کد خبر: ۵۱۸۱۶
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علی‌صفر ماکنعلی» افزود: مدیریت و کنترل نیوکاسل به مراتب پیچیده‌تر و سخت‌تر از مدیریت آنفلوانزاست. برنامه و پیش‌بینی این است که در سال آینده نیوکاسل را به صورت اسپورادیک در کشور خواهیم داشت ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور معتقد است اینکه در عدد تعداد کانون‌های نیوکاسل ما دوبرابر شده، به این علت نیست که کانون‌ها زیاد شده است. بلکه علت آن این است که ما تا قبل از سال ۹۷ به بخش خصوصی اجازه ثبت کانون و گزارش نمی‌دادیم. اما در این سال به تمامی دامپزشکان بخش خصوصی یوزر و پسورد برای گزارش‌دهی دادیم.

«دکتر علی‌صفر ماکنعلی» به حکیم مهر می‌گوید: «اگرچه مدیریت و کنترل نیوکاسل به مراتب پیچیده‌تر و سخت‌تر از مدیریت آنفلوانزاست اما ما به یاری خدا از موج ۹۸ و ۹۹ واکسیناسیون نیوکاسل را تحت کلید عملیاتی خواهیم کرد.»

حکیم مهر: آقای دکتر، آیا این مساله را تایید می‌کنید که تعداد کانون‌های نیوکاسل افزایش پیدا کرده است؟

اگر به وب‌سایت‌های مختلف مراجعه کنید، خواهید دید که بنده در تاریخ دوم اردیبهشت ماه سال ۹۷ فراخوانی تحت عنوان فراخوان ملی برای تهیه برنامه ملی راهبردی کنترل نیوکاسل و برنامه ملی کاهش سالمونلا اعلام کردم. ما کشوری هستیم که از ۶ دهه پیش بیماری نیوکاسل را داریم. علی‌رغم اینکه این بیماری برای اولین‌بار در سال ۱۹۲۶ در اندونزی گزارش شده، در ایران از حدود ۶۳ سال پیش گزارش شده است. نیوکاسل دارای ویژگی‌های خاصی است و ما برنامه مبارزه با آن را در ۵ محور طراحی کردیم.

حکیم مهر: پس چرا تعداد کانون‌های ما دوبرابر شده است؟

از آنجاکه برنامه ملی کنترل آنفلوانزا با موفقیت به نتیجه رسید، ما به بخش خصوصی و دامپزشکان اجازه ثبت کانون‌ها را دادیم. الان میزان تلفات صنعت طیور ما در گلستان، زیر ۵ درصد است و این در چارچوب برنامه ۵ ساله توسعه است.

تا قبل از برنامه ملی راهبردی کنترل نیوکاسل، هر کس براساس توصیه و مشورت گروه‌هایی خاص، خودش نوع واکسیناسیون را انتخاب می‌کرد. در بعضی جاها هم اصلا واکسن نمی‌زدند و برنامه مدون واکسیناسیون را رعایت نمی‌کردند. ما در استان مازندران و در واحدهایی که واکسیناسیون نکرده بودند، یک case control study نسبت به واحدهایی که واکسیناسیون کرده بودند، انجام دادیم و موارد کانون را به طور معنی‌داری بیشتر داشتیم. اینکه در عدد تعداد کانون‌های ما دوبرار شده، به این علت نیست که کانون‌ها زیاد شده است. بلکه علت آن این است که ما تا قبل از سال ۹۷ به بخش خصوصی اجازه ثبت کانون و گزارش نمی‌دادیم. اما در این سال به تمامی دامپزشکان بخش خصوصی یوزر و پسورد برای گزارش‌دهی دادیم.

حکیم مهر:‌ همچنان از گوشه و کنار اخباری مبنی‌بر کمبود واکسن به گوش می‌رسد.

به خاطر شرایط به وجود آمده، واکسن‌های موجود در بازار از نظر برند با محدودیت‌هایی مواجه هستند. واکسن‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، در صنعت ما پاسخ‌ می‌دهند. مشکل ما این بود که بعضی جاها واکسن استفاده نمی‌کردند یا واکسیناسیون را به اندازه کافی انجام نمی‌دادند. مثلا یک دوز می‌زدند و دوز بعد را نمی‌زدند. ما برنامه واکسیناسیون را عملیاتی کردیم و قطعا در موج ۹۸ و ۹۹ که از پایان شهریور آغاز می‌شود، بیماری نیوکاسل به صورت یک بیماری مدیریت شده تحت کنترل خواهد بود و مسائلی را که در سال گذشته داشتیم، برای سال آینده نخواهیم داشت، چون برای طیور روستایی هم برنامه‌ریزی کردیم و به زودی برنامه واکسیناسیون طیور بومی با واکسن نیوکاسل مقاوم به حرارت در کل کشور را به خصوص در مراکز با تراکم بالای طیور عملیاتی می‌کنیم. برنامه و پیش‌بینی این است که در سال آینده نیوکاسل را به صورت اسپورادیگ در کشور خواهیم داشت.

جالب است که ما ۶۵ میلیون مرغ تخم‌گذار بومی و ۵۴ میلیون مرغ تخم‌گذار صنعتی داریم و تا الان هیچ برنامه‌ای برای طیور بومی روستایی نداشتیم، در حالی که بیش از ۷۰ درصد درگیری نیوکاسل را از نظر سطح شیوع، در این بخش داشتیم. با برنامه‌ای که داریم، لود ویروس را در روستاها به شدت کاهش خواهیم داد. چک لیست و تیم‌هایی خواهیم داشت که امنیت زیستی را در فارم‌ها مدنظر خواهند داشت. همچنین بحث رصد و پایش غیرفعال و تشدیدی را خواهیم داشت.

سازمان دامپزشکی در بحث آموزش، ترویج، ارزیابی و مراقبت نیز برنامه‌ریزی کرده است. برنامه این است که از ۳۱ شهریور ماه سال ۹۸ تا یک سال بعد، بیماری نیوکاسل به شکل مشکل و معضل در کشور ما وجود نداشته باشد.

حکیم مهر: به موفقیت در اجرای برنامه کنترل آنفلوانزا اشاره کردید. آیا تجربه‌ای در آن برنامه وجود داشت که اینجا مورد استفاده قرار دهید؟

مدیریت و کنترل نیوکاسل به مراتب پیچیده‌تر و سخت‌تر از مدیریت آنفلوانزاست. مکانیزم پخش کریرهایی که دارد، پرندگان وحشی مقیمی که در آن نقش دارند و عواملی که می‌تواند ویروس را پخش کند، همچنین واکسن‌هایی که داخل کشور انجام می‌شود، شرایط آنها کاملا وسیع، گسترده و پیچیده است. ما به یاری خدا از موج ۹۸ و ۹۹ واکسیناسیون نیوکاسل را تحت کلید عملیاتی خواهیم کرد.

کمیته‌های ممیزی فعالیت خواهند داشت و خیلی از واحدهایی را که شرایط امنیت زیستی نداشته باشند، یا اصلاح خواهیم کرد یا ارتقا خواهیم داد یا جلوی آنها را خواهیم گرفت. نیوکاسل یک بیماری است که الان بحث j7 مطرح است و تغییراتی در آن به وجود آمده است. امیدواریم اثرات برنامه ما در موج ۹۸ و ۹۹ مثل بحث آنفلوانزا باشد. درسی که در برنامه آنفلوانزا گرفتیم این است که آموزش، ترویج، ارزیابی و مراقبت بسیار مهم است و post vaccination monitoring که ما در آنجا داشتیم و در نیوکاسل نداشتیم، حتما انجام خواهیم داد و این هم در موفقیت برنامه ما تاثیرگذار خواهد بود.

حکیم مهر:‌ در این مسیر از نظر بودجه مشکلی ندارید؟

در بحث طیور روستایی بیش از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان واکسن به صورت ملی تهیه کردیم و در سطح طیور صنعتی هم که با هزینه‌های بخش خصوصی انجام می‌گیرد و کار ما سیاست‌گذاری، نظارت و مدیریت کار است.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.



انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
2
10
اگر نظر ایشان صحت داشت ، پس بایستی کانونهای گامبورو و برونشیت هم 2 برابر می شد.
پس چرا دو برابر نشده.
......................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
راست گفتید
ناشناس
|
France
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
1
9
متلسفانه واکسن ها افتاده دست مافیا و اصلا واکسن نیوکاسل تزریقی وجود نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
1
6
اگر ورود اطلاعات توسط بخش خصوصی موجب افزایش آمار نیوکاسل شده ، پس بایستی همه بیماریها دو برابر می شدند.
ضمناً همه فرق طغیان بیماری و ثبت آن را می دانیم.
دکتر نکته بین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
2
11
با سلام و ادب
دکتر نکته بین هستم و عرض چند نکته:
جناب معاون محترم بهداشتی سازمان دامپزشکی که .... در زمینه اپیدمیولوژی دوره های را گذرانده اید:
....... فرموده اید:" برنامه و پیش‌بینی این است که در سال آینده نیوکاسل را به صورت اسپورادیک در کشور خواهیم داشت"
با تواضع عرض می کنم: .................. همکار محترم لطفا هیچ وقت شرایط واگیری بیماری نیوکاسل را با بیماری مثل MCF که شکل اسپورادیک دارد مقایسه نفرمایید.در بهترین شرایط برای رسیدن به وضعیت اسپورادیک این بیماری به شرط اجرای یک برنامه کامل ،حد اقل 5 سال فاصله دارید.

فرموده اید: "اینکه در عدد تعداد کانون‌های نیوکاسل ما دوبرابر شده، به این علت نیست که کانون‌ها زیاد شده است. بلکه ........."
عرض می کنم: نمی دانم این اطلاعات را از کجا کسب فرموده اید ولی جسارتا اشتباه به عرض شما رسانده اند ، چون این بیماری در استان محل فعالیت بنده و بقیه استان های کشور مرغداران را در یک سال گذشته به خاک سیاه کشاند. افزایش قابل توجه کانون ها، افزایش میزان تلفات و ظهور بیماری در شهرستان هایی که قبلا سابقه بیماری نداشت واقعیتی نیست که با ثبت یا عدم ثبت بیماری ارتباط داشته باشد. ضمنا .......... همین الان تعداد واقعی کانونهای نیوکاسل در طیور گوشتی حداقل 5 برابر موارد گزارش شده به شما بوده و موارد بیماری در گله های تخم گذار و مادر هم که به دلایل متعدد اصلا به سازمان دامپزشکی گزارش نمی شود.

فرموده اید:" از آنجاکه برنامه ملی کنترل آنفلوانزا با موفقیت به نتیجه رسید، ما به بخش خصوصی و دامپزشکان اجازه ثبت کانون‌ها را دادیم".
بنده در این مورد عرض خاصی ندارم چون متوجه نشدم چه ارتباطی بین این دو موضوع می باشد.

فرموده اید:" تا قبل از برنامه ملی راهبردی کنترل نیوکاسل، هر کس براساس توصیه و مشورت گروه‌هایی خاص، خودش نوع واکسیناسیون را انتخاب می‌کرد"
بنده با تجربه 30 ساله عرض می کنم : بعد از برنامه شما هم همین اتفاق خواهد افتاد چون هر کلینیسین در هر مرغداری با توجه به شرایط منطقه و بیماری وچندین فاکتور دیگر ............. برنامه واکسیناسیون خاص آن فارم را تجویز می نماید.

بی محابا در مورد علت کمبود واکسن در بازار فرموده اید:" مشکل ما این بود که بعضی جاها واکسن استفاده نمی‌کردند یا واکسیناسیون را به اندازه کافی انجام نمی‌دادند. مثلا یک دوز می‌زدند و دوز بعد را نمی‌زدند............"
عرض می کنم:نفرمایید مسئول محترم شما یا واقعا استحضار ندارید یا فکر می کنید بقیه صنعت بی اطلاع هستند. از موضوع کمبود واکسن همه مرغداران، دامپزشکان، سازمان های مرتبط، نمایندگان مجلس و بخصوص نهادهای نظارتی کاملا با اطلاع هستند ....................
با صراحت فرموده اید:" جالب است که ما ۶۵ میلیون مرغ تخم‌گذار بومی و ۵۴ میلیون مرغ تخم‌گذار صنعتی داریم"
جسارتا عرض میکنم: لطفا با مدیران خود هماهنگ بفرمایید تا همگی به اتفاق یک آمار صحیح و واقعی اعلام بفرمایید.

فرموده اید:" تا الان هیچ برنامه‌ای برای طیور بومی روستایی نداشتیم".
عرض می کنم: اگر حافظه بنده یاری کند 3 سال پیش برنامه واکسیناسیون طیور بومی با همین واکسن توسط خود آن سازمان و همکاری بسیج انجام شد که واقعا یکی از کارهای خوب سازمان بود و اثر خوبی هم در کم کردن شیوع نیوکاسل داشت ولی متاسفانه به رسم سیستم مدیریتی در این مملکت با تغییر مدیریت در آن سازمان به بوته فراموشی سپرده شد. پس چطور می فرمایید تا به حال برنامه ای نداشتید.

در ادامه فرموده اید:" در حالی که بیش از ۷۰ درصد درگیری نیوکاسل را از نظر سطح شیوع، در این بخش داشتیم"
کنجکاوانه عرض می کنم: اگر در طیور بومی برنامه و نظارتی تداشته اید پس این میزان شیوع در طیور روستایی را از کجا آورده اید؟

فرموده اید:" الان بحث j7 مطرح است"
عرض می کنم : احتمالا منظورتان G7 باشد. البته مشکلی نیست وقتی خود شما در مصاحبه تلویزیونی تان همین واکسن زنده مقاوم به حرارت را فرمودید واکسن کشته بنده حساب کار دستم آمد.
......................
با احترام
دکتر نکته بین
متخصص بیماری های طیور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
13
0
آقای دکتر نکته بین شما محترمین که چشم دیدن موفقیت سازمان و کشور را ندارید دو سال قبل هم در خصوص کنترل آنفلوانزا اظهار فضل کردید و لطفا کمی صبر کنید تا ببینید که کنترل نیوکاسل هم انجام خواهد شد
اگر نگران هستید که نیوکاسل کنترل بشود لطفا کمی حقیقتا واقع بین باشید
شما لازم نیست فرق J7 و G7 را یاداوری کنید شما اگر شهامت دارید خودتان را معرفی کنید
شما بفرمایید کجای مملکت هستید ؟
شما احتمالا از افرادی هستید که آرزوی منافع شخصی دارید نه آرزوی منافع ملی
شما احتمالا کسی هستید که نه به کار اعتقاد دارید و نه به برنامه
پاسخ ها
دكتر نكته بين
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
اگر جنابعالي متخصص بيماريهاي طيور يا حتي يك فرد اهل منطق بوديد در پاسخ به يك همكار دامپزشك اين گونه احساسي برخورد نمي كرديد و با منطق پاسخ مي داديد. فرض كنيد ما بنده شهامت ندارم جنابعالي كه معرفي كردن را شهامت مي دانيد خودتان را معرفي بفرماييد كه سخت مشتاق اشنايي با شما هستم.
ضمنا هيچ انسان منصفي از موفقيت هاي سازمان دامپزشكي ناراحت نمي شود.
دروغ ناراحتي دارد.
صحبت هاي غير علمي از زبان يك معاون فني يك سازمان جاي تاسف دارد.
بدون استناد صحبت كردن ناراحتي دارد.
وعده وعيد دادن و استدلال غير علمي تاسف دارد.
ضمنا بنده فقط ٦ ماه است كه افتخار حضور در اين نشريه رادارم .
انشااله جنابعالي در حفظ منافع ملي موفق باشيد.
کاربر gis اداره دامپزشکی شهرستان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
10
0
همه بیماری ها که در کشور شایع نیستند که با ثبت آن توسط بخش خصوصی بیشتر دیده بشه مثلا لارنگو تراکئیت عفونی طیور ولی شایع آن در یک مقطع نیوکاسل هست که قبلا گزارش یا ثبت نمیشده حالا میشه همین gis را غیر دقیق می کند در ضمن اکثراً تشخیص ها بر اساس مشاهدات شخصی و اینکه نیوکاسل هست چون می گم میباشد دارای تایید آزمایشگاهی نیستند با علت غیر قابل استناد هست
كلينيسين
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
0
11
با سلام و تشكر از استاد نكته بين عزيز كه هميشه با نكات ارزنده و بجاي خود روشنگري مي كنند. واما شما همكارمتخصص نسبتا حساس:
اگر همه متخصصين طيور ما اينقدر بي منطق باشند كه جاي تاسف دارد. حرف حساب جواب ندارد . اين دكتر نكته بين عزيز كه هميشه با انصاف و علمي صحبت كرده اند در اين مورد هم حرف نامربوط وبدي نزدند كه شما اين طور ترش كرده ايد. شما كه احتمالا از خود مجموعه ان سازمان هستيداگر توضيحي داريد لطف كنيد كه ماهم روشن شويم.
بازهم از دكتر نكته بين عزيز سپاسگزارم.
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
1
8
سلام بر دکتر نکته بین بزرگوار
فکرکنم شما علاوه بر دکترای دامپزشکی ، دکترای تک تیراندازی هم دارید ،چون همیشه با نکات دقیق خود می زنید وسط خال و مسائلی را مطرح می کنید که عین واقعیت است. ......................... هر آدم منصفی وقتی نکات واقعی را می بیند یا می شنود پذیرای واقعیت خواهد بود.
در هر صورت دکتر نکته بین عزیزخیلی سالاری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
6
1
این آدم نکته بین چکاره هستند ؟ تا حالا سابقه کاریش چی بوده ؟ تو عمرش مدیر چهار بوده ؟ یک مقاله علمی نوشته؟ چند کار انجام داده؟ نوشتن بی حساب و کتاب که کاری نداره ؟ این آقا کاندید بشه تو شهرش نقل بعضی ها که ادعای رئیس سازمان دارند فقط رای یک رقمی نصیبشان می شود
این آقای نکته بین کارمند کجا هستند ؟ ادعای معاونت و ریاست دارند ؟
کنار گود ایستادن و رجز خوانی که هنر نیست
پاسخ ها
كلينيسين
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
اقاي ناشناس
فكر مي كنم اصلا مهم نيست كه اين اقاي دكتر نكته بين چه كسي است. مهم اين است كه تقريبا تمام نكات و اشاراتي كه مي كنند بسيار منطقي و بجاست. من افتخار اشنايي با ايشان را ندارم ولي كاملا مشخص است كه بسيار ادم پخته، با تجربه و باسوادي هستند وفكر مي كنم تجربه و سواد ايشان به مجموع تمام تجربيات و اطلاعات علمي مديران دامپزشكي مي چربد. بقول معروف ببينيم چه مي گويد نه اينكه كه مي گويد
نظر شما
ادامه