کد خبر: ۵۲۱۵۷

یک عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف نسبت به تکرار موارد حیوان آزاری اظهار کرد: به همین جهت لازم است طرح حمایت از حقوق حیوانات در اولویت قرار گیرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «سیده فاطمه ذوالقدر» با اشاره به لزوم در اولویت قرار دادن طرح حمایت از حقوق حیوانات با توجه به فقدان قانون بازدارنده و افزایش موارد حیوان آزاری گفت: حفاظت و حراست از محیط زیست در گرو تدوین و تصویب قوانین بازدارنده است و این قوانین در زنجیره‌ای که با یکدیگر در ارتباط هستند می‌توانند کارآمد عمل کنند.

وی افزود: موضوع حفاظت و حراست از محیط زیست در گام نخست نیازمند تصویب و ابلاغ طرح حمایت از محیط‌بانان و جنگلبانان بود که خوشبختانه با پیگیری‌های بسیاری که در فراکسیون محیط زیست انجام دادیم مصوب شد؛ هم اینک حلقه مفقوده چرخه حفاظت از محیط زیست، در نبود قانون حمایت از حیوانات است.

ذوالقدر بیان کرد: تکرار موارد حیوان آزاری و مشکلات برخاسته از آن که سلامت روانی و بهداشتی مردم را تهدید می کند تصویب طرح حمایت از حیوانات را به ضرورت تبدیل کرده است؛ یقینا این رفتارهای خالی از اخلاق اسلامی و ارزشی و ایرانی نه تنها گونه‌های جانوری را مورد تهدید قرار می دهد بلکه عدم حمایت اصولی و مشکلات پیش آمده از رفتارهای نادرست با حیوانات باعث بروز مشکلات و معضلات مختلف می شود که عدم رسیدگی قانونی به آن سبب افزایش رفتارهای پرخطر خواهد شد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در همین خصوص در اصل ۵۰ قانون اساسی حفاظت‏ محیط زیست‏ که‏ نسل‏ امروز و نسل‌های‏ بعد باید در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشند وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ شده و هر فعالیتی که منجر به آلودگی‏ محیط زیست‏ یا تخریب‏ غیر قابل‏ جبران‏ آن‏ شود، ممنوع‏ شناخته شده است.

وی اظهار کرد: این اصل بر ضرورت تدوین و ابلاغ طرح حمایت از حیوانات به عنوان یک نیاز برای ارتقاء سطح سلامت روانی و بهداشتی جامعه تاکید دارد. بر این اساس با توجه به اعلام وصول طرح حمایت از حیوانات در مجلس، فراکسیون محیط زیست به همراهی سایر نمایندگان پیشنهاد در اولویت قرار گرفتن طرح فوق را خواهند داد که انتظار می رود با تسریع در تصویب این طرح ضمن حفاظت از حیوانات، حافظ محیط زیست به عنوان امانتی میان نسلی باشیم.

ذوالقدر در پایان بیان کرد: البته باید در نظر داشت رفع ریشه‌ای معضل حیوان آزاری در کنار وضع قوانین بازدارنده مستلزم فرهنگ سازی است که لازم است بر این موضوع نیز توجه و اهتمام لازم صورت پذیرد.

 
نظر شما
ادامه