کد خبر: ۵۲۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
حکیم مهربه مناسبت فرا رسیدن روز جهانی هاری به زندگانی پربار استاد ارجمند جناب آقای دکتر احمد فیاض رئیس بخش هاری انستیتوپاستور می پردازیم.

 

دکتر احمد فیاض متولد 1315 دکترای خود را در رشته دامپزشکی در سال 1339 از دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران گرفت و از پایان نامه خود هم با عنوان انواع مختلف بخیه در پزشکی و دامپزشکی با موفقیت دفاع نمود. پس از آن دوره ویروس شناسی و هاری را به ترتیب در سالهای 1346 و 1349 در انستیتوپاستور پاریس گذراند و در سال 1353 هم موفق به گذراندن دوره ایمونولوژی در دانشگاه آمریکایی بیروت در لبنان شد. دو سال بعد از آنهم در انستیتو ویستار فیلادلفیای آمریکا دوره تکمیلی آموزشی هاری را طی نمود. وی در طول سالهای 1339 تا 1341 به عنوان محقق در انستیتو پاستور ایران خدمت می نمود و از سال 1341 تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران رئیس آزمایشگاه هاری انستیتوپاستور ایران بود. در طی دوران پس از انقلاب هم تاکنون ایشان ریاست بخش تحقیقات و مرکز رفرانس هاری و مدیریت گروه ویروس شناسی انستیتوپاستور ایران را بر عهده داشته و دارند.

از جمله افتخارات دکتر فیاض می توان به دریافت نشان نخل آکادمیک اهدایی توسط سفیر فرانسه در ایران در سال 1367 ، نشان افتخار اهدایی توسط ریاست انجمن ویروس شناسی ایران و سازمان دامپزشکی کشور در سال 1378 ، نشان افتخار اهدایی توسط رئیس انستیتوپاستور ایران در سال 1384 ، نشان افتخار اهدایی از سوی سازمان نظام پزشکی در سال 1380 ، نشان افتخار روز ملی زئونوزها اهدایی از سوی وزارت بهداشت در سال 1384 و نشان افتخار اقدامات مؤثر ملی در زمینه بهداشت اهدایی از سوی وزارت بهداشت در سال 1385 اشاره نمود.

عضویت در پانل مشورتی کارشناسان سازمان جهانی بهداشت در زمینه هاری ، عضویت در هیأت امنا و کمیته توسعه علمی انستیتو پاستور ایران ، عضویت در کمیته فنی هاری وزارت بهداشت و کمیته کنترل هاری فرهنگستان علوم ایران و ریاست کمیته واکسن و مواد بیولوژیک سازمان نظام دامپزشکی از جمله دیگر مسئولیت های ایشان است.

ایشان علاوه بر سخنرانی های متعدد در سمینارها و کنگره های گوناگون در بیش از 20 طرح تحقیقاتی شرکت داشته و صاحب مقالات و تألیفات متعدد با موضوع هاری هستند.

گفتنی است دکتر فیاض در گفتگویی کوتاه با نشریه حکیم مهر پیش از این استان تهران را عاری از بیماری هاری توصیف نموده و تأکید کرده بود با وجود سیصد مرکز درمان و پیشگیری از بروز هاری در کشور و دوره های آموزش و بازآموزی که برای مسئولین این مراکز در طی سال برگزار می شود از نظر کنترل هاری ، کشورمان در میان کشورهای همسایه رتبه برتر را داراست.

وی همچنین به از دست رفتن سالانه 2000 نفر در پاکستان بر اثر ابتلا به بیمای هاری اشاره و اظهار نموده بود که در کشور ما در سال گذشته میلادی تنها 5 مورد مرگ بر اثر ابتلا به هاری گزارش شده است.

 

نشریه حکیم مهر برای همه خدمتگزاران نظام سلامت و محققین ارجمند کشورمان و بخصوص استاد ارجمند ، جناب آقای دکتر فیاض از درگاه خداوند متعال آرزوی موفقیت ، سلامتی و شادکامی روز افزون می نماید.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
abdolah fayaz
|
-
|
۰۱:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۷/۳۰
0
0
ba arezoye salamati va movafaghiat va tofighe roz afzon baraye amoye azizam
شراره
|
-
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
0
0
با سلام و احترام ، آقای دکتر فیاض یکی از بزرگان و افتخارات ایران هستند من از ایشان به خاطر کلیه تلاش هایی که در خصوص کنترل بیماری هاری و ساختن واکسن هاری در ایران انجام دادند کمال تشکر را دارم و از این که بیوگرافی کوتاهی از ایشان ارائه دادید ممنونم
نظر شما
ادامه