کد خبر: ۵۲۴۷۳
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
نگاه شما:
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: «دامپزشکی در وزارت جهاد کشاورزی دیده نمی‌شود و حتی خود این سازمان هم جایگاه خود را به خوبی پیدا نکرده است». این بیان با تشویق حضار همراه شد ...
 

۳۱ حاشیه از مراسم روز ملی دامپزشکی در تهران

دکتر محمد لطفی‌زاده

بسمه تعالی

۳۱ حاشیه از مراسم روز ملی دامپزشکی - تهران / سالن خوشه وزارت جهاد کشاورزی - 13 مهر 1398 - ساعت 9 صبح

1- مراسم با نظم خوب و تقریباً در ساعت اعلام شده آغاز شد.

2- اجرای مراسم به عهده یکی از دامپزشکان (دکتر شکیبا) بود. ایشان پیش از این مجری برنامه معروف روضه رضوان شبکه دو و تازگی‌ها برنامه (دکتر سلام) در صدا و سیما بوده است. در سالیان گذشته معمولاً اجرای برنامه را دامپزشک و مجری مشهور دیگری (دکتر نظری) به عهده داشت.

3- جناب حجت الاسلام تقوی نماینده محترم ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی که نخستین سخنران بود، بارها با عنوان (آیت الله) خطاب شد و البته واکنشی هم به این موضوع نداشت.

4- سخنرانی حجت الاسلام تقوی نسبت به جناب آقای عالمی نماینده قبلی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی از شور بیشتری برخوردار بود؛ هم انتقاداتی داشت و هم از اشعار و ادبیات کمک می‌گرفت.

5- حجت الاسلام تقوی با انتقاد صریح گفت: برای فرهنگ در وزارت جهاد کشاورزی ارزشی قائل نیستند! او می‌خواست در زمینه جلوگیری از اسراف تولیدات دامی و غذا و نیز آگاه‌سازی جامعه از تغییر سبک زندگی (جایگزینی سگ به جای فرزند در خانواده) فرهنگ‌سازی صورت بگیرد.

6- حجت الاسلام تقوی با اشاره به برخی مصادیق، از سازمان دامپزشکی و متولیان دیگر خواست درباره (اخلاق دامپزشکی) چه در زمینه تغییر و دستکاری ژن، چه در زمینه نوع پرورش و بهره‌کِشی از حیوانات و چه در سایر عرصه‌ها کار جدّی و عمیق صورت گیرد.

7- دکتر رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی در سخنرانی خود بارها بر ضرورت حضور و همراهی «مقامات عالیه نظام» در مراسم 14 مهر تأکید می‌کرد.

8- دکتر کلانتری (رئیس سازمان حفاظت محیط زیست) در ابتدای سخنرانی گفت: چند روز قبل دکتر رفیعی پور به دفتر من آمد و برای حضور در این مراسم دعوت کرد. با این بیان تلویحاً دست بالا گرفت و تا پایان سخنرانی هم همین روال را حفظ کرد.

9- دکتر کلانتری اشاره‌ای به دهه 60 کرد و گفت: دکتر احمد اقتصاد (رئیس وقت سازمان دامپزشکی) که اتفاقاً در مراسم هم حاضر بود، به من که وزیر بودم می‌گفت چون نمی‌دانم گاوها بیمار هستند یا نه اجازه ورود نمی‌دهم. با هم مشکل پیدا کردیم و گفتم اگر اینطور است من دامپزشک می‌خواهم چکار؟ چند تا سرباز می‌گذارم جلوی ورود را بگیرم. با این بیان، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به ضرورت ارتقاء سطح علمی و تحقیقات در دامپزشکی اشاره کرد.

10- جملات تیز دکتر کلانتری زوایای دیگری هم داشت؛ از جمله آنکه به دکتر رفیعی‌پور گفت: اگر فکر کنید که اوضاع خیلی ایده‌آل است و همه چیز را می‌دانید، آغاز یک شکست بزرگ است! این را ظاهراً در واکنش به گفتار رئیس سازمان دامپزشکی که از موفقیت‌های دوره مدیریت خود و کنترل بیماری‌ها گفته بود بیان کرد.

11- انتقاد دکتر کلانتری، دانشکده‌های دامپزشکی را هم بی‌نصیب نگذاشت. چنانچه گفت: ارتباطات دانشکده‌های دامپزشکی به حداقل رسیده است. او برای این انتقاد خود دلیل هم آورد و گفت: شما میزان تحقیقات بخش پزشکی و یا حتی بخش کشاورزی را نگاه کنید و بعد با دامپزشکی مقایسه نمایید! بعد هم نگاهی به رئیس مؤسسه رازی کرد و گفت: فکر نکنید تحقیقات دامپزشکی ساخت چند تا واکسن است و بس!

12- رئیس سازمان دامپزشکی کشور در سخنرانی خود پیشنهاد کرد دستگاه‌هایی که از اقدامات سازمان دامپزشکی منتفع می‌شوند، در رسانه‌ها اعلام نمایند و مبلغ دامپزشکی باشند؛ امری که البته خود این سازمان تاکنون فهرستی از آن منتشر نکرده و در اختیار رسانه‌ها قرار نداده است!

13 - دکتر رفیعی‌پور در پایان سخنرانی پرسید: به نظر شما دامپزشکی کجاها دیده نمی‌شود؟ سؤالی که دکتر کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در سخنرانی خود به آن پاسخ داد و گفت که دامپزشکی در وزارت جهاد کشاورزی دیده نمی‌شود و حتی خود این سازمان هم جایگاه خود را به خوبی پیدا نکرده است. این بیان با تشویق حضار همراه شد.

14- دکتر کلانتری در پایان سخنرانی گفت که مراسم روز دامپزشکی را 13 مهر برگزار کرده‌اید و به شوخی گفت که نحسی 13 مهر شما را نخواهد گرفت. (البته نحسی عدد 13 یک امر خُرافی و جعلی است)

15- وزیر بهداشت و درمان هم مهمان این مراسم بود؛ امری که کمتر رخ می‌دهد. متأسفانه مسئولین مراسم با بدسلیقگی در بدو ورود وزیر از او خواستند برای تقدیر از بهره‌برداران به روی سِن بیاید و از نمایندگان (مشهد جوجه) یا فردی که پارک محیط زیست راه انداخته بود و با هیبت عجیب در مراسم بود تقدیر کند!!!

16- دکتر نمکی در سخنرانی خود دو بار به اشتباه به جای «دامپزشکی» از عبارت «نظام پزشکی» استفاده کرد.

17- 190 مرگ از ابتدای تشخیص CCHF در ایران تاکنون، صدور گواهی حذف سرخک از ایران توسط مرجع بین المللی، وقوع 207 هزار حیوان گزیدگی و هزینه 3 تا 5 میلیونی برای هر مورد در سال گذشته و گزارش 5 هزار مورد سالک در سال 97 از جمله آمارهایی بود که وزیر بهداشت در این مراسم بیان کرد.

18- وزیر جهاد کشاورزی آنقدر دیر به مراسم آمد که حتی فرصت سخنرانی هم نداشت.

19- وزیر بهداشت گفت که ما و دامپزشکان دو خویشاوند از هم بیگانه‌ایم و ما به جایگاه سازمانی شما در وزارت جهاد کشاورزی فکر نمی‌کنیم و دامپزشکان را جزء لاینفک نظام سلامت می‌دانیم.

20- رسم تقدیر از بهره‌برداران که از خدمات دامپزشکان استفاده می‌کنند در این مراسم هر سال جای تأمّل دارد و امسال هم همینطور بود. مثل این می‌ماند که در مراسم روز پزشک از بیمارانی که از خدمات پزشکان استفاده کرده‌اند تقدیر کنند!

21- وزیر بهداشت با اشاره به مأنوس بودن کودکان با حیوانات به دوران کودکی خود در کاشان و همراهی با مادر مرحومه‌اش در خرید مرغ و خروس اشاره کرد و گفت: اینکه خانمی با سیگار روشن دست خود را با سگ از ماشین بیرون بیاورد یا حیوانات عجیبی مانند تمساح در خانه نگه دارند البته در فرهنگ ما نبوده است.

22- وزیر بهداشت با زیرکی یک اشاره تیز هم به دامپزشکان حیوانات خانگی داشت و در اهمیت سلامت و تأمین بهداشت عمومی گفت: شما واکسن سگ را تجویز می‌کنید و پول خوبی هم می‌گیرید (!) و البته نوش جان آنهایی باشد که می‌گیرند.

23- او به سفر خارجی خود در سالیان دور اشاره کرد و از توصیه یکی از شاگردان پاستور به دکتر نمکی پرده برداشت. او گفته بود یک گنجینه در ایران شما می‌شناسم به نام «میرشمسی» که او هم شاگرد پاستور بوده است. وزیر بهداشت گفت وقتی به ایران آمدم او را پیدا کردم و 9 میلیون دلار ارز در آن زمان برای تولید واکسن فلج اطفال و 5 بورس (حتی خارج از اختیارات قانونی) اختصاص دادم. (گفتنی است مرحوم پروفسور میرشمسی، دامپزشک و پدر علم واکسن و چهره ماندگار کشورمان بود و در سالیان گذشته دار فانی را وداع گفت)

24- در این مراسم مانند سالیان گذشته از مصدومین دامپزشکی هم تقدیر شد. البته باید توجه داشت گاهی ابتلاء به بیماری یا مصدومیت ممکن است محصول عدم رعایت اصول ایمنی باشد که این مُهم را باید حتماً در نظر داشت. چنانچه اینطور باشد، تشویق معنای خود را از دست می‌دهد.

25- دکتر صفری رئیس سازمان نظام دامپزشکی گفت تا 8 صبح روز 13 مهر، 39196 نفر عضو سازمان نظام دامپزشکی شده‌اند.

26- رئیس سازمان نظام دامپزشکی که خواست صحبت کند، وزیر بهداشت از مراسم رفته بود و این در حالی بود که او می‌خواست به وزیر بهداشت بگوید که جنبه کاربردی و نه فقط «شعاری» به سخنرانی‌اش بدهد و در عمل اعتبارات لازم را به مجموعه دامپزشکی تزریق نماید.

27- دکتر صفری با اشاره به ضعف در تحقیقات و انتقاد از دانشکده‌هایی که حتی صندلی برای آموزش دادن نداشتند اما دانشجو گرفتند، خواستار تبدیل تعدادی از دانشکده‌ها به پژوهشکده‌های تخصصی دامپزشکی شد؛ امری که در سالیان گذشته بارها اینجانب در نامه و مصاحبه آن را مطرح کرده و ضرورت آن را توضیح داده بودم.

28- رئیس سازمان نظام دامپزشکی به چالش‌های تأسیس مطب در محل مسکونی در تهران اشاره و از جلسه خود با شورای شهر تهران خبر داد.

29- خانم پیروزبخت رئیس سازمان استاندارد هرچند به تضمین کیفیت و ضرورت بحث‌های علمی و طلبگی در حل اختلافات و افزایش همکاری بین‌بخشی هم اشاره داشت و از رنجی که از تقلب در مواد غذایی می‌بریم گفت، در بخش نخست سخنرانی با اشاره به متن کتاب استاد دکتر تاج بخش، به بیان تاریخچه نامگذاری روز دامپزشکی و در بخشی هم به روخوانی متن کتاب تاریخ دامپزشکی و پزشکی ایران پرداخت.

30- استاد دکتر تاج‌بخش که سخنران پایانی مراسم بود و از ایشان به عنوان پایه‌گذار نامگذاری 14 مهر به نام روز دامپزشکی یاد می‌شود هم امسال را سی‌امین سال برگزاری مراسم روز ملی دامپزشکی اعلام کرد.

31- رئیس سازمان نظام دامپزشکی با اشاره به مسأله حیوانات خانگی به رشد رخ داده در این زمینه اشاره و آن را محصول عدم مداخله بخش دولتی دانست.

دکتر محمد لطفی‌زاده
 
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
0
4
.............. دیگ هیچکس ارزش برای سازمان دامپزشکی قائل نیس
حسین ترابی
|
United States of America
|
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
0
3
در مراسم روز دامپزشک تقدیر از بهره برداران؟! واقعا دکتر کلانتری حق داره به مراسم ...... کنه هر چند روی مخالفتش در دهه ۶۰ با کشت کیوی و شنیدن دلایلش میدونم از علم ژنتیک که هچ! از سبزی کاری هم چیزی نمی دونه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
1
2
تو را خدا ببینید:

چقدر در وزارت جهادکشاورزی بد سلیقگی وجود دارد به دکتر کلانتری با آن تکبر و سابقه خصومت با دامپزشکی که ارتباط دورتری را هم نسبت به وزارت بهداشت به سازمان دامپزشکی دارد وقت سخنرانی داده می شود ولی وزیر بهداشت با آن همه حسن نیت و احترام برای دامپزشکان اجازه سخنرانی نداشت و آن وقت توقع اختصاص درصدی از اعتبار بودجه سلامت وزارت بهداشت را هم داریم؟؟!

وزیر جهادکشاورزی هم طبق معمول با نیامدن یا دیر آمدن عملا دامپزشکی و دامپزشکان را تحقیر کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
دمت گرم وزیر جهاد کشاورزی . خوب کاری کرد باید بیاد الکی تعریف وتمجید ............ کنه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
این چه انتظاری است برخی دوستان دارند جناب حجتی باید از سیمان کچ بنا کچ کار آهن جوشکاری صحبت کنن نه از دکترای دامپزشکی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
کی میگه اجاره سخنرانی نداشت؟؟؟ حسن نیت؟؟!!!! اتفاقا کلی هم با اطلاعات ضعیفشون صحبت کردن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
0
2
مراسم روز ملی دامپزشکی طی سالهای اخیر فقط در سخنرانی های شعاری گنجانده شده و هر مسئولی برای مطرح کردن خود اعاده فضل می کند. در سال جاری هم .......... برگزاری مراسم با سخنرانی های متعدد افراد ...... در محل وزارت جهادکشاورزی نور علی نور بود.
همكار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
0
2
بند ٢٠متاسفانه بارها و بارها داره تو ادارات كل هم تكرار ميشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
0
0
یعنی ادم خوشحال بشه یا ناراحت
ولی بازهم به معرفت اقای دکتر نمکی که با این همه گرفتاری تشریف اوردند
ناشناس
|
-
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
0
2
این جملات شجاعانه و بجا بود :
سؤالی که دکتر کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در سخنرانی خود به آن پاسخ داد و گفت که دامپزشکی در وزارت جهاد کشاورزی دیده نمی‌شود و حتی خود این سازمان هم جایگاه خود را به خوبی پیدا نکرده است. این بیان با تشویق حضار همراه شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
0
0
شما هم دکتر
نظر شما
ادامه