کد خبر: ۵۲۳۳

حکیم مهر - دبیر انجمن صنفی کشتارگاههای صنعتی طیور گفت: با وجود اینکه حدود دو میلیون تن از ظرفیت‌های ایجاد شده در کشتارگاه‌ها بلااستفاده مانده است، هر روز بر تعداد کشتارگاههای طیور افزوده می‌شود.

حمید رحیلی‌نژاد تصریح کرد: حدود 220 کشتارگاه صنعتی طیور در کشور وجود دارد که به صورت میانگین در ساعت سه هزار قطعه مرغ را می‌توانند کشتار کنند.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت کشتارگاه‌های کشور سالانه حدود سه میلیون و 400 تن و مصرف سالانه گوشت مرغ در کشورمان یک میلیون و 600 الی 700 تن است، تصریح کرد: در صورتیکه ظرفیت‌های ایجاد شده خالی و بلااستفاده مانده است هر روز بر تعداد کشتارگاه‌های استان تهران افزوده می‌شود درحالیکه این استان حدود 20 درصد مرغ زنده دارد و بقیه نیاز از استان‌های همجوار تامین می‌شود.

رحیلی‌نژاد درباره صادرات مرغ و وجود ظرفیت در کشتارگاه‌های کشور گفت: هم ظرفیت پرورش مرغ زنده و هم ظرفیت کشتار و بسته‌بندی در کشتارگاه‌ها وجود دارد اما گوشت مرغ صادراتی باید دارای مشخصه‌های بهداشتی باشد و از نظر استانداردهای خارجی هر گوشت مرغی قابل صادرات نیست.

دبیر انجمن صنفی کشتارگاه‌های صنعتی طیور افزود: گوشت مرغ صادراتی باید از نظر قیمت قابل رقابت باشد اما هم‌اکنون قیمت تمام شده تولید بالاست که در کشورهای دیگر هم در این راستا برای صادرکنندگان جوایز صادراتی در نظر می‌گیرند اما در کشور ما سیاست روشنی در این زمینه جود ندارد. از سوی دیگر تولید گوشت مرغ در کشورمان وابستگی ارزی دارد، بدین معنا که برای تولید هر میزان مرغ صادراتی باید خوراک و دارو از خارج وارد شود لذا باید تعادل قیمت محصولات وارداتی با محصول خارجی صادراتی هماهنگی و ارزش اقتصادی داشته باشد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر در کشور مرغ کیلویی بیش از سه هزار تومان و در کشورهای اطراف، مرغ صادراتی حدود دو دلار است که قابل رقابت نیست لذا باید جایزه صادراتی برای آن در نظر گرفته شود.

رحیلی‌نژاد تصریح کرد: با توجه به اینکه شرایط آب و هوایی در کشورمان بسیار متنوع است کیفیت و طعم محصول ایرانی بالاتر است که این امر یکی از مزایای تولید محسوب می‌شود. از سوی دیگر با توجه به اینکه کشور اسلامی هستیم و ذبح حلال صورت می‌گیرد و کشورهای همجوار نیز مسلمان هستند و غذای حلال مصرف می‌کنند، برای خرید از ایران تمایل بیشتری دارند و حاضر هستند بابت محصول حلال و با کیفیت ایرانی مبلغ بیشتری بپردازند اما با این وجود بازهم تولیدمان قابل رقابت نیست لذا لازم است جوایز صادراتی و حمایت‌هایی در این راستا صورت گیرد یا هزینه نهاده‌های تولید کاهش یابد تا هم مصرف کننده داخل متضرر نشود و هم در صادرات قابل رقابت شویم.

دبیر انجمن صنفی کشتارگاه‌های صنعتی طیور تاکید کرد: صادرات پشتوانه تولید است؛ چراکه صادرات بهترین روش تنظیم بازار است و ابتدا نیاز کشورمان تامین و مازاد آن صادر می‌شود لذا با مازاد تولید می‌توان در زمان‌های افزایش مصرف همچون عید، محرم، رمضان و ... مصرف داخلی را جایگزین صادرات کنیم و صادرات را برای تنظیم بازار داخلی در نظر گیریم. از سوی دیگر با توجه به اینکه تولید باید براساس استانداردهای جهانی باشد، کیفیت محصول برای مصرف‌کنندگان داخلی هم افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه برزیل، آمریکا و ترکیه بزرگترین صادرکنندگان گوشت مرغ جهان هستند، گفت: مقامات دولتی از صادرات و تنظیم بازار به این روش استقبال می‌کنند اما به دلیل مشکلات داخلی، قابل رقابت نبودن قیمت و ... تاکنون صادرات منسجمی صورت نگرفته است.

 

 

نظر شما
ادامه