کد خبر: ۵۲۵۱۸
 

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: دامپزشکی در بحث زیرساخت ها یکی از ارگانهای تأثیرگذار جامعه بوده ولی متأسفانه فعالیت آن مستقیماً نمود بیرونی در جامعه ندارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اردبیل، «دکتر صادق صالحی» که به مناسبت هفته دامپزشکی و فرا رسیدن 14مهر ماه روز ملی دامپزشکی سخن می گفت، با بیان اینکه دامپزشکی حرفه ای متنوع با حوزه عملکردی و اثرگذاری بسیار وسیع و گسترده است و از راههای مختلف در سلامت، اقتصاد و پیشرفت جامعه تاثیرگذار است، تصریح کرد: دامپزشکی علاوه بر اینکه در بهداشت و مبارزه با بیماریهای دامی و افزایش بهره وری تولیدات دامی و امنیت سرمایه گذاری که سبب رونق کسب و کار و توسعه اقتصادی منطقه می شود نقش اساسی دارد، جایگاه بی بدیل این حرفه در بهداشت عمومی غیر قابل کتمان می باشد.

وی افزود: محوری ترین فعالیت دامپزشکی در حوزه نظارت بر بهداشت عمومی جامعه و امنیت غذایی مردم انجام می گیرد و نظارت بهداشتی بر فرآورده های خام دامی لازمه رسیدن به هدف تغذیه یک جامعه سالم است و قطعاً این فعالیتها در حوزه فعالیتهای تغذیه ای مردم صورت می گیرد.

مدیر کل دامپزشکی استان با اشاره به اینکه یکی از حوزه های فعالیت دامپزشکی در زمینه بهداشت عمومی، نظارت بهداشتی بر کشتارگاههای دام و طیور است، گفت : در حال حاضر 15 باب کشتارگاه صنعتی و سنتی دام و طیور تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی در سطح استان فعالیت می نمایند.

وی افزود: از این تعداد 4  باب کشتارگاه صنعتی طیور، 3 باب کشتارگاه صنعتی دام و 8 باب کشتارگاه سنتی دام می باشند که در تمامی این کشتارگاهها ناظران فنی و بهداشتی دامپزشکی و ناظران روحانی ذبح شرعی بر مراحل کشتار نظارت دارند و تمام مراحل کشتاری با دقت و حساسیت خاص رصد می شود.

دکتر صالحی با بیان اینکه در یک سال گذشته بیش از  13 میلیون و 200 هزار قطعه طیور در 5 کشتارگاه صنعتی طیور استان تحت بازرسی بهداشتی و فنی کارشناسان دامپزشکی به صورت کاملاً بهداشتی و بسته بندی هویت دار وارد چرخه مصرف شده است، افزود: ذبح طیور و تمامی مراحل کشتار در کشتارگاههای طیور که همگی صنعتی هستند ، تحت نظارت بهداشتی و فنی دامپزشکی انجام می شود.

مدیر کل دامپزشکی استان ادامه داد: در همین مدت 168 هزار و 545 رأس دام سنگین و سبک در 3 باب کشتارگاه صنعتی دام و 8 باب کشتارگاه سنتی دام استان ذبح و پس از انجام فرآیند بازرسی های بهداشتی و فنی وارد بازار مصرف شده است.

دکتر صالحی خاطر نشان کرد علیرغم اینکه در سالهای اخیر کشتارگاههای سنتی استان ساماندهی شده اند ولی همچنان مصمم هستیم و پیگیر تجمیع این واحدهای کشتارگاهی در کشتارگاههای صنعتی دام استان می باشیم.

وی با تأکید بر اینکه حساس ترین بخش روند تولید بهداشتی گوشت و فرآورده های گوشتی در مراحل کشتار در کشتارگاهها اتفاق می افتد، تصریح کرد: بهداشت گوشت و فرآورده های گوشتی ارتباط مستقیم با سلامت و بهداشت مردم دارد و رعایت اصول بهداشتی در کشتارگاهها و مراکز عرضه در تأمین امنیت غذایی و بهداشت عمومی جامعه بسیار حائز اهمیت است.

دکتر صالحی یکی از مهمترین دغدغه های دامپزشکی را برخورد با فرآورده های خام دامی غیربهداشتی دانست و افزود: رعایت استانداردها ضامن سلامت و رضایت مصرف کننده است و عرضه فرآورده های خام دامی مشروط به آگاهی جامعه از شرایط تولید، نگهداری و مصرف این فرآورده ها است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر نزدیک به 3000 مرکز تولید ، توزیع و عرضه فرآورده های دامی در سطح استان تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی هستند، تصریح کرد: 82 هزار و 657 مورد بازدید از این اماکن در این مدت انجام شده و در مجموع 76 هزار و 243 کیلوگرم فرآورده های خام دامی آلوده ، غیربهداشتی و تاریخ منقضی کشف و ضبط شده است.

به گفته دکتر صالحی 470 متخلف حوزه سلامت و امنیت غذایی جامعه در این مدت به مراجع قضایی معرفی شده اند.

مدیر کل دامپزشکی استان باز هم به مردم توصیه نمود گوشت قرمز و سفید و فرآورده های گوشتی مورد نیاز خود را ترجیحاً بصورت بسته بندی کددار و تحت نظارت دامپزشکی تهیه نموده و به هنگام خرید گوشت قرمز حتماً به مهر بهداشتی دامپزشکی و لیبلی که به همین منظور در لاشه ها الصاق می شود دقت کافی ولازم مبذول دارند.

 

نظر شما
ادامه