کد خبر: ۵۱۷۹۴


معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان بر لزوم توجه به حساسیت‌های انتقال دام و طیور تأکید کرد و از معدوم‌سازی پرندگان بیمار در این استان در صورت نیاز خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «حبیب‌الله خجسته‌پور» ظهر امروز در جلسه ستاد مبارزه با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اظهار کرد: تشکیل جلسات ستاد مبارزه با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اهمیت سلامت و تندرستی را برای همگان مشخص می‌کند.

وی تصریح کرد: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به دو طریق سلامت انسان را به خطر می‌اندازد؛ نخست ارتباط پرنده با انسان و دوم توزیع فرآورده‌های گوشتی پرندگان بیمار در بازار که باید در هر دو بخش مراقبت شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان ادامه داد: در صورت اطلاع‌رسانی مناسب به مردم و آگاهی اقشار مختلف جامعه از این معضل، بی‌شک بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

خجسته‌پور بیان کرد: یکی از مواردی که لازم است در صورت پدید آمدن هرگونه مشکل در شیوع این بیماری انجام شود، اقدامات فرهنگی در راستای پذیرش مردم برای معدوم‌سازی پرندگان بیمار است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با تلاش همه دستگاه‌های ذی‌ربط، در سال گذشته در استان سمنان با مشکل خاصی در این زمینه مواجه نبودیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان گفت:‌ در شرایط عادی و آماده امروز باید موقعیتی را ایجاد کنیم که در صورت لزوم برای معدوم‌سازی پرندگان بیمار مشکلی نداشته باشیم.

خجسته‌پور ادامه داد: یکی دیگر از نکات مهم و اساسی در پیشگیری از بروز بیماری‌ها و به‌ویژه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، لزوم توجه هم‌زمان به واحدهای پرورش طیور صنعتی و حوزه‌های خانگی و روستایی بوده و لازم است در جهت ارتقای آموزش برای روستاییان نیز تلاش کنیم.

وی تصریح کرد: با عنایت به اینکه استان سمنان در کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب کشور واقع شده، لازم است تا حساسیت‌های بیشتری در زمینه انتقال دام و طیور صورت گیرد.‌

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان افزود: یکی از نکات بسیار مهم، حفظ آمادگی تمام دستگاه‌ها در صورت آلودگی بوده و لازم است در صورت نیاز همه دستگاه‌ها پای کار باشند.

خجسته‌پور اضافه کرد: از اداره کل دامپزشکی استان سمنان توقع داریم تا شرح وظایف هر یک از دستگاه‌های مرتبط را مشخص و ابلاغ کند تا در صورت وجود هرگونه مشکل اقدامات لازم صورت گیرد.

وی تصریح کرد: بی‌تردید پیشگیری مقدم بر درمان است و انجام اقدامات پیشگیرانه و دقت نظر در خصوص عدم ابتلا طیور به بیماری‌ها توصیه می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان افزود: از بسیج سازندگی استان سمنان به‌واسطه اعلام آمادگی گروه‌های جهادی برای انجام گسترده واکسیناسیون دام و طیور قدردانی می‌شود.

خجسته‌پور یادآور شد: اطلاع‌رسانی، آموزش و انجام هماهنگی بین دستگاهی به‌عنوان هدف راهبردی اساسی برای پیشگیری از مشکلات و بیماری‌های دام و طیور است.‌

 

نظر شما
ادامه