کد خبر: ۵۲۶۶۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
 

۱۴ مهر روز ملی دامپزشکی است. دامپزشکی فقط به معنای درمان یک بیماری در دام نیست بلکه این رشته نقش موثری در بهداشت عمومی و ارتقای سلامت جامعه دارد و با فقدان دامپزشکی، بدون شک بخشی از سلامت جامعه به خطر خواهد افتاد. در ادامه به مناسبت این روز با یک دکتر دامپزشک گفتگو کردیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از پیام عسلویه، «دکتر رضا ایجاب» با بیان اینکه دکتر دامپزشک بودن گاهی معنا پیدا میکند با تب مالت گرفتن و تمام عمر را با درد و ضعف سپری کردن. این روزها آن‌قدر در بین دامپزشکان کلینیسین شایع شده که بهتر است بگوییم تب مالت با دامپزشکان معنا پیدا میکند و این تنها نمونه کوچکی است از خدمات نانوشته دامپزشکان؛ دکتری که همدمی با اهالی دشت و دمن را پیشه کرده و پیشانی به پیشانی حیوانات دردمند میساید و در تمام این سال‌ها کمتر کسی از آن سخنی گفته است.

به گفته وی حال این‌که دشمنی به نام خشکسالی نیز چند سالی است «پای» که چه عرض کنم، یورتمهوار در این عرصه جولان میدهد و اوضاع سختتر هم شده است. دامپزشکان نیک آگاهند هر روز که از خانه بهر لقمهای نان بیرون رفته اگر کمی پای‌شان بلغزد، آنفلوآنزا، سل،‌ هاری و ده‌ها بیماری مشترک و صد البته خطرات جانی گوناگون در کمین نشسته ‌است. برای همین است که دامپزشکان ٦، ٧‌ سال از بهترین لحظات عمرشان را صرف میکنند تا آماده شوند برای آغاز سفری که سرشار از رمز و رازهایی است که تنها در عمل میتوان با آنها روبهرو شد.

این دکتر دامپزشک در مورد رشته و حرفه دامپزشکی نیز گفت: گویی دامپزشکان هر آنچه به جنبندگان خدا مرتبط است، از چرنده و پرنده گرفته تا ماهی و زنبور، گرگ و گوسفند، حرامگوشت و حلالگوشت را علیالقاعده باید بدانند. دارو و غذا، آناتومی و بافت، پاتولوژی و فارما، انگل و باکتری و خلاصه هر آنچه به اصول پایه انسانی مرتبط است نیز علیالاصول میدانند. همین‌طور علومی چون جراحیهای پیشرفته ارتوپدی، ام آر ای، انتقال رویان، آی وی اف، آندوسکوپی، فیزیوتراپی و دندانپزشکی نیز در این رشته تازگی ندارند.

وی تاکید کرد: ما دامپزشکان از سگ و گربههای خیابانی گرفته تا یوزپلنگان آریز بافق، سیاهگوشان عباسآباد نائین و دلفینهای ساحل جاسک تا دامداری‌های «کناره» مرودشت و گوشتهای آویزان در قصابیها و ماهیان مانده در تور صیادان در قبال همه و همه خود را مسئول سلامت و بهداشت آن میدانیم، چراکه با علم به همه این دانستهها و ندانستهها دامپزشکجماعت قدم در این وادی پرطمطراق نهاده و صد البته سنگینی این رسالت مهم را نیز بر دوش خود احساس میکند. اگر خدایی نکرده پزشکی با تصمیم نادرست خود جان یک نفر را به مخاطره میاندازد، تصمیمات یک دامپزشک به جان و مال دهها، صدها و گاهی یک ملت گره خورده است.

دکتر ایجاب درباره اینکه ورود به دنیای حیوانات شرایط خاصی را میطلبد و به عبارتی برای ورود به آن باید مرد میدان بود، خاطرنشان کرد: انتخاب این پیشه تنها یک دلیل میتواند داشته باشد: اینکه دیوانهوار عاشق حیوانات باشی! اینکه هر روزت را لابهلای زبانبستههایی بگذرانی که چه درنده چه نشخوارکننده، صداقت و یکرنگی پرنگترین خصوصیت ذاتیشان میباشد.

احتمالاً اگر خواستگاری از این قشر داشتید و به شما این کلیشه تکراری را گفت که «من تو را بخاطر خودت میخوام»، شغلش را بپرسید و باورش کنید! دفعه بعد که دامپزشکی دیدید قبل از اینکه از وی بپرسید: «دکتر، چرا پزشک نشدید؟ اگه الان داروسازی خونده بودی چقدر راحت بودی! دکتر دندانپزشکی قبول نشدی؟ نه؟»، از او تنها بپرسید «حیوانات را چقدر دوست داری؟»

روزتان مبارک همکاران عزیز
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سیمین ابراهیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
1
4
سلام کسی که عشق به حیوانات و طبیعت داشته باشه دامپزشکی انتخاب میکنه و در مسیر کسب علم بسیار زحمت میکشه ولی متاسفانه آنطور که شایسته اون هاست درآمد ندارن مخصوصا در شهرهای کوچک و خرافاتی مثل شهر ما که سگ را نجس و کثیف میدونن وبرای دام کوچیک ارزش درمان قائل نیستن ای کاش دولت باندازه پزشکان عمومی به دامپزشکان بها میداد و خستگی درس خوندنشون را در میآورد جای تاسف که دامپزشکان استخدامی نهادهای دولتی از یه کارمند کمتر حقوق میگیرن و تازه مجوز احداث کلینیک هم دریافت نمیکنن
سیمین ابراهیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
0
4
ای کاش این مقاله به جهت تکریم دامپزشکان در همان روز دامپزشک منتشر میشد . ای کاش حداقل دولت به دامپزشکان استخدامی به جهت تشویق و تکریم در روز دامپزشک یه کادو میداد و هزاران ای کاش دیگر
فرهاد سرای گردافشاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
0
2
باسلام حضور محترم دکترایجاب ارجمند و همه همکاران پرتلاش دامپزشک وزیر گروه دامپزشکی (کارشناسان و کاردانان دامپزشک )وبا تقدیر و تشکر فراوان ازهمه ‌این عزیزان که با حقوق و درآمد بسیار کم در این خطه از جسم و جان خویش مایه گذاشته و هیچ مسئولی به ایشان نظر نکرده و کمکی درخور و شایسته ایشان نکرده وفقط خود دام است که تشکر میکند ،نمیدانم چرا مسؤلان توجه نمیکنند که این قشر پرتلاش و زحمتکش اگر کمک خانواده یا ارث پدری نداشته باشد نصف حقوق کارگر ساده را دریافت نمیکند ،حق بیمه اش اگر واگر پرداخت شود در حد حداقل حقوق است چرا ؟چرا؟ بخدا مسؤولان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی در قبال این حق وناحق کردن ها و بی توجهی ها چگونه پاسخگوی خداوند خواهند بود و چه جوابی دارند ،چرا یک مسؤول فنی داروخانه ۱۲ میلیون حقوق دارد ولی دامپزشک ۲ میلیون !!؟؟
دکترفرهادسرای گردافشاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
0
1
به نام خدا دامپزشکان میبایست انسان های باخدا ،مهربان ودلسوز و ..باشند
فروغ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
0
0
دکتر حیوانات را چقدر دوست داری؟
نظر شما
ادامه