کد خبر: ۵۲۴۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی قم گفت: ‌از مجموع ۱۰ میلیون قطعه جوجه ریزی درسال جاری، ‌۱۸۰ هزار قطعه به دلیل ابتلا به بیماری نیوکاسل تلف شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر علی حیدری»‌ افزود: با توجه به این‌که بیماری نیوکاسل سال گذشته و امسال شیوع بیشتری درکشور داشت،‌ ۲۷ مرغداری استان قم نیز تحت تاثیر این بیماری قرار گرفت و طیور این مرغداری‌ها مبتلا به نیوکاسل شدند.

وی بابیان این‌که وضعیت تهویه در فصل تابستان باعث افزایش این بیماری می‌شود، ‌اضافه کرد: معمولا این بیماری در مرغداری‌هایی که شرایط بهداشتی مناسبی ندارند و یا طیور را علیه بیماری واکسینه نکرده باشند، شیوع بیشتری پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: شرایط بد آب و هوایی قم در فصل تابستان و همچنین تراکم مرغداری‌ها از دیگر دلایلی است که باعث افزایش ابتلای طیور به بیماری نیوکاسل شده است.

حیدری با بیان این‌که ابتلا به بیماری نیوکاسل در فصل‌های سرد سال کاهش می‌یابد،‌ ادامه داد: موارد مشکوک بیماری پیگیری و نمونه‌گیری می‌شود و با کشف منبع بیماری، از ابتلا طیور سایر مرغداری‌ها جلوگیری به عمل می‌آید.

وی با اشاره به این‌که با تزریق واکسن می‌توان از ابتلا به بیماری پیشگیری و یا روند رشد آن را کند نمود، خاطرنشان کرد:‌ در سال جاری حدود ۳۰ میلیون دُز واکسن به سه میلیون قطعه طیور مرغداری‌های قم تزریق‌شده است.

وی بیان کرد: نیوکاسل می‌تواند از نظر گوارشی، ‌عصبی و تنفسی طیور را بیمار نماید، در مرغ‌های تخم‌گذار باعث کاهش تولید و در مرغ‌های گوشتی باعث مرگ‌ومیر و عقب افتادن رشد می‌شود.

رئیس اداره بهداشت دامپزشکی قم با تاکید بر رعایت امنیت زیستی در مرغداری‌ها،‌ به مرغداران توصیه نمود: هرگونه ورود و خروج افراد باید تحت شرایط خاص باشد، ورود بدون تعویض لباس در مرغداری ممنوع است و طیور را در زمان‌های مناسب واکسینه نمایند.

۷۶ واحد پرورش پولت در استان فعال است که ظرفیت تولید چهار میلیون قطعه پولت را دار می‌باشد؛ ۱۷۶ واحد مرغ تخم‌گذار قم نیز ظرفیت تولید حدود هشت میلیون و ۸۰۰ هزار تخم‌مرغ در سال را داراست و در حال حاضر پنج میلیون و ۲۲۰ هزار مرغ تخم‌گذار در حال تولید وجود دارد.

۳۲۰ واحد مرغ گوشتی موجود در قم نیز ظرفیت تولید حدود پنج میلیون قطعه مرغ را دارا می‌باشد.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
0
0
آقا نگو
180 هزار از 10 میلیون یعنی 2 درصد
بسه دیگه
نگو
آخه ریاست محترم سازمان میگه 98 درصد کاهش بیماری طیور داریم
شما هم میگید 2 درصد نیوکاسل (حالا مابقی ...)
پس سال گذشته بیش از 100 درصد تلفات داشتید؟
نگو آقا جان نگو
نظر شما
ادامه