کد خبر: ۵۱۸۸۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر محسن شانقی» افزود: بیمه طیور حربه‌ای بود که وقتی گله مرغدار درگیر بیماری می‌شد، حتما باید برای تایید بیماری و دریافت خسارت به دامپزشکی مراجعه می‌کرد ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «پیش از این شرایط به گونه‌ای بود که وقتی گله مرغدار درگیر بیماری می‌شد، برای تایید بیماری و دریافت خسارت از بیمه، حتما باید به دامپزشکی مراجعه می‌کرد. این به منزله حربه‌ای برای گزارش بیماری‌ها بود که متاسفانه امروز به دلیل استقبال کم از بیمه طیور، خیلی از بیماری‌ها گزارش نمی‌شود.» این بخشی از گلایه‌های مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی در گفت‌وگو با حکیم مهر بود.

از نظر «دکتر محسن شانقی» طرحی که سازمان دامپزشکی اخیرا در زمینه ارتقای کیفیت گوشت مرغ ابلاغ کرده و به موجب آن تا پایان سال قرار است کشتارگاه‌ها رتبه‌بندی شوند، مستلزم یک سری تجهیزات و امکانات مدرن روز است که تامین آن در شرایط فعلی از عهده کشتارگاه‌ها خارج است.

حکیم مهر: آقای دکتر، آخرین وضعیت بروز بیماری‌های دامی در استان مرکزی چگونه است؟

خوشبختانه استان مرکزی در سال گذشته در زمینه بیماری‌ها، شرایط آرامی داشت و از لحاظ اپیدمی یا شیوع بیماری‌ها مشکل خاصی نداشتیم. وضعیت بیماری تب برفکی در حد کانون‌های عادی ماهیانه مثلا در ماه ۳ کانون بود و بیماری آنفلوانزا هم اصلا نداشتیم. البته بیماری نیوکاسل و بیماری‌های تنفسی را به شکل کم و بیش داریم، کمااینکه در این چند ماهه، هم با نیوکاسل و هم برونشیت مواجه بودیم اما در حدی نبودند که برای ما چالش ایجاد کنند.

حکیم مهر: مهمترین چالش شما در استان در این زمینه چیست؟

مشکل ما با خود مرغداران است. متاسفانه شرایطی پیش آمده که مرغداران از بیمه طیور استقبال نمی‌کنند. بیمه طیور حربه‌ای بود که وقتی گله مرغدار درگیر بیماری می‌شد، حتما باید برای تایید بیماری و دریافت خسارت به دامپزشکی مراجعه می‌کرد. در حال حاضر که استقبال از بیمه کم شده، خیلی از بیماری‌ها به ما گزارش نمی‌شود.

حکیم مهر: چرا استقبال از بیمه طیور کم شده است؟

مرغداران می‌گویند استفاده از تسهیلات بیمه صرفه اقتصادی ندارد چون بیمه غرامت واقعی را پرداخت نمی‌کند. مثلا اگر یک گله به اندازه ۷۰ درصد غرامت دیده باشد، بیمه صرفا ۳۰ درصد آن را پرداخت می‌کند و این باعث شده که استقبال از بیمه کم شود؛ به تبع آن گزارش بیماری‌ها هم کمتر می‌شود. در این پنج ماهه کم و بیش بحث بیماری‌های طیور را داریم اما چالش‌زا نبوده است. بیماری‌های دامی هم فقط لمپی‌اسکین را داشتیم که کمی برای ما چالش ایجاد کرد.

حکیم مهر: برای مبارزه با آن چه راهکاری را در پیش گرفتید؟

در بحث واکسیناسیون آبله یک پوشش ۸۰ درصدی دام سنگین را از همین واکسن‌های وارداتی جدید، واکسینه کردیم. در بحث سم‌پاشی نیز تقریبا تمام کانون‌ها را که گزارش کردیم، واکسیناسیون و سم‌پاشی در روستاها و دامداری‌ها انجام دادیم. واکسیناسیون تب برفکی را نیز از چند هفته پیش شروع کردیم که ان شالله بتوانیم پوشش خوبی ایجاد کنیم که در آینده مشکلی در بحث انتشار بیماری نداشته باشیم.

حکیم مهر: اشاره کردید که در چند ماه اخیر با نیوکاسل مواجه بودید؟ در استان مرکزی چه وضعیتی دارد؟

بیماری نیوکاسل در استان مرکزی نسبت به سال گذشته هیچ تغییری نکرده است. از آنجا که ۲ هفته پیش گزارش کانون‌ها را به سازمان دامپزشکی تحویل دادیم، از لحاظ تعداد کانون‌ها وضعیت ما تغییری نکرده است اما از لحاظ تلفات، کانون‌های امسال تلفات بالاتری در واحدهای مبتلا داشتند. البته اینجا هم ممکن است که به خاطر همان بحث بیمه، خیلی از مرغداران گزارش بعضی از کانون‌ها را نداده باشند که این را رد نمی‌کنیم. به طور کلی نیوکاسل چالشی برای ما ایجاد نکرده و جزء بیماری‌های چالش‌زا نبوده است.

حکیم مهر: آیا در اداره کل، استخدامی جدید نیرو نخواهید داشت؟

سازمان دامپزشکی معمولا مجوزهای استخدامی را که می‌گیرد، آنها را سهمیه‌بندی می‌کند. ما در سال‌های ۹۶ و ۹۷ از محل همین آزمون‌ها استخدامی داشتیم که تقریبا همه جذب شده‌اند.

حکیم مهر: امسال چطور؟

امسال چند تا استخدام داشتیم. البته در آخرین آزمونی که سازمان برگزار کرده بود، استان مرکزی استخدام نداشت اما در ۲ آزمون قبل از آن داشتیم که تقریبا همه آمدند و قریب به ۱۰۰ درصد آنها جذب اداره شدند. با این حال هنوز هم مشکل کمبود نیرو داریم.

حکیم مهر: چند درصد از پست‌های سازمانی اداره کل خالی است؟

شاید ۵۰ درصد پست‌های ما خالی باشد. ناگفته نماند که ممکن است بعضی ادارات بگویند پست ما خالی است اما تعداد نیروی آنها زیاد باشد، اما در مورد اداره کل دامپزشکی استان مرکزی هم نیرو کم است و هم پست‌های سازمانی.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

با طرحی که سازمان دامپزشکی اخیرا در زمینه ارتقای کیفیت گوشت مرغ ابلاغ کرده، تا پایان سال قرار است کشتارگاه‌ها رتبه‌بندی شوند. این کار مستلزم یک سری تجهیزات و امکانات مدرن روز است که بتوانیم بحث کیفیت مرغ را از چیزی که هست بالاتر ببریم. ما برای اجرای این طرح یک سری مشکلات داریم، کمااینکه خیلی از کشتارگاه‌های ما هنوز در آن سطحی که سازمان مد نظر دارد، نیستند و شرایط اقتصادی هم به گونه‌ای است که با این قیمت‌ها و هزینه‌های موجود، شاید نتوانند خودشان را به آن حد برسانند. اما به هر حال این طرح به منزله یک شروع است برای اینکه کشتارگاه‌های ما از شرایط فعلی خارج شده و یک قدم رو به جلو بروند و به امکانات روز مجهز شوند تا ما بتوانیم بحث‌های بهداشتی گوشت مرغ را که ممکن است آلودگی‌هایی در خود کشتارگاه ایجاد کند، حل کنیم. به این شکل کیفیت گوشت مرغ، ماندگاری آن و بحث باقی‌مانده‌ها در مزارع طیور را نیز می‌توانیم کنترل کنیم تا در نهایت گوشت مرغی که به بازار می‌آید، با کیفیت بیشتری باشد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
کلهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
1
2
برای اقای دکتر شانقی ارزوی موفقیت و سربلندی داریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
1
2
واکسیناسیون‌ آبله دام سنگین یعنی چه ؟ مگه واکسن آبله دام سنگین درکشور داریم ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
1
1
برای کسی که بیسواد باشد و در عین حال با عجله دنبال مچ گیری باشد مشکل می توان توضیح داد که این نحوه برخورد باعث رسوایی خود فرد مغرض خواهد شد:

در ادامه بحث مبارزه با لمپی اسکین بود که جناب آقای دکتر محسن شانقی که از مدیران نمونه، فعال و متواَضع کشور هستند موضوع واکسیناسیون دام های سنگین با واکسن آبله را مطرح کردند!
نظر شما
ادامه