کد خبر: ۵۲۳۸۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

اواخر تابستان سال جاری بروز و شیوع بیماری لکه سفید در برخی از سایت‌های پرورش میگوی استان بوشهر موجبات نگرانی را به وجود آورد، به طوری که اعلام شد ویروس این بیماری در تعدادی از سایت ها ردیابی شده و در حدود ۱۰ استخر نیز تلفات و خسارات سنگینی به بار آورده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، بیماری لکه سفید یا وایت اسپات از جدی‌ترین و خطرناک‌ترین بیماری‌های ویروسی تاثیرگذار در حوزه شیلات و آبزی پروری است که بیش از ۱۵ سال مزارع پرورشی میگو را با خود درگیر کرده است. این ویروس به دلیل سرعت شیوع و انتقالش می‌تواند در کمتر از یک روز ده‌ها و شاید صدها استخر پرورشی میگو را که در کنار یکدیگر هستند، ‌ آلوده کند و همه تولیدات پرورش‌دهندگان یک منطقه را از بین ببرد.

معاون آبزی پروری شیلات استان بوشهر با اشاره به آخرین وضعیت بیماری لکه سفید گفت: فعلا مورد جدیدی گزارش نشده و از همان نیمه شهریور و پس از اعلام بروز بیماری، اقدامات کنترلی انجام شده و دیگر هیچ تلفاتی نداشته ایم، البته در همان زمان میزان تلفاتی در برخی مزارع استان شامل دیلم و بندرریگ داشتیم اما بعد از آن که هوا گرم‌تر شد تلفاتی گزارش نشده است.

کاهش دما علت بروز بیماری لکه سفید

«اشرف» عنوان کرد: کاهش دما به ویژه در شمال استان به خصوص دیلم باعث بروز بیماری لکه سفید شد، و الان در بیش از ۸۰ درصد مزارع و استخرها و در سایت های دیلم و بندر ریگ برداشت انجام شده است.

وی در خصوص وضعیت برداشت و میزان ظرفیت سایت های پرورش میگو اظهار کرد: در سال جاری تعداد ۱۰ سایت پرورش میگو داشته ایم و از نیمه شهریور و آغاز برداشت ها، از ۵ هزار و ۱۲۸ هکتار سطح زیر کشت، در ۱۴۰۰ هکتار و به میزان ۵ هزار و ۵۰۰ تن برداشت صورت گرفته است.

راهکارهای جلوگیری از شیوع بیماری

معاون شیلات بوشهر تاکید کرد: برای جلوگیری از شیوع بیماری بایستی مواردی چون رعایت اصول بهداشتی در مزارع، فعال نمودن قرنطینه های سایت و ضدعفونی خودروهای حمل میگو در دستور کار قرار گیرد و همچنین از ترددهای بی مورد در سایت ها جلوگیری شود.

اشرف خاطرنشان کرد: از علل بروز بیماری میتوان به کاهش دما، منابع وحشی، پایین بودن کیفیت بچه میگو، عدم رعایت تراکم ذخیره‌سازی بچه میگو در استخرها و عدم استفاده از هوادهی، عدم مدیریت غذادهی و... اشاره کرد اما برای قطعیت در عوامل بروز بیماری بایست مطالعات دقیق و جامع تری توسط موسسات تحقیقاتی و پژوهشی صورت پذیرد.

لکه سفید در بوشهر وضعیت آرامی دارد

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر در این خصوص به ایسنا گفت: در حال حاضر بیماری لکه سفید در بوشهر وضعیت آرامی دارد. تنها در چهار سایت بویرات (دیلم)، حله (گناوه)، بندرریگ و شیف (بوشهر) و حدود استخرهای اعلام شده بیماری وجود داشته که آن هم کنترل شده است.

«دکتر مرتضی بحرانی» ادامه داد: ممکن است این بیماری دوباره شیوع یابد که این به رفتارهای امنیت زیستی که باید در سایت های پرورش رعایت شود، بستگی دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر از لحاظ ترددها و کنترل شرایط قرنطینه‌ای مراعات کافی صورت نگیرد، و جابجایی غذا و تجهیزات از منطق آلوده به استخرها یا سایت‌های دیگر داشته باشیم ممکن است بیماری گسترش پیدا کند.

تاثیر دمای هوا بر بیماری لکه سفید

این مسئول عنوان کرد: در حال حاضر همکاران پرورش دهنده در قالب یک کمپین با آموزش‌های ارائه شده و کنترل های صورت گرفته به پایداری شرایط کمک می‌کنند مضاف بر اینکه گرم شدن هوا نیز به این پروسه کمک کرده و توانسته در کنترل بیماری موثر باشد.

مدیرکل دامپزشکی بوشهر با اشاره به تاثیر دمای هوا بر بیماری اضافه کرد: ویروس در دمای زیر ۲۸ درجه فعال و تکثیر آن بسیار زیاد می شود که می تواند مخاطرات بسیار زیادی نیز به همراه داشته باشد.

بحرانی افزود: برداشت سریع تر می تواند راهی برای جلوگیری از وارد شدن خسارت به مزارع مستعد و در خطر بروز بیماری باشد.

یک زنگ خطر مهم!

گفتنی است گسترش بیماری لکه سفید از طریق حرکت لاروهای آلوده اتفاق می‌افتد و انتقال بیماری بین مزارع و استخر پرورش هم می‌تواند از طریق آب خروجی استخرهای آلوده، هواده‌ها، حشرات، پرندگان و تجهیزات آلوده باشد.

به گفته رئیس سازمان دامپزشکی عوامل بسیاری در شیوع این بیماری اثرگذار است که مناسب نبودن زیرساخت‌ مزارع پرورشی یکی از آنهاست که جزو وظایف سازمان شیلات به شمار می‌رود.

گزارش این بیماری می‌تواند زنگ خطری مهم برای صنعت پرورش میگو باشد تا همه آن را مدنظر قرار دهند و بیش از این شاهد شیوع بیماری نباشیم.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد قدسي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
0
0
خدمتتان عرض شود كه طبق نظرات اساتيد وكارشناسان بيماريعاي ميگو وبا تجربياتي كه در طول بيست وچهارسال دارمً تابوده ميگو ها ازطريق مادر به لارو منتقل ميشوند بنابراين بزرگترين درمان پيشگيري هست وچه خوب بود كه سازمان دامپزشكي ازورود لارو وناپلي از استانههاي هجرات جلوگيري ميكرد ودومين نكته از ذخيره سازي متراكم نيز بهر ترتيبي مانع ميشد
نظر شما
ادامه