کد خبر: ۵۲۳۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

نماینده مردم آمل در مجلس با انتقاد از عملکرد سازمان محیط‌زیست، گفت: ﻣﺰارع ﭘﺮورش ﻣﺎﻫﻲ بسیاری در مسیر رودخانه هراز فعالیت می‌کنند، بنابراین اظهارات کلانتری مبنی بر از بین رفتن تمامی موجودات زنده رودخانه‌های شمال کشور در اثر ورود شیرابه پسماند‌ها کذب است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خانه ملت، «عزت الله یوسفیان ملا» در واکنش به صحبت‌های اخیر رئیس سازمان محیط‌زیست مبنی بر اینکه هیچ رودخانه‌ای در شمال کشور نداریم که موجود زنده داشته باشد، گفت: در مسیر و بستر رودخانه هراز و در مناطق پلور، بندکنار، تکاور، پلمون، گردنک، شنگلده، شاهاندشت، وانا، بایجان، پنج آب، کهرود حوضچه‌های مخصوص پرورش ماهی وجود دارد که از آب این رودخانه استفاده می‌کنند.

ادعای آلودگی آب‌ رودخانه‌های شمال کشور صحت ندارد/ استفاده از آب رودخانه هراز در حوضچه‌های پرورش ماهی

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی، با اعلام اینکه آلودگی آب‌ رودخانه‌های شمال کشور صحت ندارد، افزود: در بالادست رودخانه و در مناطق مذکور ماهی قزل‌آلا و در پایین دست رودخانه هراز ماهیان گرمابی پرورش داده می‌شود و بزرگترین پرورش ماهیان گرمابی منطقه نیز در محور هراز، محمود آباد آمل و دوراهی شهرک صنعتی آمل احداث شده است که همه آنها از آب رودخانه هراز بدون آنکه تصفیه شود، استفاده می‌کنند. تمامی این حوضچه‌های در مسیر  رودخانه احداث شده و آب پس از ورود به این حوضچه‌های در امتداد رودخانه به جریان می‌افتد. 

اظهارات کلانتری مبنی بر از بین رفتن موجودات زنده رودخانه‌های شمال کشور کذب است

عضو کمیسیون آئین نامه مجلس شورای اسلامی اظهارات رئیس سازمان محیط‌زیست را مبنی بر از بین رفتن تمامی موجودات زنده رودخانه‌های شمال در اثر ورود شیرابه پسماند‌ها را کذب و بی‌اساس دانست و تصریح کرد: مشکلات پسماند در مازندران وجود داشته و یکی از مهمترین معضلات استان‌های شمال کشور نیز ورود شیرابه پسماند‌ها به رودخانه‌ها است اما اینکه تمامی موجودات زنده رودخانه‌ها به این دلیل از بین رفته باشد و آب رودخانه غیرقابل استفاده باشد به هیچ عنوان صحت ندارد.  

وی با بیان اینکه ماهیان تنها موجودات رودخانه‌های شمال کشور هستند، تاکید کرد: نمی‌دانم منظور رئیس سازمان محیطزیست از این صحبت که هیچ موجود زنده‌ای در رودخانه‌های شمال کشور وجود ندارد، چیست؟ شاید در گذشته سگ آبی و یا موجود دیگری در این رودخانه وجود داشته و امروز در اثر آلودگی از بین رفته است. اما معمولا به تناسب گرم یا سرد بودن آب منطقه ماهی پرورش می‌دهند اما بنده تاکنون نشنیده‌ام که در رودخانه‌های شمال کشور موجود دیگری هم وجود داشته و از بین رفته باشد.  

رئیس سازمان محیط زیست هیچ اقدام عملی  انجام نداده است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در رابطه با عملکرد سازمان محیط زیست در خصوص مدیریت پسماندها و جلوگیری از ورود شیرابه ‌به رودخانه‌ها‌ اضافه کرد: عملکرد سازمان محیط‌زیست در حد مصاحبه، سخنرانی و برگزاری سمینار و جلسات بسیار عالی بوده است اما هیچ کاری در حوزه میدانی انجام نمی‌دهد. بنابراین معتقدم سازمان محیط‌زیست نه تنها رفع مشکل نکرده بلکه مشکلاتی را هم ایجاد می‌کند.  

بررسی طرح تبدیل سازمان حفاظت محیط‌زیست به وزارت‌خانه در صحن علنی مجلس به زودی 

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه طرح تبدیل سازمان حفاظت محیط‌زیست به وزارت خانه در مجلس شورای اسلامی در حال تدوین بوده و به زودی در صحن علنی مطرح می‌شود، افزود: تلاشمان این است که سازمان محیط‌زیست را همانند سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به منظور نظارت‌پذیری و پاسخگویی بیشتر به وزارت‌خانه تبدیل کنیم چرا که در حال حاضر رئیس سازمان محیط زیست معاون رئیس جمهور بوده و در خصوص مشکلات و کم‌کاری‌ها به مجلس پاسخگو نیست. بنابراین امیدواریم با تصویب این طرح در صحن علنی بسیاری از مشکلات حوزه محیط‌زیست حل شود.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین ترابی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
0
0
هدف دکتر کلانتری قسمت های بالا دست رودهای شمال کشور نیست حتی در چند صد متر اول نقطه اتصال چشمه گیله ، رودخانه مرکزی تنکابن هنوز در فصل بهار محل تخم ریزی ماهیان سفید و آزاد دریای خزر است و اندک حیات باقیمانده در بعضی رودخانه های مسیر اصلی چند رود شمال را واقعا نمیتوان وجود حیات در رودخانه ها دانست.
نظر شما
ادامه