کد خبر: ۵۲۰۷۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

دیدن یک روحانی در حال تیمارکردن سگ‌های آسیب‌دیده، موضوعی نیست که هر روز بتوان آن را در خیابان دید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از همشهری، تا همین چند سال قبل هم خیلی‌ها باور نداشتند که روحانیون پای تیمار‌کردن و نگهداری از سگ‌ها بیایند. بحث‌های شرعی و فقهی زیادی درباره نجس‌بودن سگ مطرح است اما «حجت‌الاسلام کمیل نظافتی» روحانی عاشق موسیقی، بدون توجه به تهمت‌ها و حرف و حدیث‌هایی که درباره فعالیتش در حمایت از سگ‌های تصادف‌کرده می‌شنید استوار به کارش ادامه داد.

استفاده از شبکه‌های اطلاع‌رسانی خیلی زود کمیل را میان حامیان حیوانات متمایز و مطرح کرد. او از اینکه در 3سال گذشته کارش میان موافقان و مخالفان توسعه پیدا کرده سخن می‌گوید: «وقتی کارم را در پناهگاه آبان در شهر آمل شروع کردم خیلی‌ها فکر می‌کردند کارم نمایشی است و اهداف دیگری پشت پرده است. روزها و ماه‌های اول آن‌قدر سخت بود که اگر روزی چند طعنه و کنایه نمی‌شنیدم شبم، روز نمی‌شد».

طرد شدم

کاری که کمیل در یک شهر دارای جو مذهبی مانند آمل انجام می‌دهد، مخالفانی هم دارد؛ مخالفانی که بعضا حتی حاضر نیستند صحبت‌های او را بشنوند. چنین وضعیتی سبب شده، برخی هم‌لباسی‌های نظافتی او را از خود دور کنند؛ «اوایل می‌گفتند فلانی در حال سگ بازی است. حتی گفتند نظافتی، سگ‌ها را بچه خود می‌داند. برخی دیگر هم می‌گفتند سگ‌ها نجس هستند و همزیستی با چنین حیوانی اشکال شرعی دارد. همین صحبت‌ها باعث شد، برخی روحانیون ارتباطشان را قطع کنند و حاضر به صحبت یا رفت‌وآمد با من نباشند.»

نظافتی شبهاتی که درباره او و کارش وجود دارد را رد می‌کند و می‌گوید: «سگ‌هایی که بیمارند یا آسیب‌دیده‌اند ناقل بیماری هستند. رهابودن آنها می‌تواند سلامت انسان را به خطر بیندازد و محیط‌زیست را آلوده کند. پناهگاه آبان، مکانی است که سگ‌ها در آن نگهداری، درمان و انگل‌زدایی می‌شوند تا خطری مردم را تهدید نکند. هیچ سگ یا گربه‌ای در پناهگاه با این هدف که برای خرید و فروش، فرزند‌خواندگی یا هر موضوع غیر شرعی دیگری، نگهداری نمی‌شود. حتی نگرانی درباره نجس‌بودن سگ هم با تعویض لباس برطرف می‌شود. بارها این مسائل را در قالب گفت‌وگوهای چند نفره با منتقدان بیان کردم و در بسیاری ازموارد، انتقادها برطرف شد اما در برخی موارد نقدها غیرمنصفانه بود با انعطاف‌پذیری نقدها را شنیدم و تحمل کردم».

ترس از کمک به سگ‌ها کمتر شد

هرچند وقت یک‌بار تصاویری دلخراش ازحیوان‌کشی و حیوان‌آزاری در فضای مجازی منتشر می‌شود؛ موضوعی که در برخی موارد پای فقه را هم به وسط می‌آورد و مجرمان برای توجیه اقدامات خود از دین مایه می‌گذارند. موضوعی که کمیل نظافتی، آن را از اساس رد می‌کند؛ «برخی فکر می‌کنند دین، اجازه داده است تا افراد به بهانه واهی نجس‌بودن سگ، دست به حیوان‌آزاری و حیوان کشی بزنند. مجرمان دلیل اقدامات خود را اجازه دین برای چنین کاری بیان می‌کنند. این حرف جفا به اسلام است و هرگز چنین ادعایی درست نیست. برای همین است که با استفاده از لباس روحانیت در تیمارکردن حیوانات، سعی کرده‌ام این نگاه که دین مجوز چنین رفتارهای غیرانسانی و شرعی را داده است از بین ببرم. خودم نمی‌توانم بگویم که تا چه اندازه در این هدف موفق بوده‌ام اما می‌توانم ادعا کنم که مردم با دیدن یک روحانی که از حیوانی مانند سگ مراقبت می‌کند، نگرانی کمتری برای کمک به حیوانات خصوصا سگ‌ها دارند.»

او حرفش را اینطور ادامه می‌دهد: « با وجود همه سختی‌ها، کم‌کم اعتماد مردم و دوستداران حقوق حیوانات را جلب کردم. همه فهمیده بودند که تنها هدفم کمک به سگ‌هایی است که در جاده‌های شمال تصادف می‌کنند. بعدا حتی گربه‌هایی که آسیب‌دیده و بی‌خانمان بودند هم در پناهگاه آبان صاحب جا و مکان شدند. الان 80قلاده سگ و6قلاده گربه در پناهگاه زندگی می‌کنند».

نگاه مراجع مثبت است

فعالیتی که یک روحانی در مراقبت از سگ و گربه‌ها انجام می‌دهد، ظرافت‌های خاص خود را دارد. مراجع تقلید در این‌باره دیدگاه خاصی دارند؛ دیدگاهی که نظافتی بارها آن را شنیده و حتی در دیدار با آیت‌الله جوادی آملی رهنمودی از ایشان دریافت کرده است؛ «نگرانی حضرت آیت‌الله جوادی آملی این است که نباید همزیستی با حیوان رخ دهد. ایشان با اصل حمایت از حقوق حیوانات موافق هستند و این مسئله را از مسائل دینی مورد تأکید در اسلام می‌دانند. حتی در دیداری که داشتم فرمودند در کلاس درس خارج فقه موضوع حمایت از حقوق حیوانات را به طلاب دیگر یادآوری می‌کنند تا طلبه‌های دیگر به این موضوع توجه کنند. این کار قطعا در فرهنگسازی‌ و ترویج اینکه حیوانات صاحب حق هستند و باید حقوقشان تامین شود مؤثر است. با تبیین این موضوع، مذهبیون هم آستین بالا زده و در این فعالیت اجتماعی بیشتر از قبل مشارکت می‌کنند. اینک برخی حامیان پناهگاه افرادی هستند که هم به دینداری شهره‌اند و هم به حمایت از حقوق حیوانات.»

سفرهای استانی و ترویج حقوق حیوانات

فعالیت‌های ترویجی و فرهنگی حجت‌الاسلام نظافتی و ارتباط و اطلاع‌رسانی فعالیت‌هایش در فضای مجازی، بسیاری از هواخواهان حمایت از حقوق حیوانات را با او آشنا کرده است؛ آشنایی‌ای که باعث شده او به‌عنوان روحانی مطلع به امور فقهی، برای پاسخگویی به شبهات دینی حمایت از حقوق حیوانات دعوت شود؛ «خیلی وقت‌ها به دعوت حامیان حقوق حیوانات به استان‌های مختلف دعوت می‌شوم تا مسائل و مشکلاتی که دارند بررسی کنم. خیلی وقت‌ها همین حضورم با لباس روحانیت گره‌ها را باز و دست حامیان حیوانات را برای کمک به زبان بسته‌ها باز می‌کند. اخیرا هم دیداری با شهردار و رئیس شورای شهر تهران درباره حادثه حیوان‌آزاری در کهریزک داشتم. قول دادند شرایط را به‌گونه‌ای تغییر دهند که رضایت خدا و خلق خدا در آن است».

حقوق حیوانات

فعالیت‌های ترویجی و فرهنگی حجت‌الاسلام نظافتی و ارتباط و اطلاع‌رسانی فعالیت‌هایش در فضای مجازی، بسیاری از هواخواهان حمایت از حقوق حیوانات را با او آشنا کرده است؛ آشنایی‌ای که باعث شده او به‌عنوان روحانی مطلع به امور فقهی، برای پاسخگویی به شبهات دینی حمایت از حقوق حیوانات دعوت شود.
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
0
0
حاج اقا انشالا خدا بهتون سلامتی بده که به حیوانات رسیدگی میکنید دست شمارو باید بوسید که هوای حیواناته زبون بسته رو دارین
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
0
0
خیلی انسانی آقای نظافتی خیلی مردی،
خدا از داشتن بنده هایی مثل شما به خودش میباله.
کاشکی منم رفیقی مثل شما داشتم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
0
0
خداقوت
شما از اسلام واقعی خبر داری
و میدونی اسلام چیه
نظر شما
ادامه