کد خبر: ۵۲۰۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

دامپزشکی جنوب کرمان در خصوص نحوه اقدامات و الزامات بهداشتی برای تکثیر، تفریخ و پرورش دهندگان ماهی قزل آلا توصیه هایی ارائه داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان،با توجه به نزدیکی فصل تکثیر ماهی قزل آلا و سرد شدن تدریجی هوا و احتمال رخداد بیماری های ویروسی بالاخص VHS و IHN ضروری است بهره برداران نسبت به رعایت اصول امنیت زیستی در مراکز تکثیر، تفریخ و پرورش ماهی قزل آلا به ویژه موارد ذیل اقدام لازم به عمل آورند:

1- آب ورودی مرکز تکثیر/ تفریخ به روش های قابل اجرا نظیر استفاده از UV یا ازن ضدعفونی گردد.

2- پساب سالن قرنطینه مراکزی که اقدام به واردات تخم چشم زده خارجی می کنند، نباید بدون انجام عملیات ضدعفونی آب خروجی به روش های قابل اجرای موثر نظیر استفاده از UV یا ازن وارد منابع آبی گردد.

3- تخم های چشم زده وارداتی در بدو ورود به سالن تفریخ و قبل از قرار گرفتن در سینی/ سبدهای تفریخ ضدعفونی گردند.

4- برای هر تانک/ استخر لوازم و ادوات مجزا نظیر ساچوک، فرچه و سطل تهیه شود و کلیه تجهیزات و وسایل پس از هر بار استفاده با استفاده از ترکیبات مجاز ضدعفونی گردند.

5- رعایت تراکم در تراف ها، حوضچه های نرسرس و استخرهای پرورشی برابر ضوابط صدور پروانه و دستورالعمل های مربوطه الزامی است.

6- بچه ماهی ها از مراکز معتبر و با اخذ مجوزهای دامپزشکی تهیه شده و جابجا گردد.

7- وضعیت سلامت ماهی ها به صورت روزانه ثبت شود.

8- ماهی های تلف شده به طور منظم ، روزانه جمع آوری شده و با استفاده از کوره لاشه سوز سوزانده یا در چاله با عمق حداقل 5/0 تا 1 متر و آهک پاشی با آهک زنده به نسبت 1:1 دفن (به نحوی که از دسترس حیوانات گوشتخوار دور بماند) و امحا گردند.

9- رعایت اصول کامل امنیت زیستی نظیر ضدعفونی دست، حمام پا، عدم ورود افراد متفرقه، کنترل تردد پرسنل (تعویض لباس، شستشو و ضد عفونی دست و پا، ...)، عدم ورود خودرو بدون انجام عملیات شستشو و ضدعفونی مناسب و جداسازی محل پارک خودروها و عدم ورود آن ها به بخش تولید و پرورش مزرعه زیر نظر مسئول فنی بهداشتی صورت گیرد.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
0
0
بالاخره متوجه‌ نشدیم، کار شیلات و تحقیقات شیلات چیه؟ خدایی تعطیل بشه بهتر نیست؟ دامپزشکان هستند دیگه، در هر موردی تخصص دارند اون هم کامل، از تب برفکی گرفته تا آنفلوانزای پرندگان، خدایی هم خیلی خوب عمل کردند.
نظر شما
ادامه