کد خبر: ۵۲۴۵۵
تعداد نظرات: ۸ نظر
وزیر بهداشت در گفت‌وگوی اختصاصی با حکیم مهر:
«دکتر سعید نمکی» افزود: جرایی شدن الحاق سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت، بستگی به نظر بزرگان حکومت دارد که در این خصوص به چه جمع‌بندی برسند؛ اعتقاد من این است که دامپزشکی جزء‌لاینفک نظام سلامت است ...

حکیم مهر: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر، در خصوص طرح ادغام سازمان دامپزشکی در وزارت بهداشت، گفت: «اجرایی شدن الحاق سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت، بستگی به نظر بزرگان حکومت دارد که در این خصوص به چه جمع‌بندی برسند. اعتقاد من این است که دامپزشکی جزء‌لاینفک نظام سلامت است اما اینکه در خصوص انتقال چگونه تصمیم‌گیری شود، منوط به نظر مجلس و هیات دولت است.»

«دکتر سعید نمکی» افزود: «سازمان دامپزشکی چه در ساختار وزارت بهداشت باشد و چه نباشد، همکاری ما ادامه پیدا خواهد کرد.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مراسم گرامی‌داشت روز دامپزشکی، گفت: «به جایگاه سازمانی دامپزشکی فکر نمی‌کنیم و دامپزشکان را جدا از تیم پزشکی نمی‌دانیم.»

نمکی با اشاره به اینکه دامپزشکی و پزشکی در یک ساختار ادغام یافته، جزء لاینفک هم هستند، تصریح کرد: «طبیب، داروساز، دندانپزشک و دامپزشک اجزاء ‌لاینفک هم در نظام ارائه خدمت سلامت در همه جهان هستند.»

وی با تاکیدبر اینکه نقش تعیین کننده دامپزشکان در تمام اجزاء نظام سلامت هویداست، خاطرنشان کرد: «در رابطه با غذا به‌عنوان رکن اصلی تامین سلامت جامعه، وقتی طرح از مزرعه تا سفره را نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که بدون پشتوانه دامپزشکان کاری از وزارت بهداشت برنمی‌آید.»

نمکی ضمن انتقاد از اینکه گاهی اعداد و ارقام اعلامی درخصوص بیماری‌های مشترک، بین وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی هماهنگ نیست، گفت: «این نشان می‌دهد که سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت دو همسایه از خویش بیگانه هستند. ما بدون توجه به اینکه جایگاه اجرایی و ساختار سازمانی چگونه است، باید در رسیدن غذای سالم به مردم به هم کمک کنیم. باید برای مبارزه با بیماری‌های مشترک کمیته‌های ملی تشکیل دهیم، اطلاعات خود را مبادله کنیم و برنامه‌های ملی بنویسم و نقش هر کس مشخص باشد. منابع مورد نیاز آن را هم بنده به هر تقدیری باشد حل و فصل می‌کنم.»

وزیر بهداشت سوء تغذیه را یک مساله جدی در کشور خواند و ادامه داد: «سوء تغذیه به معنای کاهش مواد غذایی نیست، بلکه امروز پرخوری و مصرف غذای غیراستاندارد از مشکلات اصلی ماست.»

وی با بیان اینکه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام یکی از مسائل مورد توجه امروز کشور است، گفت: «برای مبارزه با این بیماری‌ها باید یک کار مدون بین بخشی را دنبال کنیم. امروز در در شرق اصفهان، بیماری سالک ما را گرفتار و بروسلوز در برخی استان‌های غربی ما را زمین‌گیر کرده است و دلیل آن این است که در بیماری‌های مشترک هماهنگ کار نکردیم. سال گذشته ۲۰۷ هزار و ۵۰۰ مورد حیوان گزیدگی داشتیم که هر مورد از آن قریب به ۴ میلیون تومان برای ما هزینه دارد.»

نمکی ادامه داد: «۵ هزار مورد سالک در سال ۹۷ رکورد شده که این برای خانواده‌ها مشکل‌ساز است. همچنین در سال گذشته ۲۲۴ مورد سیاه‌زخم داشتیم و در مورد تب کریمه کنگو نیز از روز نخست تا امروز ۱۹۰ مورد مرگ داشتیم.»

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص بحث نگهداری حیوانات خانگی، گفت: «کودکان با حیوانات مانوس هستند و این در درون و فرهنگ ماست. اما اخیرا مواردی وارد فرهنگ ما شده که تبدیل به یک مشکل در نظام سلامت می‌شود و من خواهش می‌کنم که دامپزشکان به این عرصه ورود کنند. کمااینکه امروز برخی در خانه سوسمار و بچه تمساح نگهداری می‌کنند که این در فرهنگ ما نبود.»

وی افزود: «واقعیت‌های اجتماعی را نمی‌توان کتمان کرد و باید بپذیریم اطراف ما اتفاقاتی افتاده است و با شیوه‌های پلیسی و غیر آموزشی هم نمی‌توان آن را حل کرد. باید به عرصه آموزش مردم ورود کرد که این کار دامپزشکان است. دامپزشکان وقتی بگویند مردم بهتر می‌پذیرند تا اینکه همان مساله را پزشکان بگویند. دامپزشکان که گاهی اوقات برای واکسیناسیون سگ پول خوب می‌گیرند، این موارد را هم آموزش دهند.»

وزیر بهداشت در پایان درخصوص بحث واکسیناسیون در دام و طیور گفت: «در این زمینه یک موسسه رازی با عمر ۹۰ سال به بالا داریم که آنچه باید، از آن در نمی‌آید. تقاضای من این است که مشکل واکسن را حل کنیم و اگر قرار است موسسه رازی را بخش خصوصی اداره کند، زودتر این کار انجام شود.»



انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
0
4
توروخدا
رازی را هم مثل هپکو خصوصی سازی نکنید

چرا وزیر بهداشت پاستور را گسترش می دهد ولی قصد خصوصی سازی رازی را دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
0
2
با اين وزير مترقي از نظر شناخت دامپزشكي
چرا هيچ كس پيگير درخواستهاي صنفي وسازماني از يك وزارتخانه قدرتمند نيست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
2
5
انشاء الله هر جه زودتر سازمان دامپزشکی به صورت معاونت مستقل وزیر بهداشت متحول شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
0
3
آخه وزیر بهداشت شما که هنوز نمیتونید داروخانه ها رو جمع جور کنید اونم وضع لردگان اونم وضع پرستاران و... حالا اومدی راجع به موسسه رازی حرف میزنی. تا حالا یه بچ واکسن ساختی ببینی تولد در شرایطی که همه دپلت علیهت باشن یعنی چی، پولتو ندن ، اجازه ورود مواد اولیه رو ندن، محصول رو ازت نخرن بعد نمونه بی کیفیت هندی و ترکیه ای رو وارد کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
2
2
انشا ا... از زیر سلطه وزارت جهاد جان سالم بدر برده و با ادغام در وزارت علوم متحول شویم.
Vet.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
0
0
احتراماً.
مقایسه و تشابهات محدود، حرفه پزشکی و دامپزشکی، نمی‌تواند دلیلی موجه و کارشناسی شده برای الحاق دامپزشکی به وزارت بهداشت و درمان در هر سطوحی باشد.
هر چند وسعت دنیای پزشکی بسیار وسیع میباشد، ولی لازم به ذکر است بدانیم دنیای دامپزشکی نیز شاید دنیایی وسیع تر ویا هم‌تراز پزشکی باشد، هم تراز اما با عملکردهایی متفاوت و یا تشابهات نسبی، از رو است که به آسانی می‌توان پی به همکاری های ما بین پزشکی و دامپزشکی جهت دستیابی به جامعه انسانی تندرست، اندیشید.
دامپزشکی در جهت طب حیوانی، بیماری‌های مشترک انسان و دام، واکسیناسیون، جزء تشابهات نسبی میباشد، ولی در طب صنعتی دامپزشکی، دیگر نمی‌توان از تشابهات صنفی سخن به میان آورد. لذا با گذشت زمان و لحاظ گستردگی دامپزشکی، پیشنهاد مستقل بودن سازمان دامپزشکی منطقی تر بنظر رسیده، ضمن اینکه همکاری های دامپزشکی و پزشکی موردی است بسیار مهم، با قابلیت اجرایی در تامین امنیت و ایمنی غذایی مردم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
0
1
دست از سر موسسه بردارید چرا بیاد خصوصی شه چرا اجازه بدید تولید کنه ببینم اجازه بدید قاچاق کنند بینم بیشتر از همه در امد داره شما به کار وزارت خودتوم مشغول باش لطفا...
خودی
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
0
0
شبه خصوصی سازی موسسه رازی و پاستور در آینده همچون هدف قراردادن دفاع بیولوژیکی کشور هستش و خیانت به مردم هست
آموزش دامپزشکی رو استاندارد سازی کنند و ببرند زیر مجموعه وزارت بهداشت با مابقی تشکیلات دامپزشکی کاری "فعلا" نداشته باشند که از چاله در اومدن به چاه افتادن میشه.
نظر شما
ادامه