کد خبر: ۵۲۴۲۳
تعداد نظرات: ۹ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: سازمان دامپزشکی کشور به دنبال این است تا در نگاهی نو به حیوانات همراه، اختیارات تصمیم‌گیری را به همراه مسئولیت‌پذیری به بخش خصوصی و تشکل‌ها واگذار کند ...
 

حکیم مهر: رییس سازمان دامپزشکی کشور در سومین کنگره ملی طب حیوانات همراه خواستار رویکردی تازه و متفاوت به مقوله مراقبت از حیوانات همراه، چه از نوع متعارف و چه غیرمتعارف شد و آمادگی این سازمان را جهت واگذاری اختیارات و مسئولیت‌ها به بخش خصوصی و انجمن‌ها، تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» رئیس این سازمان امروز پنج شنبه 11 مهرماه 98 خورشیدی در «سومین کنگره طب حیوانات همراه» با حضور در تالار حامدی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران گفت: تمام حیواناتی که به عنوان نگهبان، پلیس، زنده‌یاب یا آتش‌نشان و اخیراً هم تشخیص برخی بیماری‌ها و سلول‌های سرطانی استفاده می‌شوند، به نوعی در فهرست این حیوانات همراه هستند که فواید و استفاده مفید آنها برای بشر اثبات شده است.

وی با بیان این که البته در شرایط خاص امروز جامعه از حیوانات همراه به دو دسته متعارف و غیر متعارف یاد می شود، افزود: این اتفاق دروازه جدیدی را به سوی حیوانات خانگی متعارف و غیرمتعارف باز می‌کند.

رفیعی‌پور با بیان اینکه با استفاده از تعبیر «حیوانات همراه»، مسئولیت‌های جدید برای حوزه دامپزشکی ایجاد شده و این دو واژه تعهد خدمت تازه ای ایجاد می‌کند، تصریح کرد: بنده در بازدیدهای اخیر خود از حوزه بخش خصوصی از روند تحولات رخ داده در خدمات طبی به حیوانات همراه، شگفت زده شده ام و انصافا سطح این خدمات قابل مقایسه با آنچه در دهه 70 مشهود بود نیست.

رییس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه با اشاره به مسئولیت خطیر تمام ارگان‌های دولتی و خصوصی و مردم نهاد در مراقبت از حیوانات همراه که تماس مستقیم آنها با انسان بیش از حیوانات اهلی نیز است، تصریح کرد: در این میان اگرچه سازمان دامپزشکی کشور به جایگاه مناسب خود در حیطه مدیریت بیماری‌های حیوانات همراه دست نیافته است، اما اقدامات خوبی در حال انجام است.

دکتر رفیعی پور در ادامه با توجه به رشد محسوس بخش خصوصی اعلام نمود: می‌توان در نگارش بخشنامه ها و دستورالعمل‌های لازم از بخش خصوصی موفق مشورت گرفت تا در برنامه‌های آتی سازمان دامپزشکی کشور به عنوان نهاد سیاستگذار و ناظر مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به تبعات پر مخاطره رها شدن حیوانات خانگی و همراه در سطح جامعه به هر دلیلی، این امر را مسئولیت آفرین برای ارگان‌های نظارتی و دامپزشکی دانست و گفت: در این میان حفاظت از ذخایر ژنتیکی دامی و همچنین سلامت عمومی جامعه ایجاب می کند تا مسئولیت‌های لازم برای افراد و ارگان‌هایی که به نحوی با حیوانات همراه در ارتباط هستند روشن شود.

رفیعی‌پور یکی از این مشکلات مهم پیش پای مدیریت حیوانات همراه در کشور را حل نشدن معضل حیوانات ولگرد و به تعبیر صحیح تر بدون صاحب برشمرد که بدون دارا بودن صاحب مشخصی در محیط عمومی رها شده اند.

وی در این ارتباط به نکته ظریف و مهمی نیز در نحوه توصیف حیوانات ولگرد اشاره کرد و آن این بود که گفت: متاسفانه در حالی همه در توصیف معضل ولگردی از سگ ولگرد یاد می‌کنند که این ویژگی، فقط شامل این حیوان نیست.

وی با بیان اینکه در مدیریت حیوانات بدون صاحب، دستگاه‌های مختلف مانند سازمان دامپزشکی، وزارت کشور و شهرداری‌ها و حتی خود انجمن‌های حامی حقوق حیوانات نقش دارند، ابراز امیدواری کرد تا هرچه سریع‌تر تمام این دستگاه‌ها در کمیته ساماندهی حیوانات بدون صاحب راه حل عاجلی برای خروج از این وضعیت اعم از شیوه عقیم‌سازی و زنده‌گیری بیابند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در یک نکته‌سنجی ظریف و جالب در حین سخنرانی‌اش به شعر خوشنویسی شده و منقوش بر دیوار از زنده‌یاد سهراب سپهری در پیشروی مخاطبان سالن حامدی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران که توصیه‌کرده «چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید»، اشاره کرد و افزود: سازمان دامپزشکی کشور به دنبال این است تا صرفاً ارگانی سیاستگزار و ناظر باشد که به پیشبرد اهداف بهداشت و سلامت عمومی کمک می‌کند، لذا به تأسی از همین شعر زیبای سهراب سپهری عزیز آماده است در نگاهی نو به حیوانات همراه و در تحقق «شستنِ چشم‌ها و جورِ دیگر دیدن» اختیارات تصمیم‌گیری را به همراه مسئولیت‌پذیری به بخش خصوصی و تشکل‌ها واگذار کند.

سومین کنگره ملی طب لازم بذکر است حیوانات همراه توسط جامعه دامپزشکان ایران و با همکاری دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و حمایت و حضور سازمان ها و نهادهای دولتی و دانشگاهی در روزهای 11 تا 13 مهرماه 98 در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برگزار می‌گردد.

این کنگره پذیرای پژوهشگران، اساتید، دامپزشکان، کارشناسان و دانشجویان دامپزشکی و علوم دامی بوده و تمرکز آن بر بیماریها، بهداشت و تغذیه حیوانات همراه که از پیدایش خلقت درکنار انسان بوده اند با تاکید بر مطالعات و روش‌های نوین تشخیص، درمان و پیشگیری بیماری‌ها در اسب، دام‌های کوچک (سگ و گربه)، حیوانات اگزوتیک و پرندگان و ماهیان زینتی است. همزمان با برگزاری کنگره به منظور معرفی توانمندی‌ها و امکانات شرکت‌های مرتبط، نمایشگاهی نیز در این مکان برگزار می‌شود.

 

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
0
2
اقای دکتر در مورد شیوه نامه جدید کلینیک ها خبری ندادن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
چرا همه اینقد پیگیر دستورالعمل هستند ؟ مگه قراره اتفاق جدیدی بیوفته جز بیکاری قشر دامپزشکان
ناشناس
|
France
|
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
0
2
............
شیوه نامه که بدون مشورت بخش خصوصی اماده ابلاغ بود
چی شد ابلاغ نشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
2
1
شیوه نامه جدید درمانگاهها نیاز به نگارش مجدد داره جایگاه پیرادامپزشکان فقط مایه کوبی نیست که آن هم برای کاردان هست بقیه کارشناس تا ارشد وپی اچ دی جایگاهشون کجاست نه دربخش دولتی ونه خصوصی هیچ جایگاهی دیده نشده وجای بررسی دارد چشمهارا ازهمینجا بشوئید ودوباره جوردیگری بنگرید تا آیندگان دعا گوباشند بزرگواران، این همه گستردگی خدمات دامپزشکی واینهمه نیروی تحصیل کرده نیازبه مدیریت دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
0
2
حکیم مهر لطفا پیگیر ابلاغ شیوه نامه کلینیک ها باشید
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
1
0
حالا يه چيز گفته شد شما هم باور كنيد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
1
1
دقیقا
برای پیاده سازی سیاستهای دامپزشکی بهتر اینست که سازمان در ابتدا تبعیضهای موجود در سیستم را رفع کند و اولین قدم هم میتواند تعیین جایگاه کارشناسان ارشد و دکتری تخصصی پیرادامپزشکان در شیوه‌نامه باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
پیرادامپزشکان بیشتر از این چی میخان ؟ برید خداروشکر کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
0
1
در این شیوه نامه هیج جایگاه مشخصی برای پیرادامپزشکان تعریف نشده، اینهمه نیروی تحصیلکرده و دانش آموخته کجای این سیستم جای دارند؟ این شیوه نامه نیاز به بازنگری و اصلاح جدی داره، لازم میبینم پیرادامپزشکان برای احقاق حقشون بیش از پیش تلاش کنند
نظر شما
ادامه