کد خبر: ۵۱۹۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

چند قلاده سگ در شهر مریوان با استفاده از سم توسط افراد ناشناس کشته شدند که فیلم آن در شبکه‌های مجازی بویژه تلگرام دست به دست می‌شود و همین اتفاق موجب واکنش انجمن دوستدار حیوانات و دفاع از حقوق آنها در کردستان شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، هر از چند گاهی شاهد کشتن حیواناتی به ویژه سگ‌های بی‌صاحب در استان‌های مختلف کشور هستیم البته در برخی شهرها با ایجاد نقاهتگاه و پناهگاه‌هایی به همت فعالان حوزه حقوق حیوانات و همکاری شهرداری‌ها تا حدودی از این اقدام جلوگیری شده و از این حیوانات نگهداری می‌شود.

ابتدای امسال فیلمی در شبکه مجازی از کشتن سگ‌ها در تهران منتشر شد که منجر به جریحه‌دار شدن احساسات مردم و اعتراض فعالان حقوق حیوانات شد این کار سر و صدای زیادی ایجاد کرد و افراد زیادی هم در این رابطه واکنش نشان داده و اظهارنظرهایی کردند.

هفته گذشته هم فیلمی از کشته شدن چند قلاده سگ در مریوان با استفاده از سم در فضای مجازی منتشر شد تا بار دیگر زخم آزار و اذیت حیوانات در جامعه سرباز کند،  اگر چه تعداد سگ‌های کشته شده  سه تا چهار قلاده است ولی اگر از همین امروز تدبیری برای جلوگیری از این اقدام اندیشیده نشود به مرور شاهد افزایش این کار غیرانسانی خواهیم بود.

«دکتر سوران خدری» از دامپزشکان شهر مریوان روز شنبه اظهار داشت: در چند روز گذشته شاهد کشته شدن ۲ قلاده سگ در مریوان بودیم که علائم مسمومیت در آنها کاملا محرز شده است.

وی اضافه کرد: چند ماه گذشته عوامل شهرداری ساعت ۵ تا ۷ صبح با اسلحه اقدام به کشتن سگ‌ها در سطح شهر می‌کردند که با مخالفت انجمن فعالان زیست محیطی این اقدام متوقف شد.

این دامپزشک مریوانی افزود: در ۲ مورد جدید سگ‌ها از طریق گوارشی مسموم شدند تا نشان دهد عده‌ای ناشناس می‌خواهند اینگونه، این حیوان را از بین ببرند.

خدری با اشاره به اینکه در مریوان نیاز به وجود نقاهتگاه حیوانات است، گفت: عقیم‌سازی سگ‌ها تنها و بهترین راهکار کنترل جمعیت این حیوان نیست بلکه باید با ایجاد نقاهتگاه حیوانات آسیب دیده را مداوا کرد تا دیگر نگرانی بابت انتقال بیماری از آنها هم وجود نداشته باشد.

وی یادآور شد: باور غلطی در بین مردم ما وجود دارد که سگ را حیوانی نجسی می‌دانند و همین باعث شده این حیوان مورد بی‌مهری زیادی قرار گیرد البته اگر همه مردم در خصوص حیوانات هم احساس مسئولیت داشته باشند بی‌شک دیگر شاهد کشتن آنها به شیوه‌های فجیع نخواهیم بود.

ایجاد پناهگاه حیوانات در مریوان

سرپرست شهرداری مریوان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام اینکه شهرداری در جریان کشته شدن این سگ ها نبوده است، گفت: ما هم از طریق برخی شبکه‌های مجازی که ویدئو و تصاویری از آن منتشر شد، از موضوع اطلاع پیدا کردیم.

«سیروان ویسی» با اشاره به اینکه مخالف آزار و اذیت تمام حیوانات هستیم، افزود: از زمانی که به عنوان سرپرست شهرداری منصوب شدم به هیچ عنوان اجازه کشتن سگ‌ها برای کنترل جمعیت این حیوان را نداده و همواره حامی حقوق حیوانات و حفظ محیط زیست هستم.

وی یکی از برنامه‌های شهرداری را ایجاد پناهگاه برای این نوع حیوان اعلام کرد و اظهار داشت: هم اکنون در حال مکان‌یابی هستیم که بعد از آن قفسه‌سازی انجام و سپس اقدام به جمع‌آوری سگ‌ها و گربه‌های بی صاحب از سطح شهر و انتقال آنها به این مکان خواهیم کرد.

سرپرست شهرداری مریوان یادآور شد: برای اجرای این برنامه نیاز به حمایت و همراهی سازمان‌های مردم نهاد حامی حقوق حیوانات داریم.

اداره محیط زیست مریوان پیگیر شناسایی عوامل سگ کشی در این شهر است

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اگر شرکت یا نهاد حقوقی و حقیقی اقدام به آزار و اذیت حیوانات به ویژه سگ کشی کند علیه آنها اعلام جرم خواهیم کرد.

«شهاب محمدی» در خصوص سگ کشی چند روز اخیر مریوان گفت: چون به طور چراغ خاموش عمل شده و عاملان آن معلوم نیستند محیط زیست شهرستان پیگیر شناسایی این افراد است که در این رابطه گزارش مردمی می‌تواند بسیار کمک کننده و موثر باشد.

نبود قوانین حامی حیوانات، ضعف اطلاعات عمومی در خصوص روش‌های نگهداری و بیماری‌های حیوانات، از بین رفتن زیستگاه‌های طبیعی در اثر گسترش شهرنشینی، وجود عقاید خرافی در بین عوام، کمبود مراکز درمانی از جمله مشکلات حیوانات در کشور ما به شمار می‌رود.

هر حیوان و موجود زنده‌ای میراث گرانبهای هر سرزمینی است که نابودی و انقراض آنها خسارت جبران ناپذیری است لذا همه ما در راستای حفظ این میراث رسالت داریم.

می‌طلبد ارگان‌ها و نهادهای مرتبط نقاهتگاه و مراکز نگهداری از حیوانات را ایجاد و سپس اقدام به جمع‌آوری سگ‌ها و گربه‌های بیمار در سطح شهر کنند تا بعد از مداوا آنها را رهاسازی کرده و این اطمینان به مردم داده شود که این حیوانات دیگر ناقل بیماری نیستند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
میلاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
0
0
جمع اوری زنده گیری سگ ها
نظر شما
ادامه