کد خبر: ۵۲۴۶۹
 

مراسم گرامیداشت روز ملی دامپزشکی به میزبانی نظام دامپزشکی استان گیلان، در تالار دیدار شهر رشت با حضور نماینده مردم رشت، رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور، مدیر کل دامپزشکی استان گیلان و رئیس سازمان نظام دامپزشکی استان گیلان برگزار شد

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان گیلان، آیین گرامیداشت 14 مهر روز ملی دامپزشکی با حضور دکتر جعفرزاده نماینده مردم رشت، دکتر صفری رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور، دکتر عاقبتی مدیر کل دامپزشکی استان و جمعی از دامپزشکان بخش خصوصی و دولتی در رشت برگزار شد.

در آغاز مراسم «دکتر محمدرضا صفری» ضمن تبریک گرامیداشت روز ملی دامپزشکی گفت: امروز یک سازمان نظام دامپزشکی مقتدر با اختیارات فراوان و جایگاه قوی و تاثیرگذار در کشور داریم و نیز یک تریبون بسیار خوب که بتواند حقوق صنف دامپزشکی و حتی حقوق بهره برداران از خدمات دامپزشکی را پیگیری کند.

وی افزود: پس از تشکیل نظام دامپزشکی، انجمن های تخصصی دامپزشکی نیز شکل گرفت. در حوزه قانون گذاری قوانین خوب حقوقی را توانستیم در مجلس مصوب کنیم. امروزه تمام واحدهای تحت نظارت دامپزشکی مکلف به جذب مسئولین فنی هستند.

صفری در پایان سخنان خود از دکتر جعفرزاده خواست تا آموزش پزشکی و دامپزشکی را در یک گروه قرار دهند و این دو بخش حوزه سلامت از هم جدا نباشند.

«دکتر سهراب عاقبتی» مدیر کل دامپزشکی استان گیلان در آغاز سخنرانی روز ملی دامپزشکی را به همه همکاران بخش غیر دولتی، همکاران در بخش اجرا، آموزش و تحقیقات تبریک گفت و برای همه آرزوی سلامتی و بهروزی کرد.

عاقبتی با اشاره به انتخاب 14 مهر در تقویم سالانه کشور به عنوان روز ملی دامپزشکی، این موضوع را نشانگر اهمیت حرفه دامپزشکی دانست و افزود: دامپزشکی حدود یک قرن قبل با انگیزه مبارزه با بیماریهای دامی شکل گرفت اما امروز فعالیتش فقط در حوزه درمان بیماریها نیست و از آن فراتر رفته است و در عرصه های امنیت و ایمنی غذا، در صادرات و ارز آوری و تجارت بین الملل نقش دارد.

مدیر کل دامپزشکی گیلان اظهار داشت: دامپزشکی مرجع صلاحیت دار صدور گواهی کالاهای صادراتی مرتبط یا عملکرد دامپزشکی است و این گواهی ها در 180 کشور عضو oie دارای اعتبار است.

عاقبتی همچنین گفت: نمی شود کتمان کرد که پایه و اساس بهداشت جامعه به میزان زیادی به بهداشت دام وابسته است و با توجه به نقش موثری که دامپزشکی در پیشگیری از بیماریهای زئونوز دارد اما هنوز از اعتبارات حوزه سلامت برخوردار نیست.

وی از دکتر جعفر زاده نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی خواست در زمان طرح این مطلب از آن حمایت شود.

دکتر عاقبتی گفت: تولید غذای سالم با نظارت و دخالت بهداشتی دامپزشکی در امر تولید حادث می شود و برون این نظارت امکان تولید فراورده خام دامی سالم وجود ندارد.

وی تصریح کرد: منظور از واژه دامپزشکی، همه ارکان دامپزشکی از بخش دولتی، غیر دولتی، آموزش و تحقیقات است.

در ادامه مراسم «دکتر غلامعلی جعفرزاده» ضمن تبریک روز دامپزشکی به حاضرین، خطاب به دکتر صفری گفت: جریانات تحریم نشان داد که صنعت دامپزشکی بخاطر امنیت غذایی کشور باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: هیچ عقل سالمی شک ندارد که پیشگیری بهتر از درمان است. در حوزه صنعت دامپزشکی نیز باید طرح سلامت اعلام شود.

دکتر جعفرزاده در پایان از زحمات اداره کل دامپزشکی و سازمان نظام دامپزشکی گیلان تشکر کرد و گفت: ما به دنبال ارز کمتر، تضمین امنیت غذایی و اینکه کمتر در این امر وابسته باشیم، هستیم و اینجانب آنچه طرح و برنامه درخصوص صنعت دامپزشکی ارائه دهید، در مجلس شورای اسلامی پیگیری و دفاع خواهم کرد.

 

نظر شما
ادامه