کد خبر: ۵۱۷۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر


مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی کشور گفت: طبق برنامه ریزی بیش از سه هزار ناظر بهداشتی و شرعی در قالب دو هزار اکیپ ثابت و سیار بر ذبح دام‌های ایام محرم نظارت می‌کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «سامد برومندفر» روز سه شنبه افزود: هر ساله در ایام خاص همچون ایام محرم طرح ویژه نظارت بهداشتی و شرعی دام های قربانی در ایام محرم را داریم که امسال نیز دستورالعمل هایی به ادارات کل دامپزشکی استان ها و اداره دامپزشکی شهرستان ها ابلاغ شده است.

به گفته وی، در این طرح قرار است ناظران بهداشتی (دکتری دامپزشکی، کارشناسان، تکنسین ها و مهندسان بهداشتی) ناظران شرعی (روحانیون) در قالب اکیپ های ثابت و سیار حضور داشته باشند.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی اظهارداشت: به همین منظور قبل از ماه محرم با دستگاه‌های مختلف استانی و شهرستانی شامل استانداری ها، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، ائمه جماعات، ادارات کل جهاد کشاورزی، ادارات کل دامپزشکی، کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان و مراکز بهداشت هماهنگی لازم انجام شده است.

وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی کشور متولی نظارت بر فرآورده های خام دامی همانند دام زنده، گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی و شیرخام است گفت: هدف ما تامین سلامت و بهداشت عمومی جامعه بابت مصرف گوشت‌های قربانی است تا بیماری مشترک بین انسان و دام منتقل نشود.

برومندفر یادآورشد: در سال ۹۷، دو هزار و ۶۰۰ ناظر بهداشتی، ۵۷۰ ناظر شرعی در قالب یک هزار و ۹۰۰ اکیپ ثابت و سیار در ۳۲ استان کشور فعالیت داشتند و ۶۵ هزار رأس دام قربانی بازرسی بهداشتی شد.

وی اضافه کرد: از این تعداد دام حدود چهار هزار و ۳۰۰ لاشه به دلیل مشکلات بهداشتی ضبط و معدوم شد که نشان دهنده اهمیت حضور دامپزشکان و ناظران بهداشتی در این عرصه است.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی افزود: اصل هدایت اکیپ های ثابت برعهده ادارات کل دامپزشکی استان ها و اداره دامپزشکی شهرستان ها است و اکیپ های سیار در تکایا، مساجد و هیات های مذهبی حضور خواهند یافت.

وی درباره مصرف شیرخام در تکایا و هیات های مذهبی در این ایام گفت: شیرخام از فسادپذیری بالایی برخوردار است، بنابراین انتظار می رود شیرخام مصرفی نذرها به طور حتم شیر پاستوریزه یا شیرخامی که حداقل ۲۰ دقیقه جوشانده شده، باشد.

به گفته وی، اکیپ های ثابت و سیار دامپزشکی از ابتدای محرم فعالیت خود را آغاز کرده و  برای روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) از ۷ بامداد تا ۹ شب آمادگی ارائه خدمات به تکایا و هیات های مذهبی را دارند.

برومندفر از شهروندان خواست دام زنده، گوشت قرمز، گوشت سفید و شیرخام مورد نیاز هیات های مذهبی و تکایا را برای حفظ سلامت مردم از مراکز مجاز و معتبر تحت نظر سازمان دامپزشکی کشور خریداری کنند.

وی افزود: همچنین مردم برای کنترل دام زنده و گوشت و همچنین ذبح آن با شماره تماس ۱۵۱۲ سازمان دامپزشکی کشور تماس بگیرند تا اکیپ های سیار در اسرع وقت برای کنترل بهداشتی دام ها در تکایا، مساجد و هیات های مذهبی حضور یابند.

 


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
0
0
"حداقل ۲۰ دقیقه جوشانده شده، باشد." درسته ؟! رفرنس معتبر؟؟
ارزش غذایی ؟!
نظر شما
ادامه