کد خبر: ۵۱۸۶۳


درپی سخنان «حسین راغفر» که هدف گزارش‌های اخیر مرکز پژوهش‌ها و سازمان برنامه را مهندسی افکار مسئولان برای افزایش قیمت ارز خوانده بود، یک اقتصاددان می‌گوید: در توزیع غیرمستقیم یارانه، فساد بزرگی اتفاق می‌افتد، زیرا توزیع ارز ارزان شرایط را برای عده‌ای فرصت‌طلب و غارتگر فراهم می‌کند تا از طریق ایجاد رابطه با دستگاه‌های اجرایی به این منابع عمومی دست یابند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «محمدتقی فیاضی» به عنوان نمونه از چهار مرتبه دست‌به‌دست شدن گوشتهای واردشده با ارز ترجیحی در برخی موارد پرده برداشت و افزود: قیمت کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی هم واردشده، حداقل دو برابر شده، در حالی که باید به‌اندازه رشد قیمت ارز از ۳,۸۰۰ تا ۴,۲۰۰ تومان افزایش می‌یافت. بنابراین در این رابطه، بحث اصلی فسادی است که صورت می‌گیرد.

ایرناپلاس در این رابطه با محمدتقی فیاضی، کارشناس مسائل اقتصادی گفت‌وگو کرده است. در بخشی از این مصاحبه آمده است که:

ایرناپلاس: برخی از اقتصاددانان می‌گویند که روش اعطای یارانه مستقیم از واردات کالا با ارز ترجیحی فسادآورتر است، نظر شما چیست؟

فیاضی: توزیع یارانه به‌صورت غیرمستقیم یا همان واردات کالا با ارز دولتی موجب نوعی نابرابری می‌شود، چرا که هر کس مصرف بیشتری دارد، سهم بیشتری از این نوع یارانه نصیبش می‌شود. از همین رو، خانوارهای کم‌درآمد به دلیل مصرف کمتر کالاهای ارزان، بهره کمتری نسبت به دهک‌های بالایی می‌برند.

اما مسئله مهم‌تر این است که در توزیع غیرمستقیم یارانه فساد بزرگی اتفاق می‌افتد، زیرا توزیع ارز ارزان شرایط را برای عده‌ای فرصت‌طلب و غارتگر فراهم می‌کند تا از طریق ایجاد رابطه با دستگاه‌های اجرایی به این منابع عمومی دست یابند.

 در این زمینه، نمونه‌های زیادی وجود دارد؛ برای نمونه شخصاً اطلاع دارم زمانی که گوشت با ارز ترجیحی وارد می‌شد، حواله گوشت برخی اوقات چهار مرتبه دست‌به‌دست می‌شد.

 بنابراین در اینجا بحث فساد وجود دارد، ولی اینکه کدام روش با فساد بیشتری همراه است، نیاز به اندازه‌گیری دارد و نمی‌توان بدون اطلاعات درباره آن حکم صادر کرد.



نظر شما
ادامه