کد خبر: ۵۲۵۷

حکیم مهر - عضو هیات‌علمی و استاد رشته دامپروری دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی معتقد است: مشکل اساسی ما در ایران تعداد زیاد دانشجویان فارغ‌التحصیل است که متناسب با امکانات دامپروری کشور نیست.

دکتر حسن نصیری‌مقدم در ارزیابی فارغ‌التحصیلان رشته دامپروری اظهارداشت: نبود آمار صحیح و دقیق برای تجزیه و تحلیل از دیگر مشکلات ما در این حوزه است.

تناسبی بین امکانات پژوهشی و تعداد دانشجویان وجود ندارد

وی بیان کرد: اتفاقی که در چند سال اخیر افتاده، افزایش تعداد دانشجویان سراسری و غیرسراسری به صورت بی‌رویه به ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی است و هیچ تناسب درستی در بین امکانات پژوهشی و آموزشی و تعداد دانشجویان وجود ندارد، لذا دانشجویان به ویژه کسانی که دارای تحصیلات تکمیلی هستند وقتی وارد بازار کار می‌شوند کارآمدی چندانی ندارند.

نصیری‌مقدم ادامه داد: گرچه تعداد دانشجویان کارشناسی زیاد نیست اما امکانات عملی دانشگاه‌ها کم است و استفاده از امکانات خارج دانشگاه مثلا بخش خصوصی برای کارآموزی و یادگیری بسیار محدود است و مساله مهمتر انتخاب رشته است؛ اگر دانشجویان بتوانند رشته‌های پردرآمدتری را انتخاب بکنند به سمت رشته‌های کشاورزی نمی‌آیند، با این وجود اگر گفته می‌شود در رشته ما کار کم است، درست است. نسبت به این تعداد دانشجو و با این وضعیت تحصیلی برای همه این‌ها کار نیست ولی یک کارشناس خوب و علاقه‌مند در همه زمینه‌ها مورد نیاز است.

عضو هیات‌ علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی عنوان کرد: آمار غیرموثقی داریم که 40 درصد از فارغ‌التحصیلان علوم دامی در رشته غیر از تخصصشان کار می‌کنند و فقط 60 درصد متناسب با رشته خود مشغول به کار هستند؛ توصیه ما به مسوولان این است که ما باید بتوانیم با داشتن آمار صحیح و درست نیاز جامعه را به این رشته‌ها درست تخمین بزنیم زیرا که رشته‌های کشاورزی یکی از پرهزینه‌ترین رشته‌های تکمیلی در کشور ما محسوب می‌شود.

وی با اشاره به این‌که دامداری بخش‌های مختلفی دارد، افزود: به عنوان مثال، صاحبان کارهای بخش مرغ و تخم‌ مرغ در این رشته اصولا براساس تجربیاتی که دارم به دلایل مختلفی به طور نسبی کمتر احساس نیاز به اطلاعات علمی و کارشناسی دارند ولی در بخش گاوداران صنعتی، دقیقا می‌دانند که بدون استفاده از علم جدید و کارشناسان مجرب قادر نخواهند بود از راندمان بالقوه گله استفاده بکنند و لذا بر اساس طرحی که جهادکشاورزی پیاده کرده است و در آن چارچوب از کارشناسان و متخصصان بیشتر استفاده می‌کنند.

جذب نیرو در بخش تولید چندان رضایت‌بخش نیست

عضو هیات‌علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی گفت: به طور کلی جذب نیرو در بخش تولید چندان رضایت‌بخش نیست که از یک طرف به پیش‌داوری‌های برخی از تولیدکنندگان برمی‌گردد و از طرفی به عدم کارآمدی برخی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه مربوط می‌شود که باید با ایجاد تناسب دروس نظری و عملی در بلندمدت عدم اعتماد تولیدکننده را به فارغ‌التحصیلان دانشگاه از بین ببرد.

نصیری‌مقدم درباره نقش و فعالیت‌های نظام مهندسی کشاورزی، افزود: شورای نظام مهندسی در راستای اشتغال فارغ‌التحصیلان تلاش‌های زیادی انجام می‌دهد اما غیر از این تلاش‌ها ما باید با موانع فرهنگی مقابله کنیم و باید در این زمینه فرهنگ‌سازی کنیم؛ نمی‌شود به کارگیری کارشناسان علوم دامی را بر دامداران تحمیل کنیم ولی می‌توان با دادن امتیازاتی به تولیدکنندگان در رابطه با استفاده از کارشناسان نقش بسزایی در بکارگیری و ایجاد اشتغال فارغ‌التحصیلان داشته باشیم.

وی اظهارداشت: استان خراسان رضوی قطب تولید گوشت مرغ، تخم‌مرغ و شیر در ایران است و مقام قابل قبولی در کشور دارد ولی ما هنوز پتانسیل‌های قابل توجهی در استان داریم و باید به جهت بالا بردن تولیدات از آن استفاده کنیم و باید فعالیت‌ها و صادرات برون‌مرزی را مانند کشور ترکیه گسترش بدهیم و علاوه بر این باید کیفیت محصول‌ها و قیمت محصولی که تولید می‌کنیم بتواند در بازار برون‌مرزی رقابت بکند و برای این که به این هدف برسیم نیاز به استفاده از علم متخصصین و کارشناسان داریم.

نگهداری و پرورش گاو به صورت بومی مقرون به صرفه نیست

عضو هیات‌ علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی افزود: کاملا محسوس است که دامداری‌ها رو به سمت صنعتی شدن پیش رفته‌اند. گران بودن خوراک باعث می‌شود هزینه تمام شده تولید بالا باشد لذا دیگر نگهداری و پرورش گاو به صورت بومی و سنتی که تولید پایین دارند مقرون به صرفه نیست. لذا دامداران ما از سال‌های پیش به صنعتی کردن دامداری‌هایشان روی آورده‌اند و مقدار قابل توجهی شیر در واحدهای گاوداری صنعتی ایران تولید می‌شود.

وی بیان کرد: تغذیه بخش قابل توجهی از مردم کشور ما رضایت‌بخش و مناسب نیست و با حذف یارانه‌ها ما خواسته یا ناخواسته دامن بر سوء تغذیه بخش قابل توجهی از مردم می‌زنیم.

دکتر نصیری‌مقدم عنوان کرد: مصرف روزانه و سالانه شیر در ایران در مقایسه با خیلی از کشورهای جهان بسیار پایین است، بنابراین از نظر تامین بهداشت مردم درست نیست که در این مقطع زمانی تغییری در قیمت شیر ایجاد شود و از طرفی تغییر و افزایش قیمت سبب کاهش مصرف شیر می‌شود و کاهش مصرف شیر نه به نفع مصرف‌کننده و نه به نفع تولید کننده است.

 

خبر مرتبط :

 
 
نظر شما
ادامه