کد خبر: ۵۲۴۸۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

مدیرکل دامپزشکی مازندران با اعلام اینکه محدودیت‌هایی اقتصادی و تحریم‌های خارجی مشکلی در تامین واکسن و داروهای دام و طیور ایجاد نکرد، گفت: تا کنون آن دسته از واکسن‌هایی که تولید داخل بود همچنان در حال تولید است؛ اما واکسن‌های وارداتی مانند کنترل تب برفکی به اندازه کافی موجود است؛ مشکلی در این زمینه نداریم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تیتر امروز، «دکتر سید حسین رضوانی» شعار روز دامپزشکی را «امنیت غذایی، رونق تولید» دانست و اظهار کرد: 80 درصد مواد غذایی خانواده‌ها از مواد پروتئینی تشکیل می‌شود؛ تلاش ما تحقق این شعار در فراهم کردن امنیت غذایی جامعه است.

او انجام انواع واکسیناسیون به دام‌های کوچک و بزرگ را از سری اقدامات حمایتی اداره کل دامپزشکی به دامداران عنوان کرد و ادامه داد: خدمات ما در حوزه کنترل بهداشت، بیماری‌ها و واکسیناسیون است؛ در این راستا همه ساله بازدید‌های میدانی و تزریق واکسن‌های حمایتی دولتی مانند شارگون، آبله و تب برفکی برابر دستورالعمل سازمانی انجام می‌شود.

رضوانی خاطرنشان کرد: صدور پروانه و تمدید مجوز دامداری از طریق بخش خصوصی وابسته به سازمان نظام دامپزشکی انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه واکسیناسیون‌ها قبل از شروع کوچ دام انجام می‌شود تا مشکل بیماری پیش نیاید، گفت: با توجه به محدودیت‌هایی اقتصادی و تحریم‌های خارجی مشکلی در تامین واکسن و داروهای دام و طیور نداریم.

این مسئول خاطرنشان کرد: تا کنون آن دسته از واکسن‌هایی که تولید داخل بود همچنان در حال تولید است؛ اما واکسن‌های وارداتی مانند کنترل تب برفکی به اندازه کافی موجود است؛ مشکلی در این زمینه گزارش نشد.

رضوانی افزود: اما در تامین بخشی از داروهای وارداتی دام محدودیت‌هایی وجود دارد اما چندان محسوس نیست؛ زیرا به اندازه کافی در داروخانه‌ها و شرکت‌ها توزیع شده بود.

 او بخش آموزش و اطلاع رسانی به موقع دامپزشکی را برای تهیه واکسن دام توسط دامداران گسترده دانست و یادآور شد: با شروع فصل تزریق واکسیناسیون دام چندین مرحله از طریق بخش خصوصی و دولتی انجام شد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران افزود: در حال حاضر تزریق واکسن تب برفکی برای دام کوچک و بزرگ در مازندران در حال انجام است؛ تا کنون گزارشی مبنی بر تلف شدن دام با تب برفکی به دلیل واکسینه نشدن در مازندران گزارش نشد.

این مسئول پیشگیری از شیوع آنفلوانزای پرندگان را از دیگر اقدامات دامپزشکی مازندران عنوان کرد و گفت: هر ساله در پایان شهریور ماه شاهد کوچ پرندگان مهاجر در استان هستیم؛ مقرر شد با هماهنگی محیط زیست پرندگانی که دچار بی‌حالی و بیماری هستند به دامپزشکی اعلام شود.

رضوانی با اعلام اینکه طبق دستور سازمانی واکسن آنفلوانزای پرندگان برای مرغ‌های مادر تزریق می‌شود، اظهار کرد: برنامه ویژه‌ای برای واکسیناسیون مرغ‌های گوشتی به اداره کل دامپزشکی ابلاغ نشد.

او با بیان اینکه سال گذشته درگیری کمتری در خصوص بیماری آنفلوانزای پرندگان در مازندران داشتیم، یادآور شد: اگر متقاضی برای واکسینه شدن مرغ گوشتی باشد در صورت موجود بودن واکسن واکسیناسیون صورت می‌گیرد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران در خصوص نداشتن برنامه ویژه برای واکسیناسیون مرغ گوشتی، توضیح داد: مدت نگهداری مرغ مادر یکسال و نیم و مرغ گوشتی 40 تا 45 روز است؛ واکسیناسیون برای مرغ گوشتی توجیه اقتصادی ندارد؛ با مدیریت می‌توان از درگیر شدن دام به بیماری جلوگیری کرد.

این مسئول بیماری نیوکاسل را از سری بیماری‌هایی دانست که با مدیریت بهداشتی قابل پیشگیری است، تصریح کرد: اگر مرغدار شرایط  بهداشتی مطلوب را ایجاد و واکسن‌ها را مرتب تزریق کند هیچ واحد دامی درگیر این بیماری نمی‌شود.

 


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
0
1
بله مشکلی در تامین واکسن نداریم
فقط نمیدانم چرا باید در بازار سیاه با چند برابر قیمت دنبال واکسن بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
0
0
منظور در خصوص اون مقداريه كه دارن مشكل ندارن :)
نظر شما
ادامه