کد خبر: ۵۱۹۸۷
 

جلسه مشترک موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با سازمان دامپزشکی کشور برای بررسی همکاری های مشترک میان دو مجموعه برگزار شد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، رئیس موسسه در جلسه مشترکی که با ریاست سازمان دامپزشکی و هیات همراه برگزار شد، ضمن اشاره به بسترهای فراهم شده برای همکاری بیشتر میان دو مجموعه، گفت: در حال حاضر با توجه به زمینه های مشترک کاری که میان موسسه و سازمان دامپزشکی وجود دارد، می توان به کارها سرعت داد و رویه ها را به گونه ای رقم زد که بیشترین استفاده از منابع موجود صورت گیرد.

«دکتر محمود بهمنی» با بیان اینکه سازمان دامپزشکی کشور همواره در جهت کنترل بیماری ها به ویژه در عرصه شیلات، فعالیت های ارزشمندی را به ثبت رسانده، افزود: اکنون سازمان دامپزشکی، متولی پیاده سازی طرح SPF در مراکز تکثیر قزل آلاست و این موضوع بسیار مهمی است که خروجی آن به ثمر نشستن پروژه های تحقیقاتی پژوهشگران موسسه در تولید مولد و تخم چشم زده قزل آلا با سلامت بالا است.

به گفته وی، طبق آمارهای موجود گردش مالی تولیدکنندگان بخش خصوصی انواع آبزیان در کشور به حدود 8 هزار میلیارد تومان در سال می رسد که اگر تلفات 10 درصدی را برای آن محاسبه کنیم، میزان خسارت ها سهم قابل توجهی را در کاهش سود اقتصادی بهره برداران دارد. بنابراین هرچقدر بتوان با تحقیقات صورت گرفته و پیشگیری از بیماری های اپیدمیک، این مقدار را به صفر نزدیک تر کرد، بخش تولید نیز به همان مقدار رونق گرفته و شعار امسال که با نام رونق تولید مزین شده است، عملی تر می شود.

در ادامه رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز با اشاره به لزوم عبور از رفتارهای اداری و حرکت به سوی رفتارهای جهادی عنوان کرد: شرایط تحریم بهترین زمان برای چابک سازی دستگاه های اجرایی است تا خود را با مسائل روز تطبیق دهند، زیرا در چنین دورانی باید فرصت ها را غنیمت شمرد و به بهترین نحو از آنها استفاده کرد.

«دکتر علیرضا رفیعی پور» گفت: حتی وزیر جهاد کشاورزی نیز بر این امر تاکید دارد که اگر پیگیری از دستگاه های دیگر به نتیجه نرسید، موضوع را از طریق وزارتخانه پیگیری کنید. به همین دلیل امروز باید به گونه ای عمل کنیم که در شرایط عادی عمل نمی کردیم.

به عقیده وی، یکی از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی در عرصه شیلات، بحث پرورش ماهی در قفس است، اما هنوز برای تامین بچه ماهی به کشورهای خارجی وابسته هستیم؛ این موضوعی است که می توان آن را با همکاری سازمان دامپزشکی، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و سازمان شیلات ایران حل کرد، به شرطی که همکاری میان مجموعه ها مداوم و پایدار باشد.

«دکتر امراله قاجاری» مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان سازمان دامپزشکی نیز در این جلسه گزارش خلاصه ای از تدوین دستورالعمل های تهیه شده برای قزل آلا، میگو و آرتمیا ارائه و عنوان کرد: دستورالعمل های تهیه شده با همکاری محققان موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور تهیه شده و پژوهشگران، سهم بزرگی در همکاری برای تنظیم آنها ایفا کرده اند.

وی تاکید کرد: از آنجا که تقریبا تمام فعالیت های سازمان دامپزشکی، در بستر علمی انجام می شود، بدین منظور فضا برای همکاری با موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور فراهم بوده و می توان از توان علمی این مجموعه برای پیشبرد بهتر اهداف استفاده کرد.

دکتر قاجاری از امضای تفاهمنامه بین سازمان دامپزشکی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی جهت اجرا کردن پکیج های آموزشی لکه سفید میگو، خبر داد و گفت: برنامه ها و دستورالعمل های متنوعی برای بخش های مختلف شیلات، در حال تدوین است که کارشناسان موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، در تنظیم آنها ما را یاری می کنند.

در این جلسه، دکتر محمدیان و دکترمقدس نیز از طرف سازمان دامپزشکی و دکتر حسین زاده، دکتر مرتضایی، دکتر ذریه زهرا، دکتر کاکولکی و دکتر سپهداری نیز از همکاران موسسه حضور داشتند.
 
نظر شما
ادامه