کد خبر: ۵۲۱۳۷

بیماری گامبورو یک بیماری حاد واگیردار ویروسی در میان طیور است که دارای انتشار جهانی می باشد و عامل بروز خسارات اقتصادی فراوان در صنعت مرغداری است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین، رئیس اداره دامپزشکی قزوین گفت: جوجه‌های با سن كمتر از 3 هفته علائم بالینی را نشان نمی‌دهند و بیماری در آن­ها به صورت تحت بالینی است و در جوجه‌های بالای 3 هفته، علائم بالینی بیماری بورس عفونی به شکل نوک زدن به ناحیه مخرج، بی اشتهایی، کزکردگی، پرهای ژولیده و اسهال سفید آبکی است؛ لذا ایمن نمودن گله‌های مادر برای انتقال پادتن های اختصاصی از مادر به جوجه در راستای محافظت جوجه ها در برابر شكل تحت بالینی بیماری گامبورو بسیار حائز اهمیت می­باشد.

«دکتر مهدی جلوخانی» افزود: برای کنترل بیماری گامبورو باید یک برنامه واکسیناسیون دقیق علیه بیماری گامبورو در گله مادر انجام داد تا ایمنی مادری یکنواخت و مناسب به جوجه ها انتقال یابد، چرا که یکی از مسائل بسیار مهم در کنترل بیماری گامبورو، دارا بودن ایمنی مادری قابل قبول و یکنواخت در گله گوشتی است.

 یعنی ایمنی تولید شده درمرغ مادر به جوجه منتقل می شود و اگر این سطح ایمنی در حد قابل قبول باشد باعث می شود ­تا در هفته­های­ اول­ زندگی، پرندگان ­به­ بیماری ­مقاوم­ باشند.

وی در ادامه گفت: از موارد مهم دیگر در کنترل بیماری گامبورو در گله های طیور، کنترل انتقال آلودگی می باشد که توسط اجرای مراحل بیوسکوریتی (امنیت زیستی) که شامل بهداشت و آماده سازی مناسب واحد قبل از جوجه ریزی وکنترل عوامل انتقال دهنده ویروس در هنگام پرورش می باشد.

دکتر مهدی جلوخانی در پایان از مرغداران خواست: مشاهده علایم بالینی مشکوک شده به این بیماری, در اسرع وقت موضوع را به دکتر دامپزشک فارم خود اطلاع دهند تا از این طریق از بروز تلفات سنگین در واحد و شیوع بیماری در منطقه جلوگیری شود.

 
نظر شما
ادامه