کد خبر: ۵۱۷۷۳
تعداد نظرات: ۴ نظر

 

مدیرکل دامپزشکی خوزستان نسبت به احتمال خطر شیوع بیماری نیوکاسل در مرغداری‌های صنعتی این استان هشدار داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر مصطفی کنارکوهی» روز سه شنبه به شیوع بیماری نیوکاسل در برخی مناطق کشور اشاره کرد و افزود: مرغداران خوزستان باید نکات ایمنی و بهداشتی را به دقت رعایت کنند و در صورت مشاهده نشانه هایی از شیوع این بیماری کشنده مراتب را به سرعت به دامپزشکی اطلاع دهند.

وی ایمن سازی ، جدی گرفتن هشدارها و آموزش لازم را سه اصل اساسی برای مقابله با بیماری نیوکاسل در مرغداری های خوزستان بیان کرد و گفت: مرغداران باید از تردد غیرضروری در مرغداری ها جلوگیری کنند و موارد بهداشتی را به دقت رعایت کنند.

کنارکوهی گفت: در ماه های اخیر مواردی از بیماری نیوکاسل در مرغداری های صنعتی خوزستان مشاهده نشده است ولی مرغداران باید هشدارها را جدی بگیرند تا متحمل ضرر و زیان نشوند.
 
مرغداری‌های بومی منشاء انتقال بیماری نیوکاسل

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: بر اساس تجارب و مطالعات علمی مرغداری‌های بومی و سنتی منشاء اصلی انتقال بیماری نیوکاسل هستند.

کنارکوهی ازآغاز عملیات مایه کوبی طیور بومی در مناطق روستایی در پاییز امسال توسط شبکه های دامپزشکی استان خبر داد و افزود: مایه کوبی طیور بومی به صورت رایگان انجام می شود.

وی ابراز امیدواری کرد با پوشش ۱۰۰درصدی مایه کوبی طیور بومی در مناطق روستایی خوزستان، خطر شیوع بیماری نیوکاسل بین مرغداری‌ها کاهش یابد و دغدغه و نگرانی مرغداران برطرف یابد.

وی افزود: همه افراد و تولیدکنندگانی که با موجودات زنده سرکار دارند باید همیشه خطرات و هشدارها را جدی گرفته و با انجام مشورت و تجارب به دست آمده نسبت به درست بودن شیوه های کنترل بیماری های مسری و غیرواگیرتر اطمینان حاصل کنند.

بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی است. این بیماری نخستین بار در سال ۱۹۲۶ در شهر نیوکاسل انگلستان تشخیص داده شد.

نیوکاسل یکی از مهمترین بیماری‌های پرندگانی است که به صورت صنعتی و متراکم پرورش داده می‌شوند و گله‌های بسیاری از جوجه‌های گوشتی در صورت مایه کوبی نشدن با این بیماری درگیر می‌شوند. این بیماری در سال ۱۳۲۹ در ایران شناسایی شده‌است.

علایم نیوکاسل با توجه به نوع ویروس، میزان سلامتی و سن پرنده و گونه میزبان متفاوت است. این علایم شامل نشانه‌های تنفسی همچون تنگی نفس و سرفه، نشانه‌های عصبی چون افسردگی، بی‌اشتهایی، افتادن بال‌ها و فلجی، گیج خوردن سر و گردن، به دور خود چرخیدن، لرزش، تورم چشم و گلو، اسهال آبکی و سبز، و ناهنجاری و کاهش تخم در پرندگان تخم‌گذار است.

این بیماری بین انسان و حیوان مشترک است و می‌توان گفت کسانی که با این پرندگان بیمار به نوعی در ارتباط می‌باشند قابل انتقال می‌باشد.

مرغداری های خوزستان سال گذشته ۴۷ میلیون قطعه جوجه ریزی کردند.

براساس اعلام سازمان جهادکشاورزی خوزستان مصرف سالانه مرغ در این استان حدود ۱۱۰هزار تن است که حدود ۶۰ هزار تن آن در داخل استان تولید و بقیه از استان های همجوار تامین می شود.

شرایط سخت آب و هوایی و گرمای بالای ۵۰ درجه و متعاقب آن افزایش هزینه تولید، توسعه صنعت مرغداری در خوزستان را همواره با محدودیت رو به رو کرده است.



انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ورمقانی دامپزشکی کردستان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
0
2
ضمن تشکر از خبرگزاری محترم حکیم مهر
به استحضار می رساند موضوع شیوع بیماری نیوکاسل صحت نداشته و وضعیت این بیماری در کردستان بحمدالله وضعیت کنترل شده ای است

ضمنا با توجه به صحبتی که با استاد ارجمند جناب اقای دکتر کنارکوهی مدیرکل محترم دامپزشکی خوزستان داشتم ایشان فرمودند اصلا در این مصاحبه به بیماری در کردستان اشاره نشده و گفته شده که طرح واکسیناسیون طیور بومی علیه نیوکاسل بصورت پایلوت در کردستان اغاز شده که خبرنگار محترم به اشتباه برداشت کردند

فلذا از سردبیر محترم این خبرگزاری وزین خواهشمندم در صورت صلاحدید نسبت به اصلاح خبر دستور لازم را صادر نمایند

با دعای خیر
همکار سازمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
1
1
........ای دیگر بر علیه مدیر کل جوان و پر تلاش کردستان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
خیر خبرنگار اشتباه نوشته .
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
0
3
امروز اداره کل دامپزشکی استان خوزستان در این خصوص جوابیه صادر میکند
نظر شما
ادامه