کد خبر: ۵۲۰۲۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر حمیدرضا حسینی» افزود: هدف بزرگی که در ماده ۱۹ دیده شده، قطع ارتباط مالی مسئولین فنی بهداشتی با کارفرما است تا به نوعی برد کاری آنها افزایش پیدا کند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «برخلاف آنچه عوام تلقی می‌کنند که دامپزشکی فقط جنبه بازدارندگی دارد و مخالف تولید است، همکاران من در شهرستان و بنده در مرکز استان در خدمت تولید هستیم»؛ این را مدیرکل دامپزشکی استان سمنان در گفت‌وگو با حکیم مهر می‌گوید.

 «دکتر حمیدرضا حسینی» معتقد است که بازدارندگی‌ در بعضی جاها لازم است، چون بحث بهداشت و سلامت جامعه در میان است و ذات کاری سازمان دامپزشکی، سلامت محوراست و به لحاظ حاکمیتی، جزء ارگان‌های واکنش سریع محسوب می‌شود.

از نظر او ماده ۱۹ جای کار بیشتری دارد تا حق مطلب ادا شود، کمااینکه در این بخش هنوز به نقطه مطلوب نرسیدیم و مثلث کارفرما، نظام و مسئولین فنی باید با هم مرتبط شوند تا منجر به عقد قراردادهای دوم نشود.

حکیم مهر: آقای دکتر، شما به تازگی سکان هدایت اداره کل دامپزشکی استان سمنان را به دست گرفته‌اید. ضمن عرض تبریک، ارزیابی شما از وضعیت کنونی استان چیست؟

بنده به‌عنوان مدیر مجموعه دولتی، همواره پشتیبان تولید هستم. در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان سال رونق تولید نام‌گذاری شده، اعتقاد من این است که باید با آخرین توان به تولید کمک کرد. کمااینکه اگر تولید کننده را تقویت کنیم، می‌توانیم بگوییم که در ۲ رسته هدف‌گذاری کردیم. 

با کمکی که مجموعه دولت می‌تواند داشته باشد، هم تولید را افزایش دادیم و هم زنجیره‌وار اشتغال را تقویت کردیم که این اشتغال می‌تواند مستقیم یا غیر مسقتیم باشد. استان سمنان از لحاظ بحث صنعت داروی دام و طیور رتبه دوم را بعد از استان البرز دارد. در مجموع در استان سمنان ۱۸ کارخانه تولید دارو، مکمل و ضد عفونی در حوزه دام و طیور فعالیت دارند که نزدیک به ۲۶۰ قلم انواع داروها را تولید می‌کنند. این کارخانه‌ها در بحث صادرات هم وارد شدند و تا الان که ۵ ماه از سال گذشته، ۲ پارت محموله دارویی به کشور افغانستان و ارمنستان از مجموعه استان ارسال کردیم و تصمیم داریم این فرایند را یک مقدار تسهیل کنیم.

حکیم مهر: چگونه؟

در استان سمنان در قالب کارگروه رفع موانع تولید، به این زمینه ورود کردیم. اگرچه در بحث ارز و تامین ارز مشکلاتی وجود دارد اما این حرکت در سطح کلان برای کشور ارزآوری دارد. از طرفی در سطح استان سمنان ۱۳ شرکت پخش دارو و ۴ شرکت پخش سراسری مقیم هم داریم که در بحث تامین واکسن و واردات دارو قوی عمل کردند. در خیلی جاها که خلاء داشتیم ورود کردند و تامین واکسن را انجام دادند.

استان سمنان از طرفی به لحاظ دامی نیز ظرفیت‌های خوبی داشته و نزدیک به حدود ۵۵ هزار راس دام سنگین و یک میلیون و ۶۰۰ هزار راس دام سبک دارد. قریب به ۵۱۱ واحد انواع فارم‌های مرغ مادر، اجداد گوشتی و تخم‌گذار دارد. ظرفیت جوجه‌ریزی بالایی نزدیک به ۵ میلیون قطعه در طول سال داریم. همچنین ۵۰ هزار تن ظرفیت تولید گوشت مرغ و ۳۰ هزار تن تولید گوشت قرمز استان است. این اعداد قابل توجه است که می‌طلبد عزیزانی که در حوزه صنعت دارویی کار می‌کنند، به عنوان پشتیبان از تولید، نقش‌آفرینی کنند.

حکیم مهر: شما چه برنامه‌هایی را در دستور کار قرار دادید؟

بنده از زمانی که در مجموعه دامپزشکی استان مستقر شدم، حوزه صنعت دارویی را به دقت رصد کردم. از مجموع ۱۸ شرکتی که در سطح استان هستند، در حال حاضر ۱۱ شرکت فعال و ۷ شرکت غیر فعال هستند. ما بر اساس سیاست‌گذاری‌های سازمان که صدور موافقت اصولی اولیه پروانه تاسیس بهداشتی را به استان‌ها تفویض کرده، در قالب کمیته فنی خیلی شرایط را تسهیل و آسان کردیم که دوستان متقاضی در کوتا‌ه‌ترین زمان ممکن با کمترین مشکلات مجوز‌های لازم را بگیرند. آن بخشی از کار را هم که قابل تقویض به شهرستان‌ها بوده، تفویض کردیم که کار سرعت بگیرد و نیاز نباشد تولید کننده به مرکز استان بیاید.

استان سمنان هفتمین استان پهناور کشور است و از این منظر زمان برای ما خیلی اهمیت دارد. الکترونیکی کردن بخشی از کارها را در دستور کار قرار دادیم تا دیگر نیاز نباشد تولید کننده ثبت و سفارش خود را به صورت فیزیکی انجام دهد. سیستمی انجام می‌شود و سیستمی هم پاسخ می‌گیرد.

تصمیم داریم و اعلام کردیم که آمادگی داریم هر کدام از تولیدکننده‌های ما در تمامی زمینه‌ها از جمله فراورده‌های گوشتی، دارویی، کشتارگاه‌های دام و طیور و ... چنانچه هر مشکلی دارند که درون‌سازمانی باشد، با دید مثبت به آنها کمک می‌کنیم تا مشکلشان حل شود.

برخلاف آنچه عوام تلقی می‌کنند که دامپزشکی فقط جنبه بازدارندگی دارد و مخالف تولید است، همکاران من در شهرستان و بنده در مرکز استان در خدمت تولید هستیم. البته که بازدارندگی‌ در بعضی جاها لازم است، چون بحث بهداشت و سلامت جامعه در میان است و ذات کاری سازمان دامپزشکی، سلامت محور است و به لحاظ حاکمیتی جزء ارگان‌های واکنش سریع محسوب می‌شویم. وقتی اسم سلامت مطرح می‌شود، باید برخی مسائل را لحاظ کنیم. شاید این لحاظ کردن این شائبه را ایجاد کند که مخالف تولید هستیم اما در کل، بازدارندگی هم برای تقویت تولید است.

حکیم مهر: وضعیت استان در زمینه بیماری‌های دام و طیور به چه شکل است؟

استان سمنان علی‌رغم اینکه با ۸ استان کشور ارتباط ترانزیتی دارد اما در زمینه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان پاک است و در طغیان سال ۹۶ نیز پاک ماند. یکی از علت‌ها این بود که بحث قرنطینه را به شدت تقویت و ممیزی را در فارم‌های تخم گذار در دستور کار قرار دادیم تا فارم‌های تخم گذار در بین ۲ دوره که خالی می‌شوند، ممیزی فارم را انجام دهیم، ساختارها را شناسایی و نقاط بحرانی را گوشزد ‌کنیم تا آنها را برطرف کنند. این اقدام با هدف بالابردن بیوسکوریتی فارم‌های ماست که به بحث کنترل امراض و بیماری‌ها کمک زیادی کرده است. ما به لحاظ بیماری‌ها در حوزه دام کانون نداریم. البته در این ۴ ماهه اخیر مواردی مثل تب برفکی بوده که البته محدود بوده است.

در بحث نیوکاسل هم سازمان خوب ورود کرده است. علی‌الخصوص امسال که سیاست‌گذاری کردند تا اکثر مرغ‌داری‌های طیور بومی روستایی را به صورت رایگان واکسیناسیون آشامیدنی کنند. در استان سمنان هم فکر می‌کنم واکسن‌ها به زودی و با شروع فصل پاییز تحویل ‌شود که بسیار می‌تواند در بحث بالابردن ضریب ایمنی مرغ‌داری‌های بومی به ما کمک کند. خوشبختانه با مدیریتی که انجام شد، اگرچه نگرانی از بابت نیوکاسل در استان وجود دارد اما با توجه به اینکه بیماری یک روند کنترلی خوب دارد، خیال ما راحت است. کمااینکه ما دوره‌های منجسمی را از طریق نظام برگزار و سعی کردیم کلینیسین‌ها و مرغدارها به روز باشند. به همین سبک کارشناسی‌های خبره‌ای در برنامه کاری داریم و اساس کار را روی آموزش قرار داده‌ایم تا آموزش ببیند و مطلع باشند خطر همیشه وجود دارد.

خوشبختانه برایندی که از طریق سامانه GIS با رصدهای مستمر گرفتیم، این است که در ۵ ماه اول سال، موارد محدودی از تلفات رنج نرمال نیوکاسل در شرایط فارمی داشتیم و مشکل جدی خاصی در استان در حوزه نیوکاسل وجود ندارد.

حکیم مهر: یکی از دغدغه‌های اکثر مدیران کل، پست‌های خالی سازمانی است. در استان سمنان چقدر با این مساله مواجهید؟

در استان سمنان به لحاظ چارت تشکیلاتی دامپزشکی، ۴۸ درصد از پست‌های مصوب با تصدی و تقریبا ۵۲ درصد بلاتصدی است. به نوعی کار اضافه در سطح پرسنل و همکاران زیاد داریم. شخص پستی را تصدی کرده و کار اضافه‌ای را هم علی‌رغم میل باطنی به او دادیم که انجام دهد. ما در حد توان در سطح استان پیگیر هستیم. در سطح کلان کشور هم سازمان به شدت پیگیری می‌کند و توفیقات خوبی در چند ساله اخیر اتفاق افتاده است. کمااینکه ضریب اشغال پست‌های با تصدی ما در سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ تا ۹۴، ۴۰ درصد بود که الان آن را به ۴۸ درصد رساندیم و سال به سال روند جذب نیروی ما تقویت شده است.

امسال هم منتظر هستیم و از طریق سازمان صحبت‌هایی شده که در ۶ ماهه دوم، اتفاقاتی برای جذب نیرو بیفتد. به هر حال طبق آنچه قانون‌گذار برای جذب نیرو تعریف کرده، وظایف خیلی زیاد است و پست سازمانی که در مجموعه دامپزشکی استان‌ها تعریف شده، نگاه ویژه‌تری را می‌طلبد. ما منتظر هستیم که در ۶ ماهه دوم شرایط بهتر شود. سعی می‌کنیم بخشی از نیروها را به صورت جذب نیروهای طرحی و به صورت نیروهای مشمول مدیریت کنیم یا از ظرفیت استانی استفاده می‌کنیم و با سازمان برنامه استان هم لینک شدیم تا شرایط را از این بهتر کنیم.

حکیم مهر: برای اجرای هر چه بهتر ماده ۱۹ در سطح استان چه برنامه‌هایی دارید؟

خوشبختانه ماده ۱۹ طرح بسیار خوبی بود که اتفاق افتاد و ویرایش‌هایی هم روی آن در حال انجام است. هدف بزرگی که در این قسمت دیده شده بود، قطع ارتباط مالی مسئولین فنی با کارفرما است تا به نوعی برد کاری آنها افزایش پیدا کند. از این منظر ما هم سال‌هاست که در استان ورود کردیم و سعی کردیم این مساله را جا بیندازیم. اگرچه هنوز به آن نقطه ایده‌آل نرسیدیم اما پیشنهاد دادیم که سایر رده‌ها را هم باید در این فضا دید. آنها هم دستیارانی هستند که در کنار دامپزشکان فعالیت می‌کنند که متاسفانه برای این افراد تصمیم قطعی گرفته نشده است.

از سوی دیگر کارفرماها هم بیشتر باید صحه بگذارند و به این درک برسند که ماده ۱۹ را به صورت واقعی‌تر اجرا کنیم. ما در استان سعی کردیم ارتباط خود را با نظام تقویت کنیم و خصوصا در دوره جدید بیشتر ارتباط بگیریم و به شکل دو سویه با هم لینک شویم. دوستان علاقه‌مند هم ورود پیدا کنند و ما هم علاقه‌مندیم که کمک کنیم که فضا را از این که هست، بهتر کنیم.

ماده ۱۹ جای کار بیشتری دارد تا حق مطلب ادا شود. در این بخش هنوز به نقطه مطلوب نرسیدیم. شاید جاهایی سهواً ناهماهنگی‌هایی بین کارفرما و نظام و مسئولین فنی وجود دارد که این مثلث باید با هم مرتبط شوند تا منجر به عقد قراردادهای دوم نشود. شرایط را باید مدیریت کرد؛ ما هم علاقه‌مند هستیم که در حوزه مدیریتی استان سمنان شرایط را نسبت به قبل ارتقا دهیم.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

از پایگاه خبری حکیم مهر که به‌عنوان یک پایگاه خبری وزین در حوزه دامپزشکی اخبار حوزه را در کل کشور پوشش می‌دهد، تشکر می‌کنم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در  اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Ukraine
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
0
3
بر خلاف تصور عموم دامپزشکی حامی کارفرما است دایره کارفرما کارفرما کارفرما همیشه حاکم بوده دامپزشک همیشه باید بخاطر چندر قاز حقوق وابسته به کارفرما باشد و اداره هم بخاطر اینکه کارفرما شخصی پولدار است همیشه پشت وی را گرفته و مسول فنی محکوم و فوری با نفر دیگر جهت رفاه حال کارفرما جایگزین می شود حکیم مهر عزیز تیتر خبر درست اینه تصیح بفرمایید
رزیدنت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
0
4
دامپزشکی حامی کارفرماست. دامپزشکی بنیاد بسیار ضعیفی داره و این ضعف سبب شده تا عده‌ای به هر صورت که شده دامپزشک را نادیده بگیرند. تاسف برای نظام، سازمان و هر ارگانی که صاحب دامپزشکیست.
بهتر است ناشناس بمانیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
0
0
در همین سمنان دیده شده دکتر دامپزشک بعد از قرداد ملزم به پس دادن بخشی از حقوقش بوده، بماند بحث‌های سایر دوستان که دامپزشک بسان کیسه بوکسی مابین اداره و ... بوده. ...........................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
0
0
با عرض معذرت در وزارت جهادکشاورزی تصور عموم درست است!

نمی شود که یک سازمان نظارتی مثل دامپزشکی زیر مجموعه وزارت خانه تجارت پیشه جهادکشاورزی باشد که کارش بر خلاف شعارها تولید نیست بلکه حمایت از واردکنندگان دلال رانت خوار است؟؟؟
نظر شما
ادامه