کد خبر: ۵۲۲۶۲

دانشمندان قصد دارند تا چند سال دیگر سگ‌های مین‌یاب و کاشف مواد مخدر را بازنشسته و زنبورها را جانشین آنها کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اعتمادآنلاین، دانشمندانی که برای کاهش حداکثری اقدامات تخریبی و تروریستی تلاش می‌کنند به کشف جالبی در زمینه به‌کارگیری زنبور در کشف مواد مخدر، مواد منفجره و مین‌یابی دست یافته‌اند.

این شبکه خبری افزود: محققان در پروژه‌ای جالب قصد دارند با آموزش زنبور، این حشره را جانشین سگ‌های پلیسی‌ای کنند که در امر مبارزه با جنایات مختلف مانند مواد مخدر و بمب‌گذاری فعالیت دارند.

یک پژوهشگر در دانشگاه سنت‌اندروز در این رابطه گفت: در حال تلاش برای آموزش شماری از زنبورها هستیم تا بوی مواد منفجره را همانند بوی شهد گل‌ها از چند متری تشخیص دهند و به سوی آن پرواز کنند.

این دانشمند معتقد است در چارچوب این تحقیقات، که هزینه آن را پیمان ناتو می‌پردازد، زنبورها تا پنج سال آینده قادر به یافتن مواد مخدر و مواد منفجره خواهند شد.

به گفته کارشناسان، زنبورها می‌توانند کارایی بالاتری از سگ‌های پلیس داشته باشند، ارزان‌تر هستند، زودتر آموزش می‌بینند و می‌توانند به اماکنی دسترسی پیدا کنند که سگ‌ها قادر به رسیدن به آن نیستند و از آن مهم‌تر زنبورها نمی‌توانند به اشتباه بمب یا مین را منفجر کنند.

دانشمندان فعال در این پروژه در عین حال اعتراف می‌کنند همچنان با مشکل بزرگی مواجه هستند، بزرگ‌ترین مشکل آنها غیرقابل پیش‌بینی بودن رفتارهای زنبور است که همچنان درصد اشتباه را در فعالیت آنها بالا نگه می‌دارد.

منبع: اسکای‌نیوز


نظر شما
ادامه