کد خبر: ۵۲۱۰۴
تعداد نظرات: ۷ نظر

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، ششمین گفتگوی هفته را در حالی منتشر می کنیم که رییس شبکه دامپزشکی شهرستان جغتای اظهار می دارد تعرفه های پایین دامپزشکی در واکسیناسیون بخش خصوصی باعث شده تا همکاران این بخش هیچ تمایلی به انجام طرح های توسعه نداشته باشند.

شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می کینم.

1- لطفا خودتان را به طور کامل معرفی کنید؛با ذکر سوابق اجرایی و تحصیلی؟

اینجانب مولود برومند فارغ التحصیل رشته ی دکترای حرفه ای دامپزشکی در سال 1388 از دانشگاه فردوسی مشهد هستم و دارای 8 سال سابقه کار آزاد در زمینه های درمانی، ارزیابی بیمه طیور، تدریس و داروخانه و دو سال سابقه در شبکه دامپزشکی شهرستان جغتای می باشم و در حالحاضربه عنوان سرپرست شبکه دامپزشکی جغتای مشغول به کار هستم.

2- عناوین مهم ترین دستاوردهای آن شبکه را در سال گذشته و امسال ذکر نمایید؟

از مهمترین دستاورد های این شبکه در سال گذشته می توان به کنترل بیماری های دامی از طریق واکسیناسیون بصورت 100 درصد پیش بینی سالیانه اشاره نمود که از مهمترین آنها ریشه کنی شاربن در شهرستان می باشد. امسال نیز با تقویت بخش خصوصی در زمینه درمان نیز گام مهمی در زمینه حفظ سرمایه دامی کشور برداشته شده است.

3- برای تحقق شعار سال چه اقداماتی را در نظر دارید؟

بدلیل اینکه سازمان دامپزشکی یک اداره نظارتی و بهداشتی است در سال رونق تولید متاسفانه در بیشتر موارد بعنوان یک سد بازدارنده از دیدگاه تولیدکننده و حتی ادارات دیگر از قبیل جهاد کشاورزی محسوب می شودکه این شبکه در نظر داردبا هدایت و آموزش تولید کننده ها به سمت یک اشتغال پایدار در زمینه تولید این دیدگاه غلط را تغییر داده تا دامپزشکی را نه به عنوان بازدارنده بلکه به عنوان یک همراه و مشاور در زمینه تولید سالم و پایدار تلقی نمایند.

4- ضمن برشمردن امکانات شبکه، مهم ترین ظرفیت های مرتبط با بهداشت و تولید دام و طیور شهرستان را ذکر کنید؟

با توجه به اینکه شهرستان جغتای یک شهرستان کوچک و محروم در استان به شمار می رود ولی در مقایسه با شهرستان های بزرگ از ظرفیت بالایی در زمینه دام و طیور برخوردار بوده و با وجود تعداد 112000 راس دام سبک ،9500 راس دام سنگین ، تعداد 35 واحد پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت حدود یک میلیون قطعه در هر دوره، وجود 7 مرکز جمع آوری شیر، دو کارخانه تولید خوراک دام و طیور و همچنین کشتارگاه صنعتی دام این شهرستان پتانسیل بالایی جهت سرمایه گذاری بخش خصوصی و افزایش تولید دارد. همچنین با توجه به جمعیت دامی قابل ملاحظه در شهرستان وجود چند مرکز درمانی مورد نیاز می باشد.

5- چه تعداد پرسنل در شبکه و پست های تابعه آن فعال هستند؟ آیا این تعداد با حجم عملیات مختلف همخوانی دارد؟ در این خصوص توضیح کامل ارائه نمایید.

در این شهرستان تعداد 7 نفر در شبکه و تعداد یک نفر در پست حضور دارند که با توجه به تعدد فعالیت های دامپزشکی این تعداد جوابگوی شهرستان نمی باشد چرا که این تعداد تنها جهت امور اداری کفایت می کند و بدلیل اینکه اعم کار دامپزشکی ماموریت های برون اداره می باشد، برای افزایش راندمان کاری نیاز به نیروی بیشتری احساس می شود که با توجه به کمبود نیرو در کلیه ادارات سعی نموده ایم با مدیریت جامع، با نیروی اندک بر تمام فعالیت های دامپزشکی جامه عمل بپوشانیم، هر چند تعدد فعالیت های مختلف برای یک فرد از کیفیت کاری وی می کاهد.

6- تعداد مراکز تولید و توزیع فرآورده های خام دامی شهرستان را ذکر کرده و نحوه نظارت بر آنها را شرح دهید؟

در این شهرستان تعداد  20 مرکز عرضه فرآورده های خام دامی در مرکز شهرستان وجود دارد که کوچک بودن شهرستان و در دسترس بودن مراکز عرضه نظارت بر آنها را تسهیل  می کند چرا که در مدت کوتاه می توان تمام مراکز عرضه در مرکز شهر را بازدید نمود و همچنین به دلیل تعامل خوب این شبکه با شبکه بهداشت و درمان اغلب نظارت ها بصورت مشترک انجام می گردد. که این کار باعث یکپارچگی نظارت بهداشتی در سطح شهرستان خواهد بود.

7- تعداد مراکز درمانی بخش خصوصی و جمعیت شاغل در این بخش را ذکر کنید؛ چه تعاملاتی با این بخش از سوی شما ایجاد شده است؟

در این شهرستان تعداد  دو مرکز درمانی یکی در بخش مرکزی و دیگری در بخش هلالی وجود دارد. همچنین یک مرکز مایه کوبی مستقل با تعداد 7 نیروی مایه کوب در بخش مرکزی فعالیت دارد ضمنا سه مرکز فروش دارو یکی در بخش مرکزی و دو مرکز در بخش هلالی مشغول فعالیت می باشند.

خوشبختانه تعامل و هماهنگی بخش دولتی و خصوصی خوب بوده و سعی گردیده با افزایش جلسات همفکری بخش خصوصی و دولتی به یک تصمیم واحد جهت ارائه خدمات بهتر دست یابیم.

8- برای ارتباط بهتر با بهره برداران و اجرای موفق عملیات از جمله پیاده سازی عملیات واکسیناسیون چه راهکارهایی را انجام می دهید و چه پیشنهاداتی در این زمینه دارید؟

 با توجه به اینکه اغلب خدمات واکسیناسیون در روستاها انجام می گیرد و رابط روستاها دهیاران می باشند سعی گردیده است با همکاری بخشداران محترم جلساتی با حضور دهیاران و کارشناسان در زمینه واکسیناسیون برگزار و مشکلات انجام واکسیناسیون در روستاها مطرح و همفکری لازم دراین زمینه فراهم گردد. همچنین در هر روستا نیز علاوه بردهیاری و شوراهای اسلامی یک یا چند نفر از دامداران اصلی بعنوان رابط انتخاب و جهت انجام امورواکسیناسیون در روستا و هماهنگی با دامداران روستا از آنها کمک گرفته شود.

9- سختی های کار همکاران دامپزشکی در آن شهرستان شامل چه مواردی است؟

 با توجه به اینکه اعم فعالیت های دامپزشکی بخصوص در بخش واکسیناسیون فیزیکی و فرسایشی می باشداین کار پس از چند سال متوالی باعث افت شدید جسمی در بین همکاران گردیده و همچنین وجود بیماری های زئونوز از جمله بروسلوز در اغلب همکاران فنی مشهود است. علاوه بر آن صدمات جسمی بدلیل رابطه مستقیم با دام نیزاز جمله سختیهای کار دامپزشکی می باشد.

10- چالش های پیش روی آن اداره کدام موارد و مهم ترین خواسته های شما از اداره کل دامپزشکی چیست؟

مهمترین چالش این شبکه عدم وجود مراکز درمانی کافی در بخش خصوصی بوده چرا که وجود دو مرکز درمانی در کل شهرستان با جمعیت دامی بالا جوابگوی دامداران عزیز نبوده و انم کار موجب دخالت افراد غیر مرتبط در امر درمان شده است.که بدلیل عدم داشتن علم کافی و بیشتر تجربی بودن فعالیت این افراد کیفیت کار دامپزشکی و ارائه خدمات مفید به دامداران راتحت تاثیر قرار داده که مهمترین عواقب آن بالا بودن مصرف آنتی بیوتیک در دام بوده که موجب عوارضی مثل مقاومت داروئی و بالا بودن باقیمانده های داروئی در فرآورده های دامی و تحمیل هزینه های درمانی برای دامداران می باشد و این شبکه جوابگوی درخواست های درمانی شهرستان نمی باشد.

با توجه به مسافت طولانی شهرستان جغتای از مرکز استان همکاران بخش خصوصی تمایلی به فعالیت در این شهرستان ندارند که از اداره کل محترم تقاضا داریم با همکاری نظام محترم دامپزشکی استان قبل از صدور پروانه همکاران بخش خصوصی در شهر های بزرگ که نیاز به کسب امتیاز دارد یکی از این امتیازات را الزام همکاران جهت فعالیت در شهرستان های محروم قرار داده و باموافقت به انجام چند فعالیت بصورت همزمان، همکاران بخش خصوصی را جهت فعالیت در شهرستان های کوچک و محروم ترغیب نماید.

همچنین اخیرا با توجه به اینکه بعضی از واکسن ها مثل تب برفکی هزینه ای شده است مشکلاتی در واکسیناسیون ایجاد شده که پیشنهاد می گردد جهت جلوگیری از دوگانگی تزریق یک واکسن ، وحدت رویه برای این کار صورت پذیرد. 

11- سایر مواردی که لازم است در مصاحبه ذکر شود را اعلام فرمائید؟

با توجه به اینکه شهرستان ها اغلب مسئول انجام دستورالعمل های ارسالی از سوی ادارات ستادی و سازمان مربوط می باشند و متاسفانه در بیشتر موارد پیش ساخت های لازم جهت انجام این دستورالعمل ها از قبل پیش بینی نشده است و همچنین رابطه مستقیم شبکه های دامپزشکی با تولید کنندگان موجب گردیده تحقق بیشتر دستورالعمل ها با سختی و چالش انجام گیرد. چرا که انجام خیلی از دستورالعمل ها نیازمند هماهنگی بین سازمان ها در سطح بالاتری بوده و مستلزم وجود امکانات و نیروی کافی در شهرستان می باشد در بیشتر موارد این دستورالعمل ها قبل از تهیه پیش ساخت های مورد نیاز و آموزش های لازم جهت انجام به شهرستان ها ابلاغ می گردد که باعث سردرگمی شهرستان در انجام آن شده و انجام آن در شهرستان موجب تنش با تولیدکننده می گردد

یکی دیگر از مواردی که لازم می دانم به‌آن اشاره کنم تعرفه های پایین دامپزشکی علی الخصوص در بخش واکسیناسیون بخش خصوصی بوده که درمقایسه با سایر ارگان ها از قبیل وزارت بهداشت و درمان فوق العاده ناچیز بوده که باعث گردیده همکاران بخش خصوصی هیچ تمایلی به انجام طرح های توسعه نداشته و بعلت تعدد همکاران در شهرستان های کوچک مثل جغتای و عدم توجیه اقتصادی برای همکاران فعالیت دامپزشکی بعنوان شغل دوم محسوب شده و شرکت در انجام طرح های دامپزشکی اغلب بصورت اجبار از طرف شبکه های شهرستان صورت می پذیرد.

 

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مراحل
|
United States of America
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
0
1
سپاس از شما که کامل و جامع مشکلات بخش خصوصی و واکسیناسیون های طرح دولتی را مد نظر داشتید و به آن اشاره کردید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
0
1
قرار بود تعرفه های جدید تا آخر شهریور اعلام بشه . . .!!!
شاغل دربخش خصوصی استان .مرکزی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
0
1
باسلام و تشکر ازفرمایشات شایسته سرکارخانم دکتربرومندکه دقیقا اشراف کامل برشرایط کاری اکیپهای واکسیناسیون دارن کاش وهزاران بار ای کاش مسولان سختی کاررابه معنی واقعی دربخش واکسیناسیون دام وطیور درک کرده ومواردیکه دربند۹ فرمودیدراازنزدیک درک کنند.وبخصوص برای همکاران شایسته ما دربخش خصوصی ودولتی پاسخگو باشند....
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
0
0
حکیم مهر عزیز
چرا تعرفه ها اعلام نشد؟ لطفا پیگیری بفرمایین
محمد.س
|
United States of America
|
۰۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
0
1
آفرین , باید کسی جذب بخش دولتی شود که خاک بخش خصوصی را خورده باشد و درد بخش خصوصی را درک کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
0
0
سلام واقعا درسته واکسنهایی که بخش خصوصی میزنه مرقون به صرفه نیست بااین تعرفه ها بخصوص بروسلوز که اصلا معلوم نیست چرابه بخش خصوصی میدن باتوجه به شرایط بعضی مناطق که جمعیت دامی کم هست وعملا شاید دریک روستا زیر۵۰ راس دام واجد شرایط دریافت واکسن باشند وبرای همین تعداد باید نصف روز درروستا وقت صرف بشه وهزینه برهست واز طرفی خودواکسن برای واکسیناتورها مخاطره داره وبیمه ایهم درکار نیست .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
0
0
............ فقط حرف میزنه اگه اهل عمل بود دوسال پیش تعرفه هارو برده بود بالا.ضمنا در استان .............. گویا بوی لابی گری در برخی حوزه ها به گوش میرسه که به شدت باید جلوش گرفته بشه.باتشکر
نظر شما
ادامه