کد خبر: ۵۲۶۳

حکیم مهر - رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: تمام مراقبت‌های بهداشتی برای جلوگیری از ابتلای انسانی به بیماری مشمشه در باغ وحش تهران انجام شده و حتی یک مورد این بیماری در انسان نداشته‌ایم، در مورد آنفلوانزای پرندگان هم با قاطعیت اعلام می‌کنیم که حتی یک نفر هم در کشور به این بیماری مبتلا نشده‌ است.

دکتر محمد مهدی گویا افزود: در پی مرگ اولین ببر در باغ وحش تهران به علت ابتلا به بیماری مشمشه تمام کارکنان باغ وحش تهران تحت مراقبت و معاینات پزشکی قرار گرفتند و برای همه آنها پرونده پزشکی تشکیل شد.

وی ادامه داد: آزمایش‌های بالینی برای تشخیص این بیماری در بین این کارکنان انجام شد و مشخص شد هیچ کدام از کارکنان این باغ وحش به بیماری مشمشه مبتلا نشده‌اند و البته مراقبت‌های پیشگیرانه از این افراد ادامه دارد.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت گفت: مسئولان باغ وحش و سازمان دامپزشکی کشور نیز تمام انتظارات وزارت بهداشت را از نظر ضدعفونی کردن محیط برآورده کردند و هماهنگی کاملی بین وزارت بهداشت، سازمان دامپزشکی و باغ وحش تهران برای پیشگیری از این بیماری وجود دارد.

گویا افزود: تاکنون هیچ مورد انسانی از بیماری مشمشه در کشور نداشته‌ایم، ضمن اینکه انتقال این بیماری از انسان به انسان نیز بسیار بعید است و حتی احتمال اینکه یک حیوان بتواند خارج از باغ وحش این بیماری را به انسان منتقل کند بسیار کم است.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره اینکه آیا با وجود ابتلای تعداد زیادی از مرغ‌ها به بیماری آنفلوانزای پرندگان و معدوم کردن آنها، مورد انسانی از این بیماری در کشور داشته‌ایم یا نه گفت: بنده هیچ اطلاعی از مرغداری‌ها ندارم اما با قاطعیت اعلام می‌کنم که حتی یک مورد ابتلای انسانی به بیماری آنفلوانزای پرندگان در کشور نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: اطلاعات ما حاکی است ابتلای انسانی به بیماری آنفلوانزای پرندگان طی سال جاری در هیچ یک از کشورهای منطقه مدیترانه شرقی گزارش نشده است، توضیحات بیشتر درباره این بیماری بین پرندگان را سازمان دامپزشکی باید ارائه کند.

 

 

نظر شما
ادامه