کد خبر: ۵۲۰۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون ۷۸ میلیون و ۸۴۷ هزارو ۴۴۸ قطعه تخم چشم زده ماهی ترخیص و وارد کشور شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر علیرضا رفیعی پور» روز دوشنبه افزود: در سال ۹۸ مقدار مجوز صادر شده از سوی سازمان دامپزشکی کشور برای واردات تخم چشم زده قزل آلای رنگین کمان ۱۴۸ میلیون و ۸۸۵ هزار قطعه بوده است.

وی اظهارداشت: در سال ۹۷ نزدیک ۴۵۵ میلیون و ۷۷۴ هزارو ۳۵۰ قطعه مجوز واردات تخم چشم زده قزل آلای رنگین کمان توسط سازمان دامپزشکی کشور صادر شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: از این میزان صدور مجوز، حدود ۳۰۳ میلیون و ۶۹۰ هزار و ۲۷۸ قطعه تخم چشم زده قزل آلا به کشور وارد شده است.

وی درباره این ادعای برخی اتحادیه ها درخصوص افزایش بی رویه تخم چشم زده قزل آلا گفت: براساس نیاز سالانه مجوز برای واردات تخم چشم زده صادر شده و اینگونه نیست که بیش از نیاز داخلی واردات داشته باشیم.

رفیعی پور درخصوص تفاوت آمار سازمان شیلات ایران  و گمرک جمهوری اسلامی افزود: طبق صدور مجوز واردات انجام می شود و من تصور نمی کنم که چنین تفاوت آماری وجود داشته باشد مگر این که از لحاظ وزنی و قطعه اماری اعلام شده باشد.

طبق آمارها نیاز سالانه کشور به تخم چشم زده قزل آلای رنگین کمان ۴۰۰ میلیون قطعه است که طی سالهای اخیر نزدیک  ۲۵۰ میلیون قطعه آن از محل تولید داخل  و مابقی از محل واردات تامین می شد.

به گفته «روح اله فرهی» مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی‌های ماهیان سردآبی، طبق آمار سال ۹۷ میزان واردات تخم چشم زده قزل آلای سازمان شیلات ایران و گمرک جمهوری اسلامی متفاوت بوده است به طوری که در سال ۹۷ براساس آمار سازمان شیلات ایران ۲۵۰ میلیون قطعه تخم چشم زده قزل آلای رنگین کمان وارد کشور شده اما گمرک جمهوری اسلامی حجم واردات تخم چشم زده قزل آلا را ۵۰۰ میلیون قطعه به ارزش پنج میلیون و ۷۰۰ هزار دلار اعلام کرده است.

 این درحالیست که قرار بود با حمایت های دولت و سرمایه گذاری بخش خصوصی طی مدت سه سال فرایند تولید تخم چشم زده قزل آلا در داخل کشور انجام شود و ایران به خودکفایی در تولید این محصول برسد اما برخی کارشناسان مدعی هستند به دلیل افزایش بی رویه واردات این مهم عملیاتی نشده است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
وعده نصر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
0
0
بیش از ظرفیت واحدهای تکثیری داشتیم که بخش اعظم اون توسط شرکت وارد کننده قاچاق سازمان یافته میشه و در مزرعه هم بخشی از اون هم قاچاق میشه چون بیش از ظرفیت واحد است و به ضرر واحد است هم دماسازی تمام تخم ها را در تراف داشته باشه چون به تراکم میخوره و تلفات بنابراین اقدام به فروش تخم به صورت ازاد میکنه به واحد های پرورشی مجاز و غیر مجاز و.... و همینطور مقدار تخم تحویلی بیش از ظرفیت به واحد است در بازار سیاه فروخته میشه و پروانه ها هم به صورت سلیقه های توسط شیلات تایید شده و نمونه هایش در همین استان بیخ گوش پایتخت!!!مستنداتش هس
نظر شما
ادامه