کد خبر: ۵۱۷۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر


دبیر اجرائی ستاد مردمی دفاع از حقوق حیوانات ایران از پیشنهاد نگارش دستورالعمل جدید با اعمال نظرات فعالان حقوق حیوانات درخصوص نحوه ساماندهی سگ‌های ولگرد خبر داد و گفت: لایحه منع حیوان آزاری تهیه شده از سوی سازمان محیط زیست مورد تایید ما نیست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «فرزاد علیزاده»، دبیر اجرائی ستاد مردمی دفاع از حقوق حیوانات ایران از برگزاری جلسه‌ای با حضور نمایندگان این ستاد به ریاست «شینا انصاری»، مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، درخصوص ساماندهی حیوانات شهری خبر داد.

وی اظهار امیداوری کرد با سپرده شدن مدیریت حیوانات شهری به این دفتر شهرداری اتفاقات خوبی رخ دهد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مباحث مطرح شده در این جلسه در خصوص موضوع مدیریت حیوانات شهری بوده است، گفت: نظارت بر مدیریت حیوانات شهری تا پیش از این از سوی شرکت ساماندهی مشاغل و صنایع انجام می‌گرفت و به همین دلیل شاهد اتفاقات ناخوشایندی از سوی پیمانکاران در حفاظت از این حیوانات بودیم.

علیزاده اظهار امیدواری کرد: با توجه به دعوت مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران از تشکل‌ها و فعالان حقوق حیوانات، جریان رصد و پیگیری شرایط حیوانات شهری از این  پس با نگاه محیط زیستی انجام گیرد.

به گفته دبیر اجرائی ستاد مردمی دفاع از حقوق حیوانات ایران در این جلسه که پیرو جلسات قبلی حامیان حیوانات با مدیران شهرداری و شورای شهر ، بیش از دوساعت به‌طول انجامید و دستورالعمل مصوب سال 87  که توسط سازمان همیاری شهرداری وزارت کشور در خصوص ساماندهی سگ‌های ولگرد تدوین و ابلاغ شده بود مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با مشارکت فعالان این حوزه این دستورالعمل بازنگری و تدوین شود.

وی اظهار امیدواری کرد: دستورالعمل جدید با درایت و اعمال نظرات فعالان حقوق حیوانات  هرچه بیشتر به رعایت حقوق حیوانات نزدیک و نزدیکتر شود.

علیزاده با اشاره به اینکه جامعه در خصوص نحوه برخورد با حیوانات شهری نیازمند کار فرهنگی در درازمدت است، ابراز داشت: بدین منظور تشکیل یک کمیته فرهنگی با مشارکت حامیان مدنظر قرار گرفته و در آن راه‌های ایجاد بسترهای مناسب فرهنگی با استفاده از پتانسیل شهرداری تهران(روزنامه همشهری، شبکه 5 ، بیلبوردهای سطح شهر و..) بررسی و پیشنهاد می‌شود.

وی ادامه داد: در این جلسه همچنین مقرر شد نمایندگان تشکل‌ها و حامیان به‌صورت ادواری و مرتب بر فرایند کار نظارت داشته باشند.

دبیر اجرائی ستاد مردمی دفاع از حقوق حیوانات ایران یادآور شد: پیش از این جلسه نمایندگان این ستاد از محل مربوطه (پناهگاه حیوانات شهری در آرادکوه کهریزک) بازدید کرده و ضمن متذکر شدن مواردی که مشکل‌ساز بوده است، شهرداری هم اعلام کرد در حال ایجاد فضای سبز ، سایه‌بان و به طور کلی ایجاد شرایط بهتری برای حیواناتِ این پناهگاه است.

علیزاده ابراز داشت: از آنجا که کانون‌های تولید و زاد و ولد سگ‌ها نقش بسیار پررنگی در ازدیاد تعداد سگ‌ها دارند، مقرر شد این موضوع هم بررسی و کنترل شود.

وی افزود:  یکی از این کانون‌ها کارگاه‌های تولیدی، کارخانه‌ها و کارگاه‌های ساختمانی بی‌شماری است که برای حفاظت از تعداد زیادی سگ عقیم نشده استفاده می‌کنند و بعد از گذشت دو یا سه سال پس ازپایان یافتن پروژه، سگ‌های زاد و ولد کرده  خود را در محیط‌های شهری رها می‌کنند.

علیزاده معتقد است: شهرداری به سادگی می‌تواند با استفاده از ساز و کارهای موجود صاحبان این کارگاه‌ها را مقید به عقیم‌سازی کند.

به گفته وی یکی دیگر از این مکان‌ها، بازار خرید و فروش حیوانات در بزرگراه آزادگان است که شهرداری تهران کمترین نظارت را بر این مکان دارد.

دبیر اجرائی ستاد مردمی دفاع از حقوق حیوانات ایران گفت: در این جلسه مقرر شد کمیته‌های حقوقی، نظارتی و فنی در کنار تیم فرهنگی با شرکت حامیان و فعالین حقوق حیوانات تشکیل و در امور مربوطه به اداره کل محیط زیست شهرداری تهران یاری رسانند.

وی با اشاره به مشکلات پیش آمده در خصوص رهاسازی سگ‌ها در طبیعت و تقابل آنها با حیات وحش اظهار داشت: ایجاد قُرق‌های ویژه و اختصاص زمین‌هایی است که کمترین تداخل را با حیات وحش دارند، به شهرداری پیشنهاد شده و با اداره منابع طبیعی نیز در این خصوص مکاتبه خواهد شد.

علیزاده ادامه داد:  اگر چنین امری اتفاق بیفتد با ساماندهی این مراکز حامیان هم می‌توانند به غذارسانی اصولی و درست در این مناطق بپردازند.

وی با اظهار امیدواری کرد: اگر وعده‌های داده شده در این جلسه عملیاتی شود، دیگر شاهد چنین رفتارهایی با حیوانات نخواهیم بود.

دبیر اجرائی ستاد مردمی دفاع از حقوق حیوانات ایران گفت: با توجه به خبر اعلام وصول  لایحه منع حیوان آزاری از سوی مجلس شورای اسلامی و از آنجایی که فعالین حقوق حیوانات کمترین نقش در نگارش این سند مهم را داشته و سازمان حفاظت از محیط زیست پشت درهای بسته و بدون مشارکت طرف‌های درگیر این لایحه را نوشته است، ستاد مردمی دفاع از حقوق حیوانات ایران (سِمدا) با ارسال نامه‌ای به «طیبه سیاوشی» نماینده محترم تهران، ری، شمیرانات، و اسلامشهر از وی درخواست کرده است: این مساله را جهت ورود و بررسی فعالان این حوزه در کمیسیون مربوطه طرح و پیگیری کند.



انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Eyn
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
0
2
این داستان کشتار هنوز ادامه دارد...
فقط اینا فکر میکنن با دروغ میشه همه چیز و درست کرد...
واگذارتون میکنم به خدا
Eyn
|
Germany
|
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
0
1
صدالبته که هرسگ قیمتی داره،،،شما هم نونتون و تو خون این سگا میزنید ،،،باید هم جلوی هرچیزی که که قراره از اینا محافظت کنه رو بگیرید...پس میدید یه روزی
نظر شما
ادامه