کد خبر: ۵۲۰۶۹

تعطیلی کشتارگاه دام گچساران منجر به حمل غیراصولی گوشت قرمز تازه کشتار شده در این شهرستان شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، مدتی است که در فضای‌های مجازی خبری مبنی بر حمل غیراصولی گوشت قرمز با خودروهای شخصی  و تحویل آن در جلوی درب قصابی‌های گچساران منتشر شده است.

 می‌دانم صحت این خبر تا  چه حدودی درست است اما آن چه که مشهود است و در فضای مجازی به صورت فیلم و عکس منتشر شده بیان‌گویای صحت این خبر است.

درست است که این روزها فشارهای اقتصادی کشور شرایط نفسگیری را برای بسیاری از شهروندان ایجاد کرده است و بسیاری از خانواده‌ها در تامین یکی از پر مصرف‌ترین فرآورده‌های خام دامی و پروتئینی مانند گوشت قرمز  قادر به خرید این ماده غذایی نیستند اما این امر سبب نمی‌شود که تخلفاتی صورت گیرد و با کم‌توجهی و یا بی‌توجهی از این موضوع گذر کرد.

حمل گوشت قرمز تازه کشتار شده دارای شرایط خاصی است که این روزها مشاهده می‌شود به دلیل تعطیلی کشتارگاه گچساران برخی از قصابان برای تامین این ماده پروئینی گوشت قرمز را با خودروهای شخصی حمل می‌کنند.

«امید افشاری نژاد» در این باره اظهار کرد: یکی از وظایف مهم دامپزشکی نظارت بر فرآورده‌های خام دامی است.

رئیس دامپزشکی گچساران  با بیان اینکه در کشتارگاه گچساران، کشتار به صورت سنتی و غیر بهداشتی و بر روی کف سالن کشتار انجام می‌گرفت، گفت: نبود اتاق پیش سرد، دستگاه لیبل زن، ماشین حمل لاشه، نبود دفع فاضلاب و کوره لاشه سوز از معضلات این کشتارگاه است که منجر به تعطیلی شد و که مقرر شد شهرداری ظرف مدت یک ماه کشتارگاه دام گچساران را تعمیر و تجهیز کند.

وی با اشاره به اینکه در کشتارگاه گچساران به دلیل وجود شرکت نفت روزانه ۴۰۰ راس دام سبک و سنگین ذبح می شود، گفت: انتظار می‌رود شهرداری در تسریع روند تعمیر و تجهیز این کشتارگاه اقدام کند.

این مسوول با بیان اینکه احداث اتاق پیش سرد بعد از کشتار دام یکی از ضرورت‌های کشتارگاه گچساران است، ابراز کرد: زیرساخت‌های سردخانه گچساران برای نگهداری دام بعد از کشتار در دمای مناسب وجود ندارد و همچنین سردخانه دام گچساران ظرفیت نگهداری تعدادی زیادی لاشه را ندارد.

افشاری نژاد در ادامه با اشاره به تخلفات انجام گرفته از سوی برخی قصابان در جهت تامین گوشت قرمز مورد نیاز گفت: این تخلفات به صورت واقعیت مشاهده نشده اما محسوس شده است.

وی ادامه داد: چندین نامه به فرمانداری، دادگستری و شهرداری در جهت راه‌اندازی هرچه سریعتر کشتارگاه گچساران ارجاع داده شده است.

رئیس دامپزشکی گچساران با بیان اینکه دامپزشکی گچساران با کمبود نیروی کار و امکانات روبرو است، عنوان کرد: در حال حاضر دامپزشکی گچساران با چهار ناظر بر بازار و دیگر اماکن نظارت دارند.

وی با بیان اینکه نمی‌توانیم به صورت 24 ساعته نظارت داشته باشیم ابراز کرد: انتظار می‌رود دیگر دستگاه‌های مربوطه همکاری لازم را داشته باشند.

افشاری نژاد با بیان اینکه با متخلفان برخورد صورت گرفته و پرونده قضایی تشکیل شده است، اذعان کرد: متاسفانه شهرداری در به اتمام رساندن پروژه تعمیر و تجهیز کشتارگاه دام سبک و سنگین پاسخی درستی ارائه نمی‌دهد

در تاریخ 8 تیرماه سالجاری خبری مبنی بر تعطیلی کشتارگاه گچساران به مدت یک ماه به منظور تعمیر و تجهیز در رسانه‌ها منتشر شد و قرار بود که گوشت قرمز این شهرستان از شهر یاسوج تامین شود.

شهردار دوگنبدان در این باره اظهار کرده است: کشتارگاه گچساران طبق برنامه زمانبندی به علت تعمیر و تجهیز به مدت یک ماه تعطیل می‌شود.

شهردار دوگنبدان با اشاره به تامین گوشت قرمز گرم مورد نیاز شهرستان گچساران گفت: تمهیدات لازم برای تامین گوشت قرم گرم مورد نیاز این شهرستان اتخاذ شده و هیچ جای نگرانی نیست.

ظفری با بیان اینکه گوشت قرمزگرم مورد نیاز این شهرستان در این مدت از یاسوج تامین می‌شود، عنوان کرد: کشتارگاه صنعتی یاسوج به دلیل داشتن امکانات صنعتی، پیشرفته و بهداشتی با تأیید کارشناسان دامپزشکی به عنوان مکان جایگزین کشتارگاه گچساران تعیین  شده است.

وی ابراز کرد: حمل دام زنده از شهرستان گچساران به سمت یاسوج برای کشتار با هماهنگی شهرداری، فرمانداری، نیروی انتظامی و سازمان دامپزشکی انجام می‌گیرد.

شهردار دوگنبدان در ادامه با بیان اینکه تعداد دفعات کشتار جهت صرفه جوئی در قیمت‌ها، هزینه‌ها و کاهش خطرات احتمالی 2 بار در هفته صورت می‌گیرد، گفت: تعطیلی کشتارگاه و استفاده از کشتارگاه یاسوج نمی‌تواند  موجب گران شدن قیمت گوشت در این شهرستان شود.

ظفری ابراز کرد: به جهت جلوگیری از افزایش نرخ حمل دام زنده توسط شهرداری با هزینه و اجاره نمودن ماشین مورد نظر به صورت 2 روز در هفته در روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه انجام خواهد گرفت.

وی ادامه داد: همچین هزینه و مزد مابه‌التفاوت کشتار کشتارگاه یاسوج نسبت به کشتارگاه گچساران توسط شهرداری به صورت ۵۰درصد هزینه پرداخت می‌گردد که با تمهیدات فوق صورت گرفته توسط شهرداری افزایش هرگونه قیمت گوشت قرمز گرم در این شهرستان منطقی نخواهد بود و اداره تعزیرات در این مدت زمان نظارت لازم را در این خصوص خواهد داشت.

شهردار دوگنبدان افزود: در این مدت حمل لاشه گوشت قرمز فروشندگان گوشت قرمز درب مغازه توسط خودروهای یخچال‌دار و بهداشتی کشتارگاه صنعتی یاسوج تحویل فروشندگان گوشت قرمز می‌گردد.

ظفری خاطرنشان کرد: سعی ما بر این است که پیمانکار کشتارگاه  گچساران با نظارت شهرداری در طول یک ماه عملیات و تعمیر و تجهیز کشتارگاه را به اتمام برساند.

حال انتظار می‌رود بعد از گذشت 3 ماه از تعطیلی کشتارگاه گچساران روند عملیات تعمیر و تجهیز تسریع گیرد تا خدای ناکرده سلامت شهروندان به خطر نیفتند چرا که بیش از800 بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد.

نبود سرویس بهداشتی تمیز، نبود سیستم فاضلاب، نبود کوره لاشه سوز مناسب و نبود گازوئیل برای سوزاندن لاشه‌های عفونی از جمله مشکلات کشتارگاه گچساران بوده است.

نظر شما
ادامه