کد خبر: ۵۲۱۶۹

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: بنابر آخرین آمار وزارت بهداشت تاکنون ۱۰۰ نفر به تب کریمه کنگو مبتلا شدند که ۱۰ نفر از آن‌ها جان خود را از دست دادند.

به گزارش حکیم مهر به  نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر علیرضا رفیعی پور» رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره آخرین وضعیت تب کریمه کنگو در کشور اظهار کرد: بنا بر آخرین آمار وزارت بهداشت تاکنون ۱۰۰ نفر به تب کریمه کنگو مبتلا شدند که ۱۰ نفر از آن‌ها جان خود را از دست دادند.

وی با اشاره به اینکه طی ۱۰ سال گذشته با رنج مبتلایان و تلفات انسانی تب کریمه کنگو در کشور مواجه هستیم، افزود: امسال همانند سال قبل عارضه شیوع تب کریمه کنگو در کشور داشتیم و به عبارت دیگر تغییر خاصی از لحاظ بروز بیماری و تعداد فوتی نسبت به سال‌های قبل نداشتیم.

رفیعی پور ادامه داد: با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی، توسعه دامپروری و تردد بیشتر دام در کشور شرایط مخاطرات به سبب فعالیت کنه‌ها که عامل اصلی انتقال دهنده بیماری مشترک دام و انسان هستند، افزایش می‌یابد به طوریکه اگر دام در کشتارگاه‌ها کشتار نشود، احتمال آلودگی و افزایش تعداد مبتلایان دور از انتظار نیست.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه سیستان و بلوچستان بالاترین آمار تلفات را به خود اختصاص داده است، افزود: بنا بر آمار ۸ نفر از تعداد فوتی‌ها مربوط به این استان است که این امر بیانگر آلوده بودن مناطق مرزی و کشور‌های همسایه است که به سبب قاچاق دام، امکان انتقال عوامل بیماری در این مناطق پررنگ‌تر می‌شود.

وی در توصیه‌ای به دامداران گفت: با توجه به آنکه بیماری تب کریمه کنگو با رفتار‌های مخاطره آمیز همچون کشتار دام خارج از کشتارگاه افزایش می‌یابد، از این رو به افرادی که با دام سروکار دارند، توصیه می‌شود که نسبت به سم پاشی اسطبل‌های خود علیه کنه اقدام کنند.

به گفته رفیعی پور، با خرید دام و گوشت از مراکز مجاز جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر شیوع تب کریمه کنگو نیست و تنها برخی رفتار‌های پرخطر مبنی بر خرید گوشت از مراکز غیر مجاز زمینه را برای بروز بیماری در کشور فراهم می‌کند.

رئیس سازمان دامپزشکی در پایان تصریح کرد: از مردم تقاضا داریم با رعایت اصول بهداشتی در سال‌های آتی رویه تکرار بیماری در سال‌های آتی را کاهش دهند یا به صفر برسانند.

 
نظر شما
ادامه