کد خبر: ۵۱۸۲۹
تعداد نظرات: ۱۱ نظر


موضوع امنیت غذایی یکی از مهم‌ترین مباحث در هر جامعه‌ای به حساب می‌آید که مسئولیت برقراری آن با نهادها و سازمان‌های مختلف در هر کشوری است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از قدس آنلاین، ادارات دامپزشکی در کشور ما و در هر شهری مسئولیت کنترل شرایط دام و طیور را که منبع تأمین غذای مردم را تشکیل می‌دهند برعهده دارند. پس با این شرایط هر گونه اتفاقی که در حوزه دام و طیور بیفتد مسئولیت اولیه آن بر دوش دامپزشکی خواهد بود.

با این وجود و با توجه به حساسیتی که بحث امنیت غذایی مردم دارد کنترل همه چیز از ریزترین نکات گرفته تا مدیریت تمام امور دقت و ریزبینی خاص خودش را می‌طلبد. برای همین موضوع است که ناظران و بازرسان دامپزشکی به صورت مداوم مباحث مختلف از جمله کشتار دام و طیوری که قرار است به مصرف خوراک مردم برسند را تحت کنترل خود دارند و هر کشتارگاهی موظف به حضور این پرسنل در هنگام فعالیت خود است.

با این شرایط ممکن است کشتارگاهی تخلفاتی داشته باشد یا اینکه بخواهد قوانین را نادیده بگیرد که این زمان است که مسئولیت کنترل پرسنل دامپزشکی بیش از پیش خواهد بود. یکی از همین موارد چند روز گذشته در کشتارگاه طیوری که در حوزه شهرستان مه‌ولات فعالیت دارد به شکلی اتفاق افتاده است.

گویا جریان از این قرار بوده که شب دو کامیون مرغ زنده قصد ورود به کشتارگاه را داشته‌اند وقتی بازرس دامپزشکی متوجه نداشتن مجوز حمل بهداشت می‌شود از ورود آن‌ها به داخل کشتارگاه ممانعت به عمل می‌آورد این اقدام مسئولانه گویا باب طبع کارگران کشتارگاه و دور و بری‌هایی که آنجا حضور داشتند قرار نمی‌گیرد و با کارمند وظیفه شناس دامپزشکی درگیری به وجود می‌آورند و بازرسی که احساس مسئولیتش در قبال وظیفه‌ای که دارد و بایستی نگهبان امنیت غذایی مردم باشد را به باد کتک می‌گیرند.

«دکتر صالحی» مسئول بهداشتی کشتارگاه در خصوص آنچه اتفاق افتاده است ضمن تأیید این موارد به قدس گفت: پیمانکار جدید که کشتارگاه را از اول شهریور تحویل گرفته فکر می‌کند که هر کاری می‌تواند در آنجا انجام دهد و نظارت‌هایی که می‌بایست قانونی انجام شود را نادیده می‌گیرد به همین دلیل آن‌هایی که آن شب آنجا حضور داشتند به خودشان اجازه دادند که همکار ما که کار درستی انجام داده و ماشینی را که مجوز حمل بهداشت نداشته و نگذاشته وارد کشتارگاه شود را مورد ضرب و شتم قرار دهند. اگر قرار بر این باشد که قانون نادیده گرفته شود کار نظارت بی معنی می‌شود و هر کاری ما بکنیم بیهوده خواهد بود.

وی در مورد اینکه گفته می‌شود حقوق پرسنل دامپزشکی مستقر در کشتارگاه بر عهده پیمانکار است اظهار داشت: در قانون تعریف شده است که حقوق پرسنل دامپزشکی از طریق کشتارگاه به حساب اداره دامپزشکی واریز شود و از آن طریق حقوق ما پرداخت شود. اما متأسفانه قانون اجرا نمی‌شود و حقوق ما مستقیم از طریق کشتارگاه پرداخت می‌شود!

با این وجود بیمه ما به صورت کارگری واریز می‌شود و مثل الان که چهار ماه است حقوق نگرفتیم معوق نیز می‌شود. این را هم بد نیست بگویم که از اول سال تکلیف قرارداد ما مشخص نشده و ما قرارداد نداریم با این وجود همکاران ما احساس مسئولیت زیادی در خصوص وظیفه‌ای که برعهده شان گذاشته شده دارند و تا جایی که امکان داشته باشد اجازه تخلف از قانون نمی‌دهند.

«مسعود رنجبر» فرماندار شهرستان مه ولات نیز در خصوص آنچه در کشتارگاه طیور این شهرستان اتفاق افتاده است گفت: مهم‌ترین موضوعی که برای ما اهمیت زیادی دارد این است که امنیت غذایی مردم شهرستان را تأمین نماییم به همین جهت از تمام توانمان استفاده خواهیم کرد تا از تخلف در این حوزه جلوگیری کنیم ضمن اینکه در جریان اتفاقات به وجود آمده در کشتارگاه نیز باید عنوان کنم با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا متخلفان در این خصوص برابر قانون مجازات شوند.



انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دکتر وحید قدس - سمنان
|
Singapore
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
3
5
بر اساس ضوابط نباید از ورود محموله مرغ زنده بدون مجوز به کشتارگاه جلوگیری کرد بلکه باید پس از بازرسی دقیق پیش از کشتار و اخذ نمونه سرم خون ، اجازه کشتار صادر شده گردد و لاشه های استحصالی پس از نمونه برداری جهت پایش باقیمانده های انتی بیوتیکی منجمد گردد. پس از اخذ و بررسی نتایج آزمایشگاهی و اخذ وجه از مالک محموله در خصوص آزاد سازی محموله تصمیم گیری میشود. راننده خودرو را نیز میتوان به مراجع قضایی معرفی و یا نسبت به غیر فعالسازی کد رهگیری خودرو اقدام کرد. گویا این همکار محترم ما با ضوابط آشنایی نداشته وگرنه قانون همه چیز را پیش بینی کرده و نیازی به درگیری نبوده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
جناب دکتر قدس شما بایستی از عملکرد همکارتان دفاع کنید به هر حال ایشان قصد رعایت ضوابط بهداشتی را داشتند
علی
| United States of America |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
آقای دکتر وحید قدس، .......... اینجور که شما میگید یعنی اگرم همکارمون با ضوابط آشنایی نداشته و اشتباه کرده پس کتک خوردن و درگیری هم حقش بوده!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
عدم مسوولیت پذیری رییس شهرستان را نشان می دهد که یک بازرس ناآشنا به ضوابط را بازرس کشتارگاه می کند .........
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
1
1
واقعا که . هیچ برخوردی هم نیست الحمدلله
ناشناس
|
France
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
0
3
باید دامپزشکان خصوصا دکترای دامپزشک ضابط قضایی هم باشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
0
2
چنین موردی را هم من داشتم.پس از تماس با ۱۱۰ و پیگیری موضوع صاحب کشتارگاه اعتراف کرد که من تابع قانون هستم و رییس دامپزشکی شهرستان دستور توهین را صادر کرده است.
بازرسی که سخت گیری کند شیتیل بازان شهرستان و استان یک بازی راه میندازند و بازرس و یا مسوول فنی را بدلایل اخلاق تند،مشکلات روحی روانی و غیره لنگش می کنند.
هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و بازرس سرکوب خواهد شد
علی
|
United States of America
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
0
0
با این همه فشار و حقارت کار تو این حیطه ارزش مادی که نداشت از این به بعد ارزش معنوی هم نداره.
در خشکسالی،به جای پنبه،پشم بکارید!
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
0
2
............قرار نیست این همه نعمت رو به خاطر یه مجوز یا کاغذ دور ریخت.آخه وضعیت سازمان دامپزشکی رو نمی دونستم می گفتم آره همه نظارتاشون عالیه این یکی رو هم سخت گرفتن.چهل هزار تن سالانه گوشت انگلی به مردم خوروندین ،صداش در نیومد.کتک رو خوردی،بدون که این همه مرغ رو دور نمی ریزن،راه داره.رییس شبکه دامپزشکی یه شهرستانی لاشه دامی رو که دنده هاش و کتف روی لاشه بود رو منهدم کرد گفتم چرا معدوم کردی،گفت معلوم نبود گاوه یا اسب.از مسئولین ایران و دامپزشکی هم میشه جوک های خوبی درست کرد.حکیم مهر حذف نکن اینها دردهای جامعه هستن.انتقاد هست حالا تو این وضع هستیم.شما هم بترسی،حذف کنی به ناکجا آباد می رسیم.
ناشناس
|
France
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
0
1
به بقیه بازرسان توصیه می شود شب اول یک تشر بزنند و یک تختخواب بگیرند و شبها بخوابند.نظارت و‌مسوولیت شناسی عاقبتش بیکاری است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
0
0
بچه ها متشگریم واقها دمتون گرم .ممنون از حیکم مهر و قدس آنلاین
نظر شما
ادامه