهی» گفت: کارگروهی با کمک اتحادیه واحدهای پرورش گوشتی تشکیل شده که انتظار می‌رود نتایج آن مشابه کاری باشد که در کارگروه موفق آنفلوانزا صورت گرفت ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: یکی از برنامه‌های سازمان دامپزشکی در زمینه کنترل بیماری نیوکاسل این است که با استفاده از واکسن نیوکاسل مقاوم به حرارت، ویروس واکسن را جایگزین ویروس وحشی و فیلد در واحدهای پرورش طیور کند. این را مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور به حکیم مهر می‌گوید. به گفته «دکتر علیرضا اکبرشاهی» کارگروهی با کمک اتحادیه واحدهای پرورش گوشتی تشکیل و تا کنون چند جلسه از آن برگزار شده که انتظار می‌رود نتایج آن مشابه کاری باشد که در کارگروه موفق آنفلوانزا صورت گرفت.

حکیم مهر: آقای دکتر، آیا اجرای برنامه ملی جدید سازمان دامپزشکی درخصوص مبارزه با بیماری نیوکاسل، منجر به حذف این بیماری می‌شود؟

اجرای برنامه به معنای حذف نیوکاسل نیست. امسال برنامه کنترل و کاهش نیوکاسل را در کشور اجرا خواهیم کرد. برنامه این طرح تدوین شده و در چند محور اجرا می‌شود.

حکیم مهر: چه محورهایی؟

یکی از محورها بحث واکسیناسیون طیور بومی است. کمااینکه بیماری‌ نیوکاسل یکی از معضلات در پرورش طیور بومی به شمار می‌رود. امسال با کمک موسسه رازی برآورد کردیم که هر دوره ۴۸ میلیون دز واکسن از موسسه خریداری کنیم و در قالب خرید خدمت یا به صورت رایگان در روستاها واکسیناسیون طیور بومی را انجام دهیم. برنامه‌ریزی ما به این صورت است که در ۳ دوره در سال این کار را انجام دهیم. اولین محموله واکسن هفته گذشته دریافت و تا پایان شهریور، ۴۸ میلیون دز واکسن تحویل ما می‌شود. در فاز اول کل کشور را تحت پوشش می‌بریم.

همچنین برنامه داریم که با استفاده از واکسن نیوکاسل مقاوم به حرارت، ویروس واکسن را جایگزین ویروس وحشی و فیلد در واحدهای پرورش طیور کنیم، چون معتقدیم اگر بیماری نیوکاسل در واحدهای روستایی کنترل شود، دو فایده دارد؛ اول اینکه معیشت روستاییان که وابسته به پرورش طیور بومی و روستایی است، حفظ می‌شود و این مسأله به نفع روستاییان است. دوم اینکه انتقال ویروس از طیور بومی و روستایی به واحدهای صنعتی به شدت کاهش می‌یابد و کنترل می‌شود و در نهایت نفع آن را واحدهای صنعتی می‌برند.

بحث دیگر استفاده از واکسن‌های نسل جدید است. یک واکسن نوترکیب وارد کشور شده و آزمایش‌ فارمی بر روی آن انجام گرفته است. هم‌اینک در حال جمع‌بندی اطلاعات و نتایج هستیم که این جمع‌بندی با حضور اعضای دانشکده انجام می‌شود که آیا واکسن مفید است یا خیر؟

حکیم مهر:‌ نتیجه جمع‌بندی تا این لحظه چه بوده است؟

چون نتایج کاملا مشخص نیست، در حال حاضر نمی‌توانم اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهم.

حکیم مهر: یکی از انتقاداتی که به واکسن‌های نوترکیب وارداتی وارد است، ابهام در تراریخته بودن آنان است؟ آیا واکسن نوترکیب با تراریخته متفاوت است؟

بله، در واکسن نوترکیب از بحث‌های ژنتیکی استفاده می‌شود و ژن‌های خاصی از ویروس را که می‌توانند با نوع بهتر و موثرتر جایگزین کنند، مورد استفاده قرار می‌دهند. این واکسن‌ها در خیلی از نقاط جهان استفاده می‌شوند و در بعضی نقاط کاملا به شکل روتین درآمده‌اند.

کار دیگری که انجام گرفته تشکیل کارگروهی مشابه کارگروه آنفلوانزاست که سال گذشته با همکاری معاونت وزارخانه و اتحادیه میهن صورت گرفت، با این تفاوت که این‌بار با کمک اتحادیه واحدهای پرورش گوشتی تشکیل شد. تا کنون چند جلسه از کارگروه برگزار شده و انتظار داریم مشابه کاری که در کارگروه موفق آنفلوانزا صورت گرفت، در بحث واحدهای گوشتی هم استارت بزنیم. اولین بحث‌ نیز در حوزه امنیت زیستی در واحدهای پرورش گوشتی است. واقعیتی که وجود دارد این است که مسائل امنیت زیستی آن طور که باید در واحدهای پرورشی گوشتی ما مورد توجه قرار نمی‌گیرد و یکی از دلایل آن مدیریت‌های منتوع است. به طوری که قریب به ۱۵ هزار واحد فعال در کشور داریم که بالغ‌بر ۱۴ هزار و ۵۰۰ مدیریت متفاوت آنها را هدایت می‌کنند. لذا ساختارهای امنیت زیستی این واحدها مشکل دارد و یکی از اولویت‌ها این است که با همکاری اتحادیه بتوانیم ساختار امنیت زیستی را رونق دهیم.

بحث بعدی آموزش است. با همکاری سازمان دامپزشکی بحث آموزش هدفمند مرغداران را در دستور کار گذاشتیم. به طوری که مرغ‌دار و کارگر مرغداری، آموزش‌های ابتدایی که نیاز است در مسائل امنیت زیستی رعایت شود، به شکل اصولی فرا گیرد. این چند کار به شکل همزمان کنار هم جلو می‌رود تا به یاری خدا بتوانیم بیماری نیوکاسل را هم در کشور کنترل کنیم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
1
2
واکسن نو ترکیب مشمول الزامات قانونی بکارگیری موجودات تراریخته است.
نظر شما
ادامه