کد خبر: ۵۱۷۹۷


رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران از تلف شدن یک راس مرال نر در منطقه پالند سوادکوه خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «کوروش ربیعی» در تشریح تلف شدن یک راس مرال نر در منطقه پالند سوادکوه، اظهار کرد: در ابتدای شهریورماه گزارشی مبنی بر آسیب دیدگی یک راس مرال نر بالغ حدود 6 ساله در منطقه پالند سواد کوه که به قسمت پایین دست حاشیه رودخانه کنار پرورش ماهی آمده بود، تیم محیط زیست وارد عمل شد.

وی تصریح کرد: بلافاصله بعد از دریافت این گزارش یک تیم مجهز متشکل از دامپزشک، جراح و زنده یاب همکاران محیط زیست به همراه امکانات مورد نیاز به منطقه اعزام شدند.

رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به آسیب دیدگی حیوان از ناحیه رباط اصلی پای راست از زانو به پایین از چند روز قبل، گفت: به محض ورود تیم محیط زیست، چند نفر از اهالی و محلی ها حیوان را کنار رودخانه مهار کردند تا نسبت به مداوای وی اقدام شود اما از آنجایی که حیوان آسیب دیدگی شدید و وزن بالای 200 کیلو گرم داشته درد شدیدی را تحمل و حرکت وی با دشواری فراوان انجام می‌شد.

ربیعی خاطرنشان کرد: حیوان با وجود درد زیاد هوشیار بود و همکاران ما ناچار به بیهوش کردنش شدند و به صورت قرنطینه به سمسکنده انتقال داده شد تا بررسی جهت میزان آسیب دیدگی و درمان وی آغاز شود.

وی با بیان اینکه عملیات برگشت دارو و تاحدی درمان تا چهار صبح ادامه یافت، افزود: بعد از سرپا شدن، حیوان نتوانست به علت آسیب دیدگی زیاد از پای خود استفاده کند و به عفونت فساد بافتی بی هوازی و یا قانقاریا مبتلا شده بود.

رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه یک متخصص دامپزشک هم به همراه تیم بود تا در صورت نیاز جراحی صورت گیرد، ادامه داد: متاسفانه عصر همان روز حیوان تلف شد و پس از کالبد شکافی مشخص شد بیماری فساد بافتی در شرایط بی هوازی منجر به ایجاد سمی شده و با ورود به سیستم قلب و ریه حیوان و داشتن استرس زیاد، حیوان تلف شده است.

ربیعی با بیان اینکه علی رغم تلاش زیاد بهبودی مرال وحشی حاصل نشد، خاطرنشان کرد: یک گله مرال نر در سمسکنده وجود دارد که تمایل داشتیم یک مرال نر وحشی از طبیعت وارد گله شود.



نظر شما
ادامه