کد خبر: ۵۱۸۲۱
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
مجازات حیوان‌آزاری تشدید می‌شود:
«محمدرضا تابش» افزود: آزمایشگاه ها، مراکز آموزشی یا تحقیقاتی استفاده کننده از حیوانات، باید همه مجوز لازم از سازمان دامپزشکی کشور را اخذ نمایند ...


حکیم مهر: در طرح ممنوعیت حیوان آزاری که به امضای ۱۰۰ نماینده مجلس رسیده و به تازگی اعلام وصول شده است، ضرب و شتم، شکنجه، مجروح کردن عمدی، جراحی‌های غیرضروری و مثله کردن از مصادیق حیوان آزاری عنوان شده و مجازات حبس بیش از شش ماه تا دو سال، جزای نقدی بیش از ۲۰ میلیون ریال تا ۸۰ میلیون ریال و شلاق ازسی و یک تا هفتاد و چهار ضربه برای مرتکبین پیش‌بینی شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «محمدرضا تابش» رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به اعلام وصول طرح ممنوعیت حیوان آزاری در هفته گذشته گفت: با توجه به تعلل دولت و قوه قضائیه در ارائه لایحه منع آزار حیوانات، ما این طرح را ارائه کردیم تا خلاء قانونی موجود در این زمینه مرتفع شود. البته پیش نویس این طرح از مدتی پیش آماده بود اما به دلیل بار مالی طرح، منتظر ارائه لایحه از سوی دولت یا قوه قضاییه بودیم که چون این لایحه ارائه نشد، طرح خود را با امضای صد نفر از نمایندگان، تقدیم مجلس کردیم.

وی با بیان اینکه در موارد متعددی آزار و اذیت حیوانات، موجب جریحه دار شدن افکار عمومی شده است، افزود:  اسلام هم درباره دفاع از حیوانات و حمایت از آنها  احکامی دارد که اخلاق و حقوق و توجه به حیوانات را مورد توجه قرار داده است لذا هرگونه تعدی و تفریط نسبت به حیوانات یا حقوق آنها، نقض حقوق حیوانات و مستوجب مسئولیت است.

نماینده مردم اردکان در مجلس با اشاره به جرایم پیش‌بینی شده در قانون مجازات اسلامی در مورد تضییع حقوق حیوانات گفت: در مواد ۶۸۰ و ۶۷۹ قانون مجازات اسلامی، مجازات‌هایی از جمله حبس از نود و یک روز تا شش‌ماه یا جزای نقدی از یک میلیون‌ و پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال پیش‌بینی شده اما این قانون نیازمند به‌روز شدن است.

در متن این طرح هشت ماده‌ای که از سوی محمدرضا تابش رییس فراکسیون محیط زیست مجلس در اختیار ایسنا قرار گرفته، آمده است:

ماده ۱ - از تاریخ تصویب این قانون، حیوان آزاری به هر شیوه و با هر انگیزه ممنوع می باشد و مرتکب یا مرتکبان علاوه بر الزام به جبران خسارت، به مجازات مندرج در این قانون محکوم می‌شوند.
ماده ۲ - موارد زیر از مصادیق حیوان آزاری قلمداد می‌شوند:

الف- ضرب و شتم، شکنجه، مجروح کردن عمدی، جراحی‌های غیرضروری، مثله کردن، ربودن، زندانی کردن، رها کردن حیوان صاحب دار و یا گونه های غیر بومی در محدوده و حریم شهر و روستا و طبیعت، هر نوع سوء استفاده و بهره کشی نامتعارف،  جنگ انداختن، نسل کِشی، به کار کشیدن و یا استفاده خارج از توان و یا غیرمتعارف همانند تربیت و استفاده از حیوانات در مقاصد غیرقانونی.

ب- نسل کُشی و استفاده از ابزارهای کشتار گروهی، تخریب مکان زیست یا آشیانه، مسموم کردن حیوان، آب یا خوراک آن و یا تلف کردن حیوان به هر روش.

ج- عدم رعایت ضوابط مربوط به تکثیر و پرورش، نگهداری، حمل و نقل، خرید و فروش، واردات و صادرات که حسب مورد در آیین نامه اجرایی این قانون و یا سایر آیین نامه‌های مربوطه آورده شده است.

د- استفاده از روش های خشن در تربیت یا آموزش حیوان، بکارگیری حیوان برای انجام کارهای نمایشی در معابر و اماکن عمومی و سیرک ها یا بکارگیری حیوان در آزمایشگاه‌ها، مراکز آموزشی یا تحقیقاتی بدون رعایت دستورالعمل ها و کدهای رفتاری مربوطه که به درد و رنج یا آسیب حیوان منجر شود.

ه- هرگونه معاونت، مشارکت در شروع به اقدام اعمال بندهای فوق، تبلیغ، ترویج و آموزش و تشویق به این اعمال به هر شیوه و نیز صدور مجوز برای انجام این اعمال در حکم حیوان آزاری محسوب و مرتکب یا مرتکبان به جبران خسارت و یا مجازات مقرر در این قانون محکوم می‌شوند.

تبصره ۱ - در صورت ابتلای حیوان به بیماریهای لاعلاج و یا به منظور کنترل بیماریهای واگیردار که سلامت محیط و جامعه را به مخاطره می‌اندازد به تشخیص دامپزشک مورد تأیید سازمانهای مربوطه، مرگ آرام و بدون درد حیوان و نیز تلف کردن حیوان با اثباتِ دفاع از نفس از شمول مصادیق حیوان آزاری خارج است.

تبصره ۲ – آزمایشگاه ها، مراکز آموزشی یا تحقیقاتی استفاده کننده از حیوانات، باید همه مجوز لازم از سازمان دامپزشکی کشور را اخذ نمایند و تمام مراحل کار باید زیر نظر افراد متخصص و با در نظر گرفتن روشهای بدون درد انجام پذیرد. استفاده از گونه های حیات وحش از هر نوع و گونه باید با مجوز رسمی از سازمان حفاظت محیط زیست یا حسب مورد سایر سازمان‌های مربوطه باشد.

تبصره ۳- در مواردی که گونه های حیات وحش مورد حیوان آزاری قرار گیرند، مرتکب علاوه بر مجازات های مندرج در این قانون، به مجازات های موضوع قانون صید و شکار محکوم می‌شود.

ماده ۳ - مرتکبین حیوان آزاری به مجازات تعزیری درجه شش(حبس بیش از شش ماه تا دو سال، جزای نقدی بیش از بیست میلیون ریال تا هشتاد میلیون ریال، شلاق از سی ویک تا هفتاد و چهار ضربه و تا نود و نه ضربه در جرائم منافی عفت، محرومیت از حقوق اجتماعی بیش از شش ماه تا پنج سال، انتشار حکم قطعی در رسانه‌ها، ممنوعیت از یک یا چند فعالیت شغلی یا اجتماعی برای اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت پنج سال، ممنوعیت از دعوت عمومی برای افزایش سرمایه برای اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت پنج سال، ممنوعیت از اصدار برخی از اسناد تجاری توسط اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت پنج سال) و حسب مورد، ضبط حیوان، الزام به پرداخت هزینه اقدامات بهداشتی، درمانی و نگهداری حیوان ضبط شده تا پایان مرحله انتقال آن به مکان مناسب، ضبط و مصادره اشیاء و اموال اختصاص یافته به یا تحصیل شده از جرم و متعلقات آن محکوم می‌شوند.

تبصره ۱ - در تمامی موارد، مرتکب علاوه بر پرداخت جزای نقدی به خزانه دولت، باید خسارات وارده به مالک حیوان را در صورتیکه حیوان مالک خصوصی داشته باشد بپردازد.

تبصره ۲ -دادگاه می‌تواند مرتکب یا مرتکبان را متناسب با رفتار ارتکابی، مطابق با ماده ۲۳ و با رعایت ماده ۸۴ قانون مجازات اسلامی مصوب ۰۱ /۰۲/ ۱۳۹۲ حسب مورد به انجام خدمات عمومی رایگان در حوزه حیوانات به عنوان مجازات تکمیلی محکوم نماید.

ماده ۴ - به منظور تدوین سیاست‌های اجرایی در زمینه کنترل جمعیت حیوانات بدون صاحب و یا رها شده در محدوده و حریم شهرها و روستاها و تدوین پیشنهاد ضوابط مربوطه جهت ارائه به مقامات ذی‌صلاح جهت تصویب و فرهنگ سازی در حوزه رفاه و حقوق حیوانات، کارگروهی با مسئولیت وزارت کشور و مشارکت نمایندگانی از سازمان دامپزشکی کشور، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، نیروی انتظامی، قوه قضائیه، سازمان نظام دامپزشکی و سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزهای محیط زیستی مرتبط تشکیل می‌شود. شیوه نامه تشکیل و نحوه کار کارگروه در اولین جلسه کارگروه به تصویب اعضاء می‌رسد.

ماده ۵ - در اجرای این قانون حسب مورد بازرسان سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان دامپزشکی کشور، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و سازمان نظام دامپزشکی پس از کسب آموزش‌ها و مهارت‌های لازم به عنوان ضابط خاص قضایی محسوب می‌شوند.

ماده ۶ - دولت موظف است با هدف آموزش رفتار با حیوانات و پیشگیری از حیوان آزاری، در متون درسی مقاطع ابتدایی و متوسطه، دانشگاهی و حوزه‌های علمیه مفادی را در خصوص تعلیم و تربیت اصول خوش رفتاری با حیوانات اهلی و وحشی لحاظ کند.

تبصره ۱- آیین نامه اجرایی مربوط به این ماده، ظرف سه ماه از تاریخ تصویب این قانون به تصویب کمیسیونی متشکل از وزرای آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، جهاد کشاورزی، دادگستری و سازمان محیط زیست می‌رسد.

ماده ۷ - قوه قضاییه موظف است برابر امکانات موجود، شعبی را در تهران و مراکز استانها ویژه رسیدگی به جرائم موضوع این قانون پیش بینی نماید.

ماده ۸ - مبالغ و درآمدهای حاصل از جریمه های این قانون و وجوه ناشی از فروش اشیاء و اموال ضبط شده، به حساب ویژه ای نزد خزانه داری کل کشور، واریز و همه ساله معادل وجوه واریزی از محل اعتبارات ردیف خاصی که در قوانین بودجه سنواتی پیش بینی می‌شود، در اختیار دستگاه هایی که در آیین نامه اجرایی این قانون تعیین خواهد شد، قرار خواهد گرفت تا با همکاری سازمان های مردم نهاد مرتبط، صرف آموزش، فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و نیز حفاظت از حیوانات و تأمین امکانات لازم برای اجرای این قانون شود.

 

انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
3
13
الان از اینهمه قانون هایی که نوشته شده فقط گیر دادین به جراحی های غیر ضروری؟ خوب عقیم سازی هم یک جراحی غیر ضروری هست دیگه. قانون باید در این خصوص شفاف تر صحبت می کرد. مثلا می نوشت جراحی هایی از قبیل گوش بری و دم بری یا برداشت تارهای صوتی سگ. متاسفانه طبق معمول قانون نوشته شده ابهام داره و می تونه باعث سواستفاده ابزاری عده ای علیه دامپزشکان جراح گردد. من به سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی توصیه می کنم پیگیری بفرمایند. حکیم مهر هم طوری تیتر نزنه که گویی خوشحال هست از این قانونی که دست و پای جراحان دامپزشک رو می بنده. شما اگه نماینده جامعه دامپزشکی تو رسانه ها می خواهید باشید، باید روشنگری بفرمایید نه اینکه تهدید آمیز تیتر بزنی و غیر مستقیم همکاران کلینیسین جراح رو بکوبی. از شما انتظار بیشتری می رود حکیم مهر عزیز.
پاسخ ها
دکتر حسین زاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
هیچ مجازاتی بدون رای و نظر قاضی ذی صلاح و دادرسی امکان پذیر نیست و طبعا قاضی طبق روال ، در باب تخصصی موضوع ، از نهادهای تخصصی مربوطه نظر خواهد خواست که آیا این جراحی غیر ضروری بوده یا نه ، البته اگر شاکی وجود داشته باشد.
اگر روند جراحی بدرستی طی شده باشد و صاحب حیوان با آگاهی و نه فریب به جراحی رضایت داده باشد ، چرا باید مشکلی پیش بیاید !؟
طبعا" این نکته به نفع سلامت حرفه خواهد بود تا هر کسی بدون رعایت اصول استاندارد دست به جراحی یا اعمال دیگر غیر ضروری و اغلب خسارت بار نزند .
ناشناس
|
Lithuania
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
4
8
آقا این چه کاریه نصف جراحی های پزشکی هم غیر ضروریه چرا دامپزشکی شده گوشت قربانی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
3
3
من موندم کی منفی زده
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
1
4
با سلام
جهاد کشاورزی که مجوز کلینیک دام کوچک را قبول نداره ، چطور برای تایید گرفتن مالیات سنگین و تعیین قانونهایی علیه دامپزشکان بخش خصوصی فعال شده!!
اکثر جراحی های دامپزشکی ( دام کوچک) ،با این مطلب غیر ضروری هستن!
باید واضح تر صحبت بشه نه اینکه تهدید آمیز تیتر بزنن و غیر مستقیم همکاران کلینیسین جراح رو هم محدود کنن.
مثلل بازرسین ادارات دامپزشکی در استان خوزستان به هیچ عنوان ضابط قضایی محسوب نمیشن ،خبر گزاری حکیم مهر بهتره یه فکری واسه خودت بکنی اگه مثلا رسانه جامعه دامپزشکی هستی. ««این به اصطلاح بازرسین اداری در حال حاضر عقده های پس مانده نسبت به بخش خصوصی زیاد دارن، چرا با اینچنین تیتری پررو ترشون میکنید!»».بخش خصوصی در جامعه کنونی آسیبها و سختیهای خاص خودش رو داره، با این جوسازیهای مسخره و غیر اصولی عده ای مثلا حامی، جو را سنگین تر نکنیم و به برخوردهای غیراصولی دامن نزنیم.
امید روزی که بازرسان از سوی نظام دامپزشکی و توسط بخش خصوصی انتخاب شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
در اینکه بازرسین ادارات دامپزشکی بدرستی در باب امر بازرسی اصولی و علمی توجیه و بازآموزی نشده اند شکی نیست اما نمیتوان تردید داشت که انتخاب بازرسین از سوی نظام دامپزشکی و بخش خصوصی فاجعه بارتر است و تضاد منافع در این روش به مراتب بیشتر وجود دارد .
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
احسنت
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
شما و بقیه همکاران عزیز از جراحی های غیر ضرور که فقط جیب دامدار رو خالی میکنه پرهیز کنید و به قوانین احترام بگذارید در اینصورت مطمئنا بازرسی بخش دولتی با شما کاری نخواهند داشت.
همکار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
متاسفانه پاسخهای شما جز مغلطه کاری چیزی نبود، آقای امین! لطفا از بیان جمله خالی کننده جیب دامدار جدا خودداری کنید
ثانیأ شما و همکاران مثلا اداری بازرس شما رفتارهای غیر حرفه ای و بیمارگونه دارند، بارها در مورد مسایل صنفی فرافکنی و افترا بسته اند، چون از نوعی حسادت کم درامدی بخش دولتی رنج میبرند.
شماهم متاسفانه همینطور رفتار کردید.
رسول
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
0
3
شما را بخدا یکی بیاد جلوی این مهندس های دامپروری تیغ به دست رو بگیره که کاری کردن که من دامپزشک سالی یک کیس جراحی هم بهم ارجاع نمیشه......همه جور جراحی و درمان انجام میدن.....
کلینیسین متخصص با سابقه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
1
6
اعمال زیبایی مثل تغییر شکل بینی در مردان و زنان، لب شتری کردن لبها، کوچک کردن پستانها، و بزرگ کردن گونه ها و باسن و ... در زنان اعمال جراحی ضروریست عایا؟! که این افراد فوق الذکر به آنها ورود نکرده اند؟! اعمال جراحی غیر ضروری روی هر موجود که باشد غیر ضروری است. حال چون انسانها میتوانند بیان کنند که انتخاب آنهاست اشکالی ندارد ولی از کجا معلوم نیست که اگر حیوانات هم قدرت تکلم داشتند طالب اعمال مشابه اعمال زیبایی آدمها میشدند!؟ اما به هر حال باید مصادیق اعمال جراحی غیر ضروری روی حیوانات شفاف شود تا هر مسئولی از جانب خود قضاوت به رای نکند.
خودی
|
Japan
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
0
0
موضوع سیاسی امنیتی شده برای بستن دهن یه عده، جوش نزنید
ناشناس
|
Azerbaijan
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
0
0
سلام و درود و تشکر از اطلاع رسانی حکیم مهر ، واقعیت این است که در خصوص تشخیص ضرورت و عدم ضرورت جراحی به این سادگی نمیتوان نظر داد و این قانون موجبات بروز مشکلات عدیده فراهم خواهد کرد مثلا بریدن گوش سگ گله ، ضرروری است ولی میتواند برای یک سگ هم ضرورت نداشته باشد و بریدن گوش سگ تریر ضرورت ندارد و خیلی هم بد است ولی اگر در جای ضرورت داشت چه باید کردو اساسا این تشخیص ضررورت و عدم ان با چه کسی باید باشد و در اجرا باید سریع تصمیم گرفته پس باید یک نفر صاحب نظر بتواند فورا تصمیم بگیرد و البته کسی جز دامپزشک دارای مجوز درمان صاحب نظر تر نخواهد بود و باید به تشخیص و نظر دامپزشک و مرکز درمانی که دارای مجوز فعالیت است اکتفا شود ونباید شرایط به گونه ای باشد که هر شخص و مرجع و اداره و بازرسی و کارمند و حامی و ... بتواند در خصوص تشخیص و نظر و اقدام دامپزشک اظهار نظر کند بنابراین با این قانون هیچ دامپزشکی حاضر نمی شود ریسک دردسرها را بپذیرد و خود مشکلی به مشکلات اضافه خواهد شد مگر مراکز و دامپزشکان مجاز معاف شوند و در خصوص شکایات ویژه در شرایط خاص موضوع موکول به کمیسیون مربوطه گردد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
0
0
من خودم با اینکه با جراحی‌های غیرضروری یا زیبایی مثل گوش بری مخالفم و هیچوقت هم انجام ندادم، ولی فکر میکنم این ممنوعیت باعث میشه اگر هم کسی اصرار به انجام این کار روی حیوانش داشته باشد، به صورت سنتی و بدون ضد دردی و بیحسی انجام دهد که قطعا این کار درد و رنج بیشتری به حیوان وارد خواهد کرد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
خوب این عمل در ادامه هم امکان پیگرد قانونی داره، چه برای صاحب حیوان چه فردی که به شکل غیر قانونی این عمل رو انجام میده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
0
0
پزشک ودامپزشک یا اهلی درمان باید اینرا بداند که کار آنها درمان است نه مهارت در تغیر شکل خدا دادی عقیم کردن حیوان وانسان زمانی مجاز است که تشخیص داده شود که سلامت آن موجود در خطر است نه بخاطر خوش امدن صاحب حیوان که در امریکا اجازه خروج وورود حیوان خانگی مانند سگ وگربه را بدون اینکه عقیم شده باشد نمیدهند چون حاکم سرنوشت حیوان هستند برای او تصمیم میگیرند یا تار های صوتی حیوان را ما بخاطر خودمان که صدا نکنند جراحی میکنیم چرا انسان در این دنیا چکاره است که بخاطر لذت خودش بایستی برسر سایر موجودات هرکاری میخواهد بکنند بمانند داعش که میگوید آنچه من میگویم صیحح است چون من با خدا نزدیکتر هستم اگر گوش نکنی برایت تصمیم میگیرم
دکتر احمدی، کلینیسین حیوانات خانگی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
0
1
خوبه که این کسانی که کامنت می گذارند شغل خودشون رو بگن که بدونیم هیچ کدام اینهایی که موافق این قانون هستند، کلینیسین نیستند و به ما کلینیسین ها حسادت می کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
0
0
فرصت خوبی هست برای اشتغال دامپزشکان عزیز
در تمامی دانشکده هایی که با حیوانات آزمایشگاهی سر و کار دارند ( پزشکی و داروسازی و ......) باید یک نفر دامپزشک به عنوان مسؤل فنی استخدام بشود
اگر نظام دامپزشکی و سازمان عرضه داشته باشند میتونند این قانون رو تبدیل به فرصت کنند
اگر ......
دکتر علی حسینیان
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
1
0
ضمن تشکر از دست اندرکاران لایحه منع حیوان آزاری متاسفانه طراحان محترم به یک موضوع مهم توجه نداشته اند که هر اقدام به باز کردن و شکافتن پوست و مخاط که توسط غیر دامپزشک صورت بگیرد ذاتا مشمول نام جراحی نمی شود حتی اگر به قصد درمان باشد و اطلاق نام جراحی به آن اساسا غلط است
زیرا جراحی از مصادیق درمان می باشد و توسط دامپزشک حاذق که تحصیلات این رشته را گذرانده و مدارک لازم را اخذ نموده انجام می گردد و نمی توان جراحی را بعنوان مصادیق حیوان آزاری قلمداد نمود حتی چنانچه تصور شود که بصورت غیر ضروری انجام پذیرفته که در آن صورت باید توسط مراجع ذی صلاح تعین شده در قانون سازمان نظام دامپزشکی مورد بررسی قرار گیرد و تعین تکلیف شود و عندالزوم دامپزشک مشمول جرایم مقرر در آن قانون گردد.
بنابر این باید ا ز کلمه و جمله دیگری در قانون برای این عمل استفاده کرد و از آن به عنوانی دیگر در لایحه و قانون یاد کرد مثلا ” گشودن بدن و بریدن پوست و مخاط حیوان که ضروری نباشد توسط فرد عادی وغیر مجاز” چون مجری در هر حالت چه ضروری و چه غیر ضروری صلاحیت لازم را ندارد پس عملکرد او مشمول نام جراحی "که اقدامی بر مبنای اصول علمی و درمانی است که توسط دکتر حاذق انجام مبپذیرد" نمی گردد ، و از آنجایی که این اقدام توسط شخص غیر متخصص و فاقد صلاحیت انجام می پذیرد به خودی خود از مصادیق حیوان آزاری است مگر ضررورت و قصد شخص اثبات گردد ، اما درج لغت جراحی فارغ از ضروری و غیر ضروری بودن آن در لایحه و قانون حیوان آزاری، اقدامی مغایر ذات شغلی دامپزشکان و فاقد وجاهت لازم است و به نظر میرسد حذف ان لازم است چرا که در صورت تصویب و اجرای قانون به این حالت موضوع بر عکس میشود و هر دامپزشکی باید ثابت کند که جراحی او ضرورت داشته و این مغایر ذات این شغل است و اسباب ایجاد مشکلات عدیده برای دامپزشکان و این صنف فراهم میکند
دکتر علی حسینیان رئبس بیمارستان دامپزشکی درین
آریاراد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
0
0
درود.حالاکه جراحی حیوانات جرم شده نمیدونم چراباعقیم سازی که خودش یه جنایت بزرگ محسوب میشه برخوردنمیکنن.عقیم سازی یعنی مقطوع نسل کردن یعنی منقرض کردن نسل حیوان!عقیم سازی دریک صورت ضروریه که حیوان ماده دچارافتادگی واژن باشه وازاین وضعیت زجربکشه که بایدعقیم بشه که حیوان رنج نکشه واین عارضه روبه نسل بعدی انتقال نده.
نظر شما
ادامه