کد خبر: ۵۲۵۶۹
تعداد نظرات: ۱۴ نظر

روپوش بر تن و ماسک بر صورت، وارد سوله ای می شوم که ردیف به ردیف مرغ های زنده برای ذبح در جعبه های مخصوصی قرار گرفته اند؛ همراه من تعداد زیادی از کارگران و دام پزشکان هم لباس کار بر تن آماده انجام ذبح می شوند. بوی محیط آزاردهنده است و تصور این که هر شب، آن هم نیمه های شب مجبور باشی این بو را تحمل کنی سخت است! عملیات ذبح مرغ ها با رسم و آیین مذهبی که شروع می شود، لفظ جلاله «ا...» را بارها و با هر بار ذبح می شنوم. خودشان می‌گویند در هر ساعت، دو هزار بار نام خدا را به زبان می آورند و ذبح مرغ ها را انجام می دهند...»

به گزارش حکیم مهر به نقل از خراسان رضوی، این جا یک کشتارگاه مرغ در 30 کیلومتری مشهد است؛ قرار است به مناسبت روز ملی دام پزشکی، در چهار ساعتی که در این کشتارگاه حضور دارم از زحمات و تلاش های افرادی بگویم که کمتر سختی ها و دشواری های کار آن ها را دیده یا شنیده ایم، افرادی که تا نیمه های شب در این کشتارگاه ها تلاش می کنند تا غذای سالم سر سفره های ما بیاید، افرادی که خادمان و ناجیان سلامت غذایی مردم هستند.

ماجرای شوک الکتریکی 40 ولتی

ساعت 22 است، کامیون های حامل مرغ ها که کد بهداشتی اداره کل دام پزشکی روی آن ها نصب شده وارد کشتارگاه شده اند، کامیون  هاپراز قفس های زرد رنگی است که داخل شان مرغ های سفید رنگ قرار دارند، مرغ ها هم آرام و بی صدا داخل قفس نشسته اند.

برایم سوال است که چرا ذبح مرغ ها در کشتارگاه ها در این ساعت از شبانه روز انجام می شود، دام پزشک مستقر در کشتارگاه البته همان اول جواب سوالم را می دهد و می گوید: چون مرغ ها در روز سر و صدا و جنب و جوش زیادی دارند، اگر کشتار در روز انجام شود میزان تلفات آن ها بالا می رود.

در کشتارگاه مرغ باید تمام نکات بهداشتی رعایت شود، ما هم برای این که وارد خط کشتار شویم مجبور هستیم از روپوش، سربند و چکمه های ویژه استفاده کنیم. دراولین مرحله خط کشتارگاه، مرغ ها را یکی یکی از داخل قفس ها بیرون می آورند و روی دستگاه نقاله آویزان می کنند، بعد از این مرحله، کار شست و شوی مرغ ها صورت می‌گیرد، بوی ناشی از شست و شوی مرغ ها نیز خود یکی از سختی های جدی کار افراد در این کشتارگاه است و کارگران این قسمت مجبورند از ماسک های ویژه استفاده کنند.

«دکتر عابدیان» که دام پزشک مستقر در این کشتارگاه است نیز باید سلامت تمام مرغ هایی را که وارد کشتارگاه می‌شوند بررسی کند تا با تایید او مرغ ها وارد خط ذبح شوند و اگر مشکل بهداشتی شناسایی شود، اجازه ورود مرغ به خط کشتارگاه داده نخواهد شد. سخت‌گیری های بهداشتی در این مرحله زیاد است و طوری است که خیالت را از بهداشتی بودن روند کار جمع می کند.

وی می‌گوید: تمامی خودروها و سبدها باید هر بار با فشار زیاد آب شست و شو داده شوند تا از بروز هر گونه آلودگی جلوگیری شود. بعد از اتمام فرایند شست و شو، به مرغ ها یک شوک الکتریکی 40 ولتی وارد می شود تا آماده انجام فرایند ذبح شوند، مرغ هایی هم در خط کشتارگاه بی جان روی زمین افتاده اند و مشخص می شود که به دلیل این که قبل از انجام فرایند ذبح جان داده اند، از چرخه خارج شده اند تا تمام مراحل ذبح اسلامی به طور دقیق و کامل و با نظارت ناظران شرعی انجام شود.

کار سخت و حساس ذابحان شرعی

در ادامه مرغ ها وارد مرحله مهم و حساسی می شوند، دو نفر چاقو به دست بدون این که به اطراف نگاه کنند سرهای مرغ ها را می برند، این قدر در کارشان جدی و دقیق هستند که حضور ما حواس شان را پرت نمی کند و با سرعت و دقت زیادی فرایند ذبح را انجام می دهند.

سعید و مجتبی دو نفری هستند که این کار را انجام می دهند و با هر سر بریدن لفظ جلاله ا... را تکرار می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین «شورورزی» مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دام پزشکی استان که در این بازدید همراه ماست، درباره این فرایند می گوید: سخت ترین مرحله کشتار، ذبح شرعی است، این دو نفر ذابح شرعی دام پزشکی هستند و هر کدام از مرغ ها را که می خواهند سر ببرند باید قبل از آن کلمه ا... را تکرار کنند وگرنه گوشت مرغ حرام می شود.

وی می افزاید: این افراد نقش مهمی در حلال بودن گوشت ها دارند، مرغ ها نیز به صورت مداوم به این سمت می آیند و در هر ساعت این افراد هر کدام دو هزار بار کلمه ا... را تکرار می کنند.زیر پای ذابحان شرعی نیز کانالی ایجاد شده تا خونابه های حاصل از ذبح مرغ ها از طریق آن کانال جمع آوری شود.

پرکنی مرغ ها توسط دستگاه های پیشرفته

فرایند ذبح شرعی که انجام می شود به مرحله بعدی یعنی پر کنی وارد می شویم، این کار با دستگاه های پیشرفته انجام می شود، یکی، دو نفر هم بعد از این که پرها توسط دستگاه کنده شدند مواظب هستند پری باقی نماند و مدام نظارت می کنند، سمت بالای دستگاه پر کنی نیز پاهای مرغ برای بسته بندی به سالن دیگری منتقل می شود. دکتر حسابی کارشناس و مسئول کشتارگاه های دام پزشکی استان نیز همراه ماست.

او درباره این مرحله می گوید: زمانی که سر و پاهای مرغ ها از هم جدا شدند، از روی نقاله به درون وان های شست وشو هدایت می شوند و در این قسمت نیز چند نفر ایستاده اند که تمام ضایعات آن ها را خارج کنند.

هر روز 10 ساعت در دمای زیر صفر

بعد از این که مرغ ها تمیز شدند، خنک می شوند و در مرحله بعدی نیز دوباره مرغ ها درون وان برای شست و شوی مجدد آماده می شوند، بعد از شست و شو در یک اتاقک سرد قرار می گیرند تا اگر مرغی ضایعاتی داشت از چرخه مصرف خارج شود، داخل اتاقک هوا به شدت سرد است و دما زیر صفر.

حسین 50 ساله که عملیات نظارت در این اتاقک سرد را بر عهده دارد مجبور است نزدیک 10 ساعت در این جا کار نظارت را انجام دهد و می گوید: عادت کردیم، دنبال روزی حلال هستیم. متاسفانه کار ما به عنوان مشاغل سخت در نظر گرفته نشده است، امیدوارم دولت قانونی را تصویب کند که افرادی که در کشتارگاه ها کار می کنند به شغل آن ها سختی کار تعلق بگیرد.

از اتاقک خارج می شویم و حالا زمان آن رسیده که مرغ ها برای بسته بندی آماده شود، در سالن بسته بندی بیش از 30 نفر کار می کنند، قبل از این که کار بسته بندی انجام شود، مرغ ها را بر اساس وزن تقسیم می کنند، مرغ های درشت تر جدا می شوند تا برای مصارف خاص مانند استفاده در رستوران ها و کترینگ ها قطعه بندی شوند.

مرغ ها درون پاکت های پلاستیکی که نام و مشخصات درج شده روی آن ها،از سوی  اداره دام پزشکی تایید شده است و توسط اپراتور دستگاهی مخصوص، تاریخ تولید و مصرف می‌خورد، قرار می گیرند، مرحله آخر نیز قرار دادن مرغ های بسته بندی شده در جعبه ها و انتقال آن ها به سیستم توزیع است.

«قربانیان» مدیر داخلی کشتارگاه نیز با بیان این که در این کشتارگاه شبانه بیش از 40 تا 50 هزار مرغ ذبح می شود، می گوید: در کشتارگاه ها همه کارکنان با سختی های زیادی فعالیت می‌کنند، سرو صدای زیاد، رطوبت و بوی شدید، شب کاری و... از جمله سختی هایی است که در این جا همکاران من با آن مواجه هستند.

ساعت حالا نزدیک 2 بامداد است و در حالی که کشتارگاه را ترک می کنم، دام پزشکان و کارگران این کشتارگاه همچنان سخت مشغول تلاش هستند. این گزارش البته تنها گوشه ای از سختی های کار افرادی است که در کشتارگاه ها فعالیت می کنند.

وجود خلأ قانونی برای سخت و زیان آور قرار گرفتن مشاغل دام پزشکی

در ادامه با مدیرکل دام پزشکی استان نیز در این زمینه گفت و گو می کنیم. «دکتر احمد شریعتی» به میزان کشتار طیور در کشتارگاه های استان اشاره می کند و می گوید: در شش ماهه اول امسال بیش از 40 میلیون قطعه مرغ در 14 کشتارگاه استان تولید شده است، ضمن این که در بحث ارتقای کشتارگاه ها از سنتی به صنعتی در طول سال های گذشته اقدامات خوبی انجام شده و امیدواریم با اجرای این طرح تمام کشتارگاه های استان به آخرین فناوری ها مجهز شوند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا کارگران، دام پزشکان و تکنیسین هایی که در کشتارگاه ها با شرایط سخت کار می‌کنند جزو مشاغل سخت قرار نمی گیرند؟ می گوید: ما در این زمینه خلأ قانونی داریم، این موضوع را از طریق نمایندگان مجلس، سازمان تامین اجتماعی و اداره کار پیگیری کردیم ولی متاسفانه به نتیجه نرسیدیم.

 
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
5
11
در ادامه در ساعت 1 شب به بعد دست به سر کردن مسئول بهداشتی وفرستادنش به خونه وکشتار 10ها ماشین بدون گواهی حمل وتنظیم پابر از یک سانتیمتر پایینتر برای نفع کشتارگاه یا کارمزد کش وریختن مرغهای برگشتی وتاریخ گذشته جمع آوری شده از سطح شهر داخل چیلر وبسته بندی مجدد آنها وووووو.................................هزلران ....دیگر وصد البته خواب بودن همکاران شهرستان واداره کل در خوابی عمیق وملت......که باید هر .....را میل بفرمایند واین قصه از سال 1378در تمامی کشتارگاههای طیور ادامه دارد ودلیلش فقط یک چیز است مسئول بهداشتی جیره خور صاحب کشتارگاه است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
اتفاقا مهمترین دلیل کشتار شبانه موارد یاد شده بالاست وتصادفا!! مسئولین عزیز دامپزشکی هم خواسته یا ناخواسته از این ساعات فعالیت حمایت می کنند.
ناشناس
| Poland |
۰۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
شما یا کشتارگاه و از نزدیک ندیدی یا تاحالا کشتارگاه نبودی،اینا چیزایی میگی من فقط میدونم کینه داری
ناشناس
|
France
|
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
0
3
۴۰ ولت یا ۱۱۰ ولت؟
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
زیان اور به چی میگن کارگری که ۲۰ سال باید شب کار بکن وروز بخواب رنگ افتاب نبین تو رطوبتو سرصدا وبوی گند کثافت اخرشم از بی‌خوابی روانی میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
0
5
من وکشتار گاه کارمیکنم حق کارگر از همه بیشار میخورن قزوین مرغ سختی کار نمدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
0
7
یکی از کار های سخت کار کشتارگاههاست ولی بدانید الله از شما که حق کارگری که شبانه بدور از زن بچه کار میکنند ولی سختی کار نمگیرند جای سوال و تاسف است و خدا از مسببین این امر نگذرد
محمد باقر شناسا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
0
4
باسلام
مطالب بسیار جالب توجه و عالی بود و حقیقتا دل من رو در خوردن مرغ با ذبح واقعی اسلامی قرص کرد و همینجا از کارگرانی که در این کشتارگاهها سخت کار می‌کنند تشکر میکنم و از خداوند براشون آرزوی برکت و سلامتی دارم.
شغل من فروش و تعمیر ترازو و باسکول‌های دیجیتال هست و از ره دیگر با مرغ و فروش آن به بازار و مصرف کننده مرتبط می‌باشد.
به امید موفقیت روز افزون همه دست اندر کاران.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
0
4
کدام حقوق بدبخت تر از کارگران‌کشتگاه پیدا نمیشود نه قانون کاری نه حمایتی نه امنیت شغلی واقعا مسولان با ۳۵۰۰ میتونن زندگی کنن حقوق ما امسال شده ۳۵۰۰ اونم با منت گذاشتن سر کارگران بدبخت کشتارگاه
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
0
3
بدبخت تر از کارگر کشتارگاه سیمرغ ......... نداریم هم حقوقش خیلی کمه هم مثل حیوون با ما کارگرها رفتار میکنن
کارگر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
0
0
بعداز بیست سال کار کردن در کشتارگاه مرغ میدونم که چه آشغالی به خورد مردم میدن.مرغهای مازادی که از کشتار دیشب در زیر یخ مونده رو قاطی ی مرغهای تازه کشتارشده داخل چیلر وآب یخ میریزن وباتاریخ روز بسته بندی میکنن وروانه بازار میکنن.مرغهایی که بعداز کشتار وارد اسکاتر که حاوی آب داغ هست میشن وبعداز پرکنی داخل آب یخ که مملو از کثافات وآلودگی و...هست ریخته میشن وبعلت شوکی که بخاطر گرمی وسردی آب به مرعها وارد میشه،حدود دویست الی سیصدگرم آب درلای پوست جمع میشه که هنگام پختن وبا اولین حرارت به داخل قابلمه پس میریزه وانواع میکروب وآلودگی که به همراه این آب وارد بدن مردم میشه ودهها مورد دیگه که باید از نزدیک ببینبد وبفهمی که در کشتارگاه مرغ چه خبره.
ﻣﺠﺘﺒﻲ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
0
0
ﭼﻨﺪ ﺑﺎﺭﻱ ﻛﻪ ﺭﻓﺘﻢ اﺯ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺩﻳﺪﻡ اﺻﻼ ﺑﻬﺪاﺷﺘﻲ ﻧﻴﺴﺖ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﻣﺎﻣﻮﺭ ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻣﻨﻔﻌﺖ و ﺳﻮﺩﻱ ﻛﻪ ﺩاﺭﻩ ﺑﺮاﺵ اﺯ ﻃﺮﻑ ﻛﺎﺭﻓﺮﻣﺎ ﭼﺸﻢ ﺧﻮﺩ ﺭا ﻣﻴﺒﻨﺪ ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﻣﻌﻨﻲ ﻧﺪاﺭﺩ ﺧﻮﺩ ﻣﺎﻣﻮﺭ ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﻣﻴﮕﻔﺖ ﺧﻮﺩﻡ اﺻﻼ ﻣﺮﻍ ﻛﺸﺘﺎﺭﮔﺎﻫﻲ ﻧﻤﻴﺨﺮﻡ ﻓﻘﻄ ﺯﻧﺪﻩ ﺩﻳﮕﻪ ﻭﻗﺘﻲ ﺧﻮﺩ ﻣﺎﻣﻮﺭ ﺩاﻣﭙﺰﺷﻜﻲ ﻣﺮﻍ ﻛﺸﺘﺎﺭﮔﺎﻩ ﺭا ﻧﻤﻴﺨﻮﺭﻩ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
0
1
شوهر من توی کشتارگاه کار میکنه هرشب شب کاربوده حالا که به سن بازنشستگی رسیده باید پونصد میلیون پول بده تا بازنشسته بشه آخه کارگری که ماهی 9500حقوق میگیره هیچ جای دیگه هم نمیتونه کار کنه از کجا باید بیاره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
0
0
من یکی از کارگران کشتار گاه قزوین مرغ هستم ۲۳ ساله دارم کار میکنم هر ارگانی میاد اینجا اصلا داخل سالن نمیاند فقط جلوی در نگهبانی پذیرایی هست اونجا میشنند مرغشون اماده شد میزارن ماشین میرن هر جاهم واسه طبقه بندی و عنوان شغلی مراجع میکنیم جواب سر بالا میدن
نظر شما
ادامه