کد خبر: ۵۲۲۳۰
 

مطالعات انستیتوی فناوری فدرال سوئیس نشان می‌دهد مقاومت نسبت به آنتی‌بیوتیک میان دام و طیور در کشورهای فقیر و کم‌درآمد رو به افزایش است و این عامل تهدیدی جدی برای حیوانات و مصرف‌کنندگان محسوب می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، مقاومت آنتی‌بیوتیکی به سازگاری و مقاومت باکتری‌های بیماری‌زا در برابر داروهای قدرتمندی که برای از بین بردن این عوامل ساخته شده‌اند، اشاره دارد.
مقاومت آنتی‌بیوتیکی یک معضل جهانی است و آنچه محققان را بیشتر نگران کرده، ‌نفوذ این چالش به مزارع دام و طیور است.

این مطالعه نشان می‌دهد از سال ۲۰۰۰ میلادی تولید گوشت مورد نیاز برای خوراک انسان در کشورهای ثروتمند سیر نزولی داشته، ولی در آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی به ترتیب ۶۸، ۶۴ و ۴۰ درصد رشد داشته است. بنابراین سلامت حیواناتی مانند گاو بر سلامت مصرف‌کنندگان بسیار تاثیرگذار است. این افزایش رشد به معنای افزایش استفاده از آنتی بیوتیک برای درمان بیماری دام و طیور در مزارع است.

این مطالعه با بررسی روند تکامل باکتری‌های شایع از قبیل سالمونلا، کامپیلوباکتر، استافیلوکوکوس و اشرشیا کولای نشان می‌دهد مقاومت آنتی بیوتیکی در مزارع کشورهای کم‌درآمد با سرعت زیاد رو به افزایش است. بر اساس این مطالعه، کشاورزان و دامداران این مناطق تمایل بیشتری به استفاده از آنتی بیوتیک‌هایی مانند تتراسایکیلین‌ها، سولفونامیدها، کینولون‌ها و پنیسیلین‌ها دارند و باکتری‌ها نسبت به این داروها بیشترین مقاومت را پیدا کرده‌اند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، نسبت بالایی از باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک که سبب عفونت‌های شایعی مانند عفونت‌های دستگاه ادراری، ذات الریه و عفونت‌های خون می‌شوند، وجود دارند. ناکارا بودن دارو نسبت به عفونت به معنای افزایش نرخ ناتوانی و مرگ و تحمیل هزینه‌های هنگفت در حوزه بهداشت است.
حل مشکل مقاومت آنتی‌بیوتیکی نیازمند اتخاذ سیاست‌های درست و موثر است.

نتایج این مطالعه در نشریه Science منتشر شده است.

 

نظر شما
ادامه