کد خبر: ۵۱۷۷۷


رئیس بنیاد مستضعفان کشور گفت: نخستین طرح ذخیره، انجماد و لقاح مصنوعی دام کشور در قزوین اجرایی می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «پرویز فتاح» بعد از ظهر امروز در بازدید از واحدهای کشت و صنعت استان های قزوین، زنجان و البرز در بازدید از شرکت کشت و صنعت مگسال قزوین با اشاره به فعالیت واحد تحقیق و توسعه این شرکت گفت: وابستگی به واردات اسپرم و لقاح مصنوعی در حوزه دام در کشور سبب شده است تا در سالیان گذشته واحدهای زیادی به دنبال اجرای طرح های ذخیره سازی و اجرای لقاح مصنوعی باشند که فعالیت شرکت مگسال در این حوزه تا دو ماه آینده به نتیجه خواهد نشست.

وی بیان کرد: برای نخستین بار در کشور این شرکت اقدام به ذخیره سازی اسپرم و لقاح مصنوعی روی بز نژاد مورسیا کرده است که با اجرای کامل و توسعه این طرح بخش زیادی از وابستگی کشور به این حوزه مرتفع خواهد شد.

رئیس بنیاد مستضعفان کشور اظهار داشت: پرورش بز مورسیا در این واحد در استان با 2 هزار راس آغاز شده است و در مدت کوتاهی امیدواریم به راندمان تولید 1 و نیم در سال دست پیدا کنیم.

فتاح خاطرنشان کرد: تاکید بنیاد مستضعفان کشور بر توسعه دانش علمی واحدهای کشت و صنعت زیر نظر این بنیاد به افراد بومی در مناطق و توسعه دانش تولید در عرصه دامداری و کشاورزی در کشور است و به همین منظور به واحدهای این چنینی موفق توصیه شده تا با برگزاری دوره های آموزشی مختلف مهارت‌های لازم و علوم روز را به فعالین این عرصه در مناطق خود ارائه کنند.

وی گفت: پرورش بز مورسیا در این واحد آغاز شده و تا کنون نتایج خوبی داشته و براساس آمارها می‌تواند بخشی از تولید گوشت و شیر مورد نیاز کشور را تامین کند که نیاز است در این حوزه اطلاع رسانی و آموزشی کافی به فعالین بخش دامداری در کشور ارائه گردد.

رئیس بنیاد مستضعفان کشور خاطرنشان کرد: این واحدها می‌توانند به عنوان دانشگاهی کامل برای توسعه این علوم در اختیار علاقمندان قرار گیرد تا تولید اصولی و در بسترهای علمی راندمان را به وضع مطلوبی برساند.

تولید بز مورسیا در مگسال ادامه خواهد داشت

«مسعود نیکدل» مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مگسال استان قزوین نیز در بخش دیگری از این دیدار گفت: این شرکت در حوزه کشاورزی و دامپروری در 975 هکتار هست که از این میزان 700 هکتار زیرکشت انواع علوفه و نهاده‌های دامی رفته است.

وی خاطرنشان کرد: تمام آبیاری این مزارع با سیستم های نوین آبیاری انجام شده است و بیش از 5 هزار راس گاو هولشتاین اصیل در این مجموعه وجود دارد که روزانه میانگین 40 کیلوگرم تولید شیر داشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مگسال گفت: اسپرم گیری، انجام و تلقیح مصنوعی از طرح‌های توسعه در این واحد است که به صورت نخستین بار در کشور در حال انجام است که امیدواریم نتایج این تلقیح‌ها تا یک ماه آینده مشخص شود.

نیکدل خاطرنشان کرد: این مجموعه 120 نفر اشتغالزایی مستقیم و 60 نفر اشتغالزایی غیر مستقیم داریم که با اجرای طرح‌های توسعه ما اشتغالزایی این واحد به 280 نفر خواهد رسید.

وی گفت: نزدیک به 25 درصد علوفه و نهاده‌های دامی مورد نیاز این واحد توسط مزارع خود ما تامین می‌شود و در سال گذشته با واردات 2 هزار بز مورسیا پرورش این بز در استان قزوین را آغاز کرده‌ایم.



نظر شما
ادامه