کد خبر: ۵۲۴۴۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
اختصاصی حکیم مهر:
امیر دریادار دوم «دکتر مصطفی مداح» معاون بهداشت، امداد، درمان و آموزش پزشکی ارتش ج.ا.ا در پیامی، روز ملی دامپزشکی را به دامپزشکان نظامی و خانواده دامپزشکی کشور تبریک گفت ...
 

حکیم مهر: امیر دریادار دوم «دکتر مصطفی مداح» معاون بهداشت، امداد، درمان و آموزش پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پیامی به مناسبت روز ملی دامپزشکی، این روز را به دامپزشکان نظامی و خانواده دامپزشکی کشور تبریک گفت.

به گزارش حکیم مهر، متن این پیام به شرح زیر است:

پیام تبریک چهاردهم مهرماه، روز ملی دامپزشکی

روز چهاردهم مهرماه - که در تقویم ملی کشور، روز دامپزشکی نام گرفته است - به پاس گرامی‌داشت حرفه‌ای است که از پیشینه‌ای تاریخی برخوردار بوده و اسناد آن که مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد می‌باشد، به خط هیروگلیف موجود است. در سازمان ارتش ج.ا. ایران نیز پایه‌های دامپزشکی از سال 1290 هجری خورشیدی با تاسیس مدرسه عالی دامپزشکی در ژاندارمری سابق – که در آن زمان بخشی از ارتش محسوب می‌شد -، برای تربیت دامپزشکان مورد نیاز نیروهای مسلح آن دوران بنا نهاده شد؛ به نحوی که می‌توان ارتش را پایه‌گذار دامپزشکی کشور در هر دو بخش علمی و اجرایی دانست. چراکه نخستین رئیس دانشکده دامپزشکی تهران (قدیمی‌ترین دانشکده دامپزشکی کشور)، لباس پرافتخار نظامی را در بر داشته است و هم‌اکنون نیز تصویر ایشان با لباس نظامی کماکان در اتاق ریاست آن دانشکده در کنار رؤسای بعدی، به قدمت این علم در ارتش ج.ا. ایران اشاره دارد.

سابقه پرافتخار دامپزشکان نظامی در ارتش، اعم از بر عهده گرفتن امور مدیریتی و اجرایی در حد ریاست کل اداره بهداری (بهداشت و درمان) وقت تا رئیس بهداری برخی از نیروها تا مسئولیت معاونت‌های بهداشتی ادارات بهداشت، امداد، درمان، دوایر طب پیشگیری و تیم‌های کنترل مواد غذایی، آزمایشگاه‌های کنترل مواد غذایی و تشخیص طبی و نیز امور آموزشی و پژوهشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی ج.ا. ایران، دانشکده افسری امام علی(ع)، مرکز آموزش بهداشت و درمان (بهداری) ارتش و مراکز مشابه بر کسی پوشیده نیست.

سازمان بهداشت جهانی، دامپزشکان را تنظیم‌کننده روابط انسان، حیوان و محیط زیست می‌داند و برابر آموزش‌های آکادمیکی که این رشته در عصر نوین دامپزشکی در سراسر جهان می‌بیند، دامپزشک امروزه دیگر همچون بیطاران قدیم فقط مسئول تامین سلامت دام نیست، بلکه مهم‌ترین وظیفه آن تامین سلامت انسان از مسیر نظارت بر بهداشت و ایمنی مواد غذایی با منشاء دامی (اعم از گوشت، مرغ، تخم‌مرغ، ماهی و غذاهای دریایی، شیر و لبنیات، عسل و ...) به منظور برقراری امنیت غذایی و همچنین مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال و مشترک بین حیوان و انسان (زئونوزها)، بیماری‌های منتقله از ناقلین و حیوانات موذی و نیز حفاظت از محیط زیست در امور مرتبط با حیات وحش (اعم از خشکی‌ها و دریاها و اقیانوس‌ها) می‌باشد.

در سالی که توسط مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا (مد ظله العالی) به عنوان «رونق تولید» نام‌گذاری شده و در شرایطی که کشور در شرایط جنگ اقتصادی تمام‌عیاری قرار گرفته است، نقش دامپزشکان عزیز در افزایش بهره‌وری و ایجاد رونق اقتصادی در صنعت وسیع مواد غذایی با منشاء دامی، بیش از پیش اهمیت یافته است.

ضمن تبریک و گرامی‌داشت این روز خجسته خدمت تمامی هم‌رزمان دامپزشک نظامی و خانواده‌های محترم ایشان – که پشتیبانی و حمایت عاطفی و روانی را از آنها در انجام ماموریت‌های خطیر محوله بر عهده دارند – انتظار می‌رود:

1- با تجهیز خویشتن به سلاح علم و به‌روز نمودن دانش تخصصی خود، نقش بسیار مهمشان را در سلامت محیط خدمتی ایفا نمایند و در این زمینه لازم است بر علوم اپیدمیولوژی (به‌ویژه اپیدمیولوژی بیماری‌های شابع واگیر و غیرواگیر در کشور و منطقه) و آمار زیستی، کنترل کیفی و بهداشتی مواد غذایی، زئونوزها (بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان و از جمله انواع مارگزیدگی و عقرب‌گزیدگی)، روش‌های نوین و تلفیقی مدیریت مبارزه با آفات و حشرات و ناقلین و حیوانات موذی تسلط کافی داشته باشند.

2- با بهره‌گیری از منابع معتبر، از بیماری‌های نوپدید و بازپدید در سطح جهان، منطقه و کشور که بیش از سه‌چهارم آنها منشاء دامی دارند، مسلط باشند و روش‌های پیشگیری و مهار (کنترل) این بیماری‌ها را بدانند.

3- بیماری‌های بومی منطقه‌ی خدمتی خود را بشناسند و پژوهش‌های کاربردی بهداشتی را در مورد این نوع بیماری‌ها با توجه به موقعیت استقراری یگان خود افزایش دهند.

4- با توجه به جنگ اقتصادی و تمام‌عیار فعلی استکبار جهانی با کشور، به‌نحوی بر امور کیفیتی و بهداشتی مواد غذایی – به‌ویژه پروتئین‌های با ارزش دامی – مدیریت نمایند که در سردخانه‌های یگانی به بهترین نحوی نگهداری شده و دورریز آنها به حداقل برسد.

5- اخلاق حرفه‌ای و وجدان و شرافت سربازی را در هنگام تایید اقلام خریداری شده مد نظر قرار داده و از تایید اقلام غذایی که کیفیت و بهداشت و ایمنی آن در شأن ارتش ج.ا. ایران و برابر آیین‌نامه‌های ابلاغی نمی‌باشد، اکیداً خودداری نمایند.

6- با سایر همکاران دامپزشک و دیگر اعضای گروه بهداشت و طب پیشگیری همدلی و هماهنگی داشته و با کاری تیمی، امور بهداشتی یگان را به پیش برند.

7- ضمن ارتقای دانش خود در زمینه‌های دفاع غذایی، پدافند غیرعامل و دفاع زیستی، همیشه و در همه حال احتمال انجام اقدامات ایذایی توسط دشمنان قسم‌خورده این مرزو بوم اسلامی را مد نظر داشته و طرح‌های مقابله را از پیش آماده کرده و در فواصل مناسب، مورد تمرین قرار دهند.

8- با سازمان‌ها و مجامع اجرایی، علمی و صنفی معتبر از جمله معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی، شبکه‌های بهداشت، ادارت کل و شبکه‌های دامپزشکی، ادارات کل حفاظت محیط زیست، نظام دامپزشکی استان‌ها و ... با حفظ مصالح امنیتی و حفاظتی ارتش در ارتباط باشند و از امکانات و خدمات و تجارب و دانش تخصصی ایشان بهره‌مند گردند.

ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای دامپزشک ارتش ج.ا. ایران به‌ویژه شهدای هشت سال دفاع مقدس، سلامتی و توفیق بیشتر همکاران دامپزشک را در تمامی شئون زندگی و به‌ویژه در مسیر خدمت‌رسانی به میهن عزیز اسلامی تحت فرماندهی فرمانده معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای عزیز (مد ظله العالی) از درگاه پروردگار متعال خواستارم.

معاون بهداشت، امداد، درمان و آموزش پزشکی آجا

دریادار دوم پزشک مصطفی مداح

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
0
1
خیلی ممنون دریادار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
0
0
سپاس از شما دریادار
دکتر شقاقی
|
Australia
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
0
0
سپاس از دریادار مداح
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
0
0
بسیار عالی

خدا را شکر که روز به روز اصل بهداشت واحد One Health فراگیرتر و گسترده تر و نقش دامپزشکی در این خصوص پررنگ تر می شود.
نظر شما
ادامه