کد خبر: ۵۲۶۲۵

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان‌جنوبی نیز در این همایش با بیان اینکه دامپزشکی خراسان‌جنوبی وظیفه خطیری در زمینه هاپ منطقه‌ای شتر بر عهده دارد، گفت: باید تمامی تمهیدات بهداشتی برای واردات دام سالم به استان لحاظ شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر محمد اصغرزاده» ظهر امروز در مراسم گرامیداشت روز ملی دامپزشکی، اظهار داشت: در راستای شعار سال دامپزشکی مبنی بر «امنیت غذایی و رونق تولید» توانسته‌ایم در تولیدات دامی به رشد ۲۵ درصدی برسیم.

وی افزود: طرح ملی پرورش شتر در دستور کار مسؤولان خراسان‌جنوبی قرار گرفته و باید با پیگیری‌های لازم برندسازی و به صورت طرح ملی عملیاتی شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ظرفیت عظیم شتر در خراسان‌جنوبی مغفول مانده است، گفت: برای اجرای طرح توسعه پرورش شتر ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.

اصغرزاده با بیان اینکه نیمی از بیماری‌های بین انسان و دام مشترک است، تصریح کرد: اکثر پرسنل دامپزشکی متأثر از این موضوع هستند اما اجازه نمی‌دهند که مردم خراسان‌جنوبی با این بیماری‌ها درگیر شوند.

سازمان دامپزشکی در جذب گردشگر مؤثر است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان‌جنوبی نیز در این همایش با بیان اینکه دامپزشکی خراسان‌جنوبی وظیفه خطیری در زمینه هاپ منطقه‌ای شتر بر عهده دارد، گفت: باید تمامی تمهیدات بهداشتی برای واردات دام سالم به استان لحاظ شود.

مشیرالحق عابدی با اشاره به ۳۶۱ کیلومتر مرز مشترک خراسان‌جنوبی با افغانستان، افزود: گرچه این مرز مشترک از ظرفیت و پتانسیل‌های زیادی در زمینه تجارت برخوردار است اما می‍‌تواند مضراتی عدیده‌ای از جمله تهدیدات زیستی محیطی را برای استان فراهم نماید که بایستی برای کنترل خسارت‌های احتمالی تمهیدات لازم صورت گیرد.

وی یکی از راه‌های انتقال ویروس‌های بیماری‌زار را بحث بیوتروریسم اعلام کرد و گفت: 80 درصد بیماری‌های بین انسان و دام از طریق ویروس منتقل می‌شود که می‌توان از طریق پست‌های قرنطینه و آموزش‌های بهداشتی آن را کنترل کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان‌جنوبی از تلاش های خستگی‌ناپذیر سازمان دامپزشکی تقدیر کرد و افزود: در زمانی که درگیر جنگ اقتصادی دشمنان انقلاب هستیم، دامپزشکان جزو سربازان گمنام این جنگ به حساب می‌آیند و در زمینه حذف هزینه‌های غیرضروری فعالیت‌هایی شایسته‌ای دارند.

عابدی با اشاره به قابلیت‌هایی بین بخشی خراسان‌جنوبی، یادآور شد: در راستای برنامه‌ریزی مدون برگرفته از طرح آمایش سرزمینی می‌توان طرحی‌های توسعه‌ای را برای استان جانمایی کرد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان دامپزشکی در زمینه جلب و جذب گردشگی نیز وظایفی بر عهده دارد و می‌تواند با ارائه محصولات غذایی سالم و باکیفیت در افزایش آمار گردشگران نقش به‌سزایی داشته باشد که تاکنون نیز تأثیرگذار بوده است.

گزارشی از بیماری تب کریمه‌کنگو در استان نیست

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه نیمی از عوامل بیماری‌زای بین انسان و دام مشترک است، گفت: ۶۰ درصد بیماری‌ها از طریق عوامل عفونی به انسان منتقل می‌شود و ۷۰ درصد نیز به‌وسیله بیماری‌های مشترک قابل انتقال به انسان‌ها هستند.

«کامبیز مهدی‌زاده» با اشاره به شرایط سوق‌الجیشی و منطقه‌ای خراسان‌جنوبی افزود: به‌رغم وجود خط قاچاق مسیر جنوب به شمال دام‌های آلوده، طی سال‌های اخیر با اقدامات صورت گرفته سازمان دامپزشکی موارد خاصی از بیماری‌های مشترک دام و انسان در استان مشاهده نشده است.

وی تصریح کرد: با همکاری و تجمیع امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزای دستگاه‌های خراسان‌جنوبی به‌رغم وجود کانون‌های آنفولانزای حاد طیور، تب کریمه‌کنگو و تب‌برفکی در منطقه خوشبختانه هیچ موردی منجر به مرگ در سطح استان مشاهده نشده است.

 
نظر شما
ادامه