کد خبر: ۵۲۳۸۴
در پی انتشار خبر آلوده نمودن گندم‌ها در گنبدکاووس به فضولات دامی:
«دکتر احمد همتی» افزود: موضوع گندم‌های آلوده کاملا عمدی بوده و یک جنایت محسوب می‌شود و باید با عاملان آن به عنوان جانیان سلامت مردم برخورد شود ...

حکیم مهر: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم با اشاره به عدم برخورد قاطع وزارت جهاد کشاورزی با عاملان گندم‌های آلوده، بر ضرورت برخورد با جانیان سلامت مردم تاکید کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خانه ملت، «دکتر احمد همتی» در رابطه با ضرورت توجه به عوامل تهدید کننده سلامت غذایی جامعه، گفت: امنیت غذایی و کیفیت محصولات کشاورزی موضوع بسیار مهمی است و سلامت آنها باید از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار بگیرد. 

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه کمیسیون بهداشت و درمان با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با ورود آب‌های آلوده به فاضلاب در مزارع کشاورزی، گفت: پساب حاصل از زباله‌های رها شده در مناطق مختلف کشور آب‌های سطحی و زیر زمینی را آلوده می‌کند و همان آب هم برای آبیاری سبزیجات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همتی، با تاکید بر اینکه دپوی زباله‌های خانگی، بیمارستانی، شیمیایی و صنعتی آبهای زیرزمینی و حتی سطحی کشور را آلوده می‌کند، اظهار کرد: متاسفانه آبهای آلوده به فاضلاب، برای محصولات کشاورزی و حتی محصولاتی که برای خوراک دام مورد استفاده قرار می‌گیرند، از طرفی آلوده شدن نهاده‌های دامی باعث می‌شود دام و طیور هم دچار آلودگی شوند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: براساس قانون برنامه ششم، وزارت جهاد کشاورزی موظف است در خصوص الگوی کشت، کنترل کودهای شیمیایی و مواد زائد موجود در محصولات کشاورزی اقدام جدی انجام دهد، اما متاسفانه تاکنون برای هیچ یک از این موارد اقدامی صورت نگرفته است.  

وزارت جهاد کشاورزی نیازمند تحول در نیروی انسانی   

وی با انتقاد از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی، اظهار کرد: معتقدم باید تحولی در نیرو‌های وزارت جهاد کشاورزی صورت بگیرد و نیروهای جوان، علمی و کارآمد در این وزارتخانه به کار گرفته شوند تا از نظر کیفی و کمی تضمین بیشتری در محصولات کشاورزی داشته باشیم.  

وزارت نیرو نسبت به مدیریت پساب و بازچرخانی آب  اهتمام داشته باشد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم، با اشاره به اینکه مدیریت و ساماندهی پساب‌ها برعهده وزارت نیرو است، یادآور شد: مسئولان وزارت نیرو در جلسه روز گذشته کمیسیون بهداشت حضور داشتند و  ما نیز  در این خصوص به آنها تذکر دادیم چرا که پساب‌ها را می‌توانیم پس از بازچرخانی و تصفیه مورد استفاده قرار دهیم. هر چند قدم‌هایی در این رابطه برداشته شده است اما به هیچ عنوان کافی نیست.

عدم برخورد قاطع وزارت جهاد کشاورزی با عاملان گندم‌های آلوده 

همتی، با اشاره به وجود گندم‌های آلوده در برخی از مناطق کشور، اظهار کرد: سال گذشته گزارش‌های به دست ما رسید مبنی بر اینکه برخی از افراد به عمد گندم‌ها را با ماسه، کود مرغ و آلودگی‌های دیگر با هدف افزایش وزن و سود بیشتر مخلوط می‌کنند اما متاسفانه برخورد جدی از طرف وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مسئول اول این موضوع با متخلفان را شاهد نبودیم.

ضرورت برخورد با عاملان گندم‌های آلوده به عنوان جانیان سلامت مردم

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: در برخی از موارد، مواد غذایی و محصولات کشاورزی به صورت غیر عمد آلوده شده‌اند، اما موضوع گندم‌های آلوده کاملا عمدی بوده و یک جنایت محسوب می‌شود و باید با عاملان آن به عنوان جانیان سلامت مردم برخورد شود. در جلسه مذکور کمیسیون بهداشت هم مقرر شد، مسئولان مربوطه تمامی مستندات موجود را برای پیگیری به کمیسیون بهداشت ارائه کنند

 

نظر شما
ادامه